• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Kjell Präst

SaNdRiX 2010 skrev 2010-03-12 15:00:46 följande:

Vart kan jag hitta texter på psalmer på internet? hittar inte min psalmbok!
    Tyvärr finns inte psalmboken på Internet (däremot Bibeln), men några vigselpsalmer kan du hitta här (och även lyssna på) www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/psalmer.htm
    Annars kan du be att få låna en psalmbok i din församling
  • tågjäntan

Om man inte har bjudit någon så behöver man väl två vittnen? Men jag har hört att det ofta är vaktmästaren och musikern när vigseln sker i en kyrka.

SaNdRiX 2010 skrev 2010-03-12 14:07:03 följande:

Måste man ha utsett två vittnen vid vigsel eller är hela församlingen vittnen? Hoppas du förstår vad jag menar :)
  • Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2010-03-12 20:01:32 följande:
    Om man inte har bjudit någon så behöver man väl två vittnen? Men jag har hört att det ofta är vaktmästaren och musikern när vigseln sker i en kyrka.SaNdRiX 2010 skrev 2010-03-12 14:07:03 följande:
    Ja, så brukar det vara. Jag har haft ett par sådana vigslar.
  • danicalifornia

hur lång är i snitt en vigsel? om man inte vill ha en jätte lång???

• Kjell Präst
    danicalifornia skrev 2010-03-15 08:08:46 följande:
    hur lång är i snitt en vigsel? om man inte vill ha en jätte lång???
    Om man håller sig till grundordningen, och inte lägger till solosånger, diktläsningar etc, så hamnar man väl på omkring en halvtimme, lite beroende på vilken präst man har.
  • danicalifornia

aha!! tack så mycket!!

• Sebastiána
    tågjäntan skrev 2010-03-12 20:01:32 följande:
    Om man inte har bjudit någon så behöver man väl två vittnen? Men jag har hört att det ofta är vaktmästaren och musikern när vigseln sker i en kyrka.SaNdRiX 2010 skrev 2010-03-12 14:07:03 följande:
    Det kan ju iofs dyka upp någon ändå. Alla som vill får ju delta i en vigselgudstjänst.
  • OomphGirl

HannaLuz - Beror på varifrån den katoliken kommer haha. Irländare verkar tex ofta ha samma präst på do konformation, och denna präst kommer ofta på jul osv. Och då om denna viger paret så är det logiskt att bjuda in dem.

Svar på tråden Fråga prästerna 11