• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • MollyAlex

Jag har en fråga, som jag inte vet ifall nån kan svara på,men jag ger ett försök:

Jag vill spela upp ett stycke musik, när vi går in i kyrkan, o ett n'är vi går ut. Jag vill inte att dessa stycken ska spelas av oragist på orgel. Jag tycker musiken vi valt, klassiskt stycke,görs mer rättvisa i sin fullet. Får man lov att spela upp i musik anläggningen, ett klassiskt stycke,eller måste man använda sig av organisten då?

Tacksam för svar

M

• Pärlis

Undrar samma sak som MollyAlex.
    Iaf under ingången vill vi ha ett inspelat stycke som jag inte tycker passar till orgel. Utmarschen dock passar utmärkt på orgel.

• Flotten

Det kan bara de svara på i den församling som ni skall gifta er i. Det är kyrkoherden(oavsett om det är denne som viger er) i församlingen tillsammans med anvarig musiker som bestämmer om man får eller inte får spela cd-musik och om man får, isåfall vilken musik som är lämplig.
    Det kan även vara ett kyrkorådsbeslut som sätter käppar i hjulen.
    Hoppas att ni är medvetna om att det inte finns musikanläggning i alla kyrkor och även om det finns en högtalaranläggning så betyder det inte alltid att man kan koppla in cd-spelare.Dessa anläggningar är ofta anpassade efter tal, inte musik.
    OCH det hörs ofta rent ut sagt för hemskt med inspelad musik i ett kyrkorum som är anpassat efter levande musik.
    Jag jobbar som vaktmästare och har varit med om det mesta men burkljud är inte något att bjuda gäster på, tro mig.

• Desirée

Hej, jag undrar lite hur det är tillåtet att marschera in i svenska kyrkan?

Vi ska ha våra syskon som brudtärnor och marshalkar, totalt 6st i 3par, min tanke var att de skulle gå in en bra bit före oss och sen kommer vi, är detta tillåtet?

Tacksam för svar.

• Flotten

Marschera???? Du menar väl gå? Skall ni ha militärmusik eller?!
    Det finns inga regler  för hur man går in men traditionellt så går näbbet först sedan brudparet och sist tärnor och marskalker

• Desirée

Ja, det brukar ju talas om bröllopsmarsh när man ska välja musik så därför valde jag det ordet...kanske fel av mig...men jag fick svar på min fråga iaf, tackar för det!

• Rajsi

Hej!

Hur kan man göra om man vill ha en modern låt som utgångslåt (If I used to love you baby med Daniel Lemma)? Vill ju allra helst att någon sjunger så att man hör den fina texten, men hur funkar det ihop med orgel? Eller ska man låta någon spela gitarr? Jag har fått för mig att det är en vanligt utgångslåt, och undrar lite hur andra har gjort. Tips från prästen och gärna från er andra med :) Tack så länge!

• Kjell Präst

Rajsi skrev 2010-04-25 22:11:12 följande:
    Hej!Hur kan man göra om man vill ha en modern låt som utgångslåt (If I used to love you baby med Daniel Lemma)? Vill ju allra helst att någon sjunger så att man hör den fina texten, men hur funkar det ihop med orgel? Eller ska man låta någon spela gitarr? Jag har fått för mig att det är en vanligt utgångslåt, och undrar lite hur andra har gjort. Tips från prästen och gärna från er andra med :) Tack så länge!

Jag har aldrig hört den låt du nämner, men rent generellt så går det ju bra att sjunga till orgel. Visst skulle man väl också kunna tänka sig utgång till gitarrkomp även om det för mig låter lite "futtigt", jag gillar pampiga uttåg - men det är bara min personliga åsikt.

• Svanboet

Ett lustig inlägg för att underhålla er kväll...

Min sambo föreslog för ett tag sen att vi skulle välja ett klassiskt stycke som ingångsmarsch - Ödesymfonin!

• Kjell Präst

Svanboet skrev 2010-04-26 19:09:16 följande:
    Ett lustig inlägg för att underhålla er kväll...Min sambo föreslog för ett tag sen att vi skulle välja ett klassiskt stycke som ingångsmarsch - Ödesymfonin!

Svar på tråden Fråga prästerna 11