• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • OomphGirl

Åå får jag ställa en fråga till *öer som ett barn*?

Har man Alpha kurs i Svenska kyrkan och är det något som pratas om? Vad har ni för åsikter?

• Kjell Präst
    OomphGirl skrev 2010-03-16 00:46:20 följande:
    Åå får jag ställa en fråga till *öer som ett barn*?Har man Alpha kurs i Svenska kyrkan och är det något som pratas om? Vad har ni för åsikter?
    Javisst finns det Alphakurser i SvK. De kan se olika ut, men de finns. Jag har själv gått en! Alpha Sverige har väl sitt ursprung i Kummelby kyrka i Svenska kyrkan i Sollentuna. Vad man tycker om dessa kurser varierar. Vissa menar att Alpha är en perfekt väg till kristen tro, andra menar att Alphakurserna har för färdiga svar på allting, även på saker där svaren kanske faktiskt inte är så färdiga...
  • danicalifornia

Måste bara fråga hur det blir med betalning av kantorn och så när man inte gifter sig i sin församling?? tillhör sollentuna församling och gifter oss i ängelholms församling!

• Kjell Präst
    danicalifornia skrev 2010-03-16 10:08:53 följande:
    Måste bara fråga hur det blir med betalning av kantorn och så när man inte gifter sig i sin församling?? tillhör sollentuna församling och gifter oss i ängelholms församling!
    Om det bara är så att ni så att säga har bytt kyrka, och gifter er i en annan kyrka utan att ta med er egen präst etc, så ingår även musiker i vaktmästare i "priset", dvs är gratis (eller rättare sagt betalt genom kyrkoavgiften).
  • Kjell Präst

Kjell Präst skrev 2010-03-16 10:16:47 följande:

Om det bara är så att ni så att säga har bytt kyrka, och gifter er i en annan kyrka utan att ta med er egen präst etc, så ingår även musiker i vaktmästare i "priset", dvs är gratis (eller rättare sagt betalt genom kyrkoavgiften).
    Ehhh... Musiker OCH vaktmästare, skulle det vara, inte I vaktmästare. Lite äckligt annars
  • danicalifornia

nej vi har inte pratat med vår präst , utan eftersom min blivande man är från ängelholm så ville vi gifta oss där och ringde för att boka kyrkan! det gick så bra så! så kort sagt, det kostar inget om man gifter sig i en annan församling, om jag fattade rätt?

• Kjell Präst
    danicalifornia skrev 2010-03-16 10:26:53 följande:
    nej vi har inte pratat med vår präst , utan eftersom min blivande man är från ängelholm så ville vi gifta oss där och ringde för att boka kyrkan! det gick så bra så! så kort sagt, det kostar inget om man gifter sig i en annan församling, om jag fattade rätt?
    Det stämmer!
  • Sebastiána

Kjell Präst skrev 2010-03-16 10:17:28 följande:

Kjell Präst skrev 2010-03-16 10:16:47 följande:Ehhh... Musiker OCH vaktmästare, skulle det vara, inte I vaktmästare. Lite äckligt annars
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-03-16 10:17:28 följande:

Kjell Präst skrev 2010-03-16 10:16:47 följande:
    Ehhh... Musiker OCH vaktmästare, skulle det vara, inte I vaktmästare. Lite äckligt annars
    Blir lite alien-varning i så fall...
Svar på tråden Fråga prästerna 11