• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • OomphGirl

Tack för svaret.. Hmm. 

Undarade då Predikan idag hölls av Francis Chan och fokuserade delvis på Matteus 28:19. 

Gå därför ut i hela världen och kalla alla människor till att bli mina lärjungar, och döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn.

20Och lär dem att leva på det sätt jag sagt er, och kom ihåg att jag alltid är med er, ända till tidens slut

Chan frågade oss alla hur många vi i församlingen frälst, och sedan hur många vi döpt.. Mycket intressant om hur vi som kristna måste aktivt leva i vår tro..

• Jeez

OomphGirl skrev 2010-05-16 23:21:23 följande:
    Tack för svaret.. Hmm.  Undarade då Predikan idag hölls av Francis Chan och fokuserade delvis på Matteus 28:19.  Gå därför ut i hela världen och kalla alla människor till att bli mina lärjungar, och döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn.  20Och lär dem att leva på det sätt jag sagt er, och kom ihåg att jag alltid är med er, ända till tidens slut   Chan frågade oss alla hur många vi i församlingen frälst, och sedan hur många vi döpt.. Mycket intressant om hur vi som kristna måste aktivt leva i vår tro..

SYnen på dopet är lite olika i de olika kyrkliga traditionerna och samfunden. Kjell redogör för den lutherska synen som råder i SVenska kyrkan. Här är det prästen som har uppdraget att döpa (uppdraget har man av församlingen, genom prästvigningen).

I andra traditioner så döper man bara vuxna och som uttryckligen säger att de tror, i andra döper man hur många gånger som helst (i katolsk, luthersk och ortodox tradition tex så döps man bara en gång i livet)... osv.

Känner inte till predikanten du hänvisar till, men jag gissar att han står i en annan tradition än den svenskkyrkliga, baserat på dina tankar.

• tågjäntan

OomphGirl skrev 2010-05-16 21:14:29 följande:
    En annorlunda fråga kanske. Vet ju att det är en del prat om vigselrätt, men finns det något inom kyrkan som är någon sorts "rätt att döpa"? 

Kjell Präst skrev 2010-05-16 22:45:42 följande:
      Njaaa, kyrkan har ju så att säga ensamrätt på dopet eftersom dopet är en kristen rit. Som präst har man alltså automatiskt rätt att döpa. I nödfall får för övrigt vem som helst, som själv är döpt, förrätta nöddop.

Jag tror att det är lite friare i de flesta frikyrkor (även om svenska kyrkan numer också är fri från staten). I de flesta fall är det en pastor som döper, men det behöver inte vara nödfall för att någon annan ska kunna döpa. När min man döptes för typ fem år sedan ville han ha en ledare från Alphakursen (grundkurs i kristen tro) som dopförättare. En pastor i församlingen hade dopsamtalet, men sedan fick personen min man önskat döpa honom. Vilket skedde i en sjö. Det var väldigt fint.

• tågjäntan

Titta Jeez - nu missade jag att du oxå hade svarat . Jag hade lite för bråttom att svara =). Men jag upprepar iaf inte så mycket {#lang_emotions_laughing}.

• brischola

Bör gäster med slöja(muslimer) ta av den innan dom går in i kyrkan eller det spelar ingen roll?

• Kjell Präst

brischola skrev 2010-05-17 21:47:03 följande:
    Bör gäster med slöja(muslimer) ta av den innan dom går in i kyrkan eller det spelar ingen roll?

Spontant svarar jag - det spelar ingen roll. Däremot bör man ta av kepsar, mössor och den typen av huvudbonader. Undantag bara damhattar...

• brischola

Okej, va rädd för att det va ett  nej.men så fel man kan ha. tack för svaret{#lang_emotions_laughing}

• Soldemor

Tack för roboten Kjell! Förhoppningsvis är vi lite mer levande, de flesta av oss, får jag hoppas...

• Maxiander

Hej prästen!

Vi ska gifta oss 21a augusti. Jag har mailat hon som är "ansvarig" i kyrkan, samma person som vi bokade in vigseldatum med och frågat när vi kan tänkat få namn och kontakt med vigselförättare samt ansvarig för musiken i kyrkan. Vi har några frågor vi skulle behöva gå igenom så vi kan fortsätta planera. Man vill inte "gå och tro" att vigseln kommer ske på ett sätt och sedan blir besviken om prästen säger nått annat. Vi har även en solist som skall sjunga som behöver veta hur många sånger samt vilka hon ska öva in.

Mina fråga till dig är nu:

När kan vi förvänta oss att få svar från kyrkan?

Kan man räkna med att två solosånger går bra?

Brukar man "öva" om man har näbbar delaktiga i vigseln?

www.maxiander.se/

• Jeez

Maxiander skrev 2010-05-18 18:21:58 följande:
    Hej prästen!   Vi ska gifta oss 21a augusti. Jag har mailat hon som är "ansvarig" i kyrkan, samma person som vi bokade in vigseldatum med och frågat när vi kan tänkat få namn och kontakt med vigselförättare samt ansvarig för musiken i kyrkan. Vi har några frågor vi skulle behöva gå igenom så vi kan fortsätta planera. Man vill inte "gå och tro" att vigseln kommer ske på ett sätt och sedan blir besviken om prästen säger nått annat. Vi har även en solist som skall sjunga som behöver veta hur många sånger samt vilka hon ska öva in.   Mina fråga till dig är nu:   När kan vi förvänta oss att få svar från kyrkan?   Kan man räkna med att två solosånger går bra?   Brukar man "öva" om man har näbbar delaktiga i vigseln?   www.maxiander.se/

Ni borde få svar från expeditionen snart om du mejlat, det borde också vara klart med sommarschema nu så du borde kunna få veta vem som ska viga er i alla fall.

Många präster hör av sig ca en månad innan vigseln verkar det som (ovetenskaplig gallup bland kollegor), så innan semestern? Men det är helt ok att höra av sig redan nu och iaf boka in tid för samtal -även om själva samtalet kanske blir senare. Det praktiska om antal sånger brukar inte vara en diskussionsfråga utan vad som känns rimligt så det kan ni säkert ta per telefon eller mejl. Två solosånger kan ni räkna med är helt ok skulle jag säga.

Många med mig brukar aldrig eller sällan öva med brudfölje i kyrkan, däremot är det en del brudföljen som väljer att kika in i kyrkan med sitt näbb för att de ska ha varit där innan och gått. Men också detta varierar, så det är bäst att fråga hur just er präst gör och hur mycket tid han/hon har att lägga på er vigsel.

• Maxiander
    Jeez skrev 2010-05-18 19:07:57 följande:
      Ni borde få svar från expeditionen snart om du mejlat, det borde också vara klart med sommarschema nu så du borde kunna få veta vem som ska viga er i alla fall.Många präster hör av sig ca en månad innan vigseln verkar det som (ovetenskaplig gallup bland kollegor), så innan semestern? Men det är helt ok att höra av sig redan nu och iaf boka in tid för samtal -även om själva samtalet kanske blir senare. Det praktiska om antal sånger brukar inte vara en diskussionsfråga utan vad som känns rimligt så det kan ni säkert ta per telefon eller mejl. Två solosånger kan ni räkna med är helt ok skulle jag säga.Många med mig brukar aldrig eller sällan öva med brudfölje i kyrkan, däremot är det en del brudföljen som väljer att kika in i kyrkan med sitt näbb för att de ska ha varit där innan och gått. Men också detta varierar, så det är bäst att fråga hur just er präst gör och hur mycket tid han/hon har att lägga på er vigsel.
    Tack för dina svar! Mailar kyrkan igen eller så tittar vi förbi där i veckan kanske.

Ha en fin dag!

www.maxiander.se

Svar på tråden Fråga prästerna 11