• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Jeez

Organisationen ser olika ut i olika församlingar just pga av att man anpassar till den verklighet man lever i: tex om man har många dop, vigslar eller begravningar. Hur många kyrkor man har ansvar för, hur många konfirmander, hur mycket annan verksamhet som finns, hur många medlemmar som bor i församlingen och om man har ansvar för ett område där det finns stora diakonala/sociala behov.

Jag har inte något emot utomhusvigslar i sig, som någon sa: hela världen är ju Guds skapelse. Men i en församling med många dop och vigslar kan det vara knepigt att vara flexibel med att ha dem på andra platser (oavsett om det är ute eller i ett privat kapell nånstans) då det, även om det är lättillgängligt, kräver mer tid och organisation runt om. Man har ofta vissa tider som man erbjuder i kyrkan, ibland är det bara en halvtimme mellan  en vigsel tar slut med kramar etc tills nästa börjar. På den tiden ska man hinna avsluta och ta ny sats och fokusera på ett nytt par. Jag har ofta tre vigslar på en lördag under sommaren med en dryg timme emellan, men det är stressigt ändå. Många som drar i en angående alltifrån musiken och var solisten ska stå till detaljer som brudparets vänner eller familj undrar över.

Det är klart att jag önskar alla det bästa bemötandet och att det ska vara enkelt, och det finns säkert massor av saker som enskilda församlingar kan jobba på för att det ska bli enklare. Jag hör bara hur bokningen där jag jobbar kämpar för att ge alla som ringer i olika ärenden den allra bästa servicen. Ofta gör dom mer än man kan begära tycker jag själv, tex letar på internet efter telefonnummer till en församling lite längre bort. Det är ju faktiskt något som de flesta kan göra själva.

Min arbetstid som präst fylls till stor del av möten och samtal och verksamhet som också efterfrågas av våra medlemmar, både vardagligt (fasta grupper eller gudstjänster) och vid speciella tillfällen såsom kris, dop eller vigsel. Även om jag kan styra en del över min arbetstid så är jag i tjänst vissa helger och vissa kvällar, det betyder att kansliet vet att kommer det in bokningar den dagen så är det på mitt bord de hamnar. Men precis som för en frisör så kan man bara ta ett vissta antal kunder per dag, hur flexibel man än vill vara.

Det är möjligt att just den församling och präst som du pratat med är onödigt rigida, men jag misstänker att hon har andra saker att göra den dagen också och att hon inte är oflexibel bara för att. Det är obekvämt att behöva säga nej och det är kanske det som skiner igenom.

brudeniskrudenijuli skrev 2010-05-06 08:46:35 följande:
    Kjell präst: tack för svar. Då vet jag att det är kyrkoherden i min församling jag ska vända mig till. Jeez: självklart förstår jag att en präst har många olika arbetsuppgifter och att vi inte är solen som allting kretsar runt. Vad jag är mest besviken över är att det är svårt att få hjälp med hänvisning vidare när man ringer runt. Samt att det inte finns en större flexibilitet. Jag tänker då främst på att en präst kan säga nej till att viga ett par utomhus (även vid lättillgängliga områden). Finns inte Gud närvarande där också? Då väljer jag nog hellre ett borgerligt bröllop. Jag vill känna att den som viger oss inte gör det av tvång utan med glädje. Om det endast finns en präst i tjänst i hela församlingen den dagen vi gifter oss är det också märkligt att denne inte kan vara flexibel med sina tider. I vården där jag jobbar har vi jour och rycker in när det behövs, som en jämförelse! Jag begär naturligtvis inte att någon ska arbeta mer än 40 timmar en arbetsdag. Kanske är det organisationen det är fel på? Om Svenska kyrkan ska behålla sina medlemmar inför framtiden behövs nog i alla fall lite mer samarbetsvilja och flexibilitet. Det är sällan jag ber om hjälp från kyrkan och när jag väl behöver det visar det sig vara väldigt krångligt. Tråkigt är det.  

• brudeniskrudenijuli

Jeez: intressant att få en inblick i prästens vardag. Kanske har jag inte förstått hur många arbetsuppgifter som ingår i prästens yrke. Många slår säkert knut på sig själva för att hjälpa, medan andra är onödigt rigida som du säger.

Jag ska faktiskt kontakta den aktuella prästen och fråga henne. Har hon en i övrigt hektisk dag så säger jag inget. Men om hon börjar klockan nio och inte kan vänta en timme på eftermiddagen så tycker jag att något är galet. Jag skulle så gärna flytta vigseln till kl.15 istället för kl.16 om jag bara kunde, men det är så många trådar som ska sys ihop. Vi är glada att vi hittade en lokal att vara i över huvud taget och då är det kl.16 som gäller. Om jag ska vara efterklok så skulle vi kanske bokat präst före lokal.

• Flotten

Jag skulle vilja göra ett tillägg till ovanstående resonemang. OM prästen kan ta din vigsel när du vill så är risken stor att vaktmästare och musiker inte kan. Prästen kan i undantagsfall hasta in i kyrkan en kort stund innan men vaktmästaren(åtminstone i min arbetsförsamling, faktiskt i hela vårt kontrakt) börjar jobba en timme innan gtj oavsett vilken sort och musikern brukar vilja ha lite tid på sig att få igång orgel, noterna på plats och rösten i bästa skick!
    Här där jag jobbar så har vi 5 kyrkor där vi, om man har (o)tur har en vigsel i den ena, dop i den andra, konsert i den tredje och en helgmålsringning i den fjärde, detta skall då funka med all personal, semesterschema osv. Precis som i vården!
    Lägg då märke till lördag är INTE min schemalagda arbetsdag(övertid), vi ha 4 präster där bara en har arbetstid på en lördag och 3 musiker där det finns en tillgänglig på en lördag.

• brudeniskrudenijuli

Det låter trassligt. Då vore det ju på ett vis enklare om fler hade utomhusbröllop. Vi behöver bara en präst, i tjugofem minuter. Inte särskilt mycket förberedelser skulle jag tro eftersom vi vill hålla allt mycket enkelt. Skulle dessutom kunna tänka mig att hyra in en kantor/annan musiker med F-skattsedel. 

På ett vis är det märkligt att det är så få personer i tjänst på sommaren, när det finns så stor efterfrågan. Jag tror att det är många som går i sommarbröllopsplaner som inte har en tanke på det. Borde kanske stå på församlingarnas hemsida så man förstår det redan första gången man kikar in och så smått börjar lägga upp planerna? Är det viktigt för ett par att vigas av en präst så kanske man då hellre väljer att hålla bröllopet en annan årstid än sommaren, tänker jag. Det är nog heller inte många som förstår att man måste boka präst många månader i förväg. Jag förstod det inte.

Jag tycker fortfarande att det behövs en mycket närmare relation mellan just prästerna och församlingsmedlemmar som är intresserade, inte mellanhänder som sällan kan svara på ens frågor och inte ens kan hänvisa en vidare (kanske enbart mina dåliga erfarenheter?).

Och där kommer vårt fantastiska internet in! Om man har tydlig info på församlingarnas hemsidor samt presenterar prästerna så kommer man en bra bit på väg tror jag.

• Jeez

Hur många som är i tjänst varierar från ställe till ställe. Man har ju dessutom en budget att hålla i och arbetslagar och sånt att ta hänsyn till (man kan kanske inte ta in vikarier pga av att det äter upp hela personalbudgeten för resten av året). Där jag jobbar är vi sammanlagt tre präster på en kyrka i vanliga fall. Detta är vi dock fyra. Men trots det är vi bara en i tjänst varje helg. Annars skulle inte resten av veckans dagar bemannas  -vilket behövs för begravningar, själavård, konfirmandläger och övrig sommarverksamhet som finns. Vet inte heller om det är enklare andra tider på året, då är det istället andra saker som tar upp mångas tid, begravningar, samtalsgrupper, barn- och ungdomsverksamhet osv osv. Scheman och verksamhet läggs upp för att på bästa sätt kunna möta just de som bor och vistas i församlingen.

Kanske är otydligheten för att det på många ställen är flexibelt -har man möjlighet följer man med? Men visst skulle info ofta kunna vara tydligare på väldigt många hemsidor och i många församlingar.

Svenska kyrkan är i alla fall tydlig med vad man har rätt att få som medlem -nämligen en vigsel i en församlingskyrka.

brudeniskrudenijuli skrev 2010-05-07 10:32:02 följande:
    Det låter trassligt. Då vore det ju på ett vis enklare om fler hade utomhusbröllop. Vi behöver bara en präst, i tjugofem minuter. Inte särskilt mycket förberedelser skulle jag tro eftersom vi vill hålla allt mycket enkelt. Skulle dessutom kunna tänka mig att hyra in en kantor/annan musiker med F-skattsedel.  På ett vis är det märkligt att det är så få personer i tjänst på sommaren, när det finns så stor efterfrågan. Jag tror att det är många som går i sommarbröllopsplaner som inte har en tanke på det. Borde kanske stå på församlingarnas hemsida så man förstår det redan första gången man kikar in och så smått börjar lägga upp planerna? Är det viktigt för ett par att vigas av en präst så kanske man då hellre väljer att hålla bröllopet en annan årstid än sommaren, tänker jag. Det är nog heller inte många som förstår att man måste boka präst många månader i förväg. Jag förstod det inte. Jag tycker fortfarande att det behövs en mycket närmare relation mellan just prästerna och församlingsmedlemmar som är intresserade, inte mellanhänder som sällan kan svara på ens frågor och inte ens kan hänvisa en vidare (kanske enbart mina dåliga erfarenheter?). Och där kommer vårt fantastiska internet in! Om man har tydlig info på församlingarnas hemsidor samt presenterar prästerna så kommer man en bra bit på väg tror jag.  

• Rajsi

En kort fråga: bör man/ska man bjuda prästen på den efterföljande festen? Har sett på många bordsplaceringsmallar att "vigselförättare" står med som en av gästerna.

Vad gäller och hur gör ni andra?

• MabCar

Hej,

jag och min sambo planerar bröllop i oktober. Lite pinsamt kanske men då jag inte har varit på något bröllop i kyrkan så undrar jag över om vi måste säga något förutom "Ja" under vigseln?

• Andelle
    Rajsi skrev 2010-05-07 20:53:32 följande:
    En kort fråga: bör man/ska man bjuda prästen på den efterföljande festen? Har sett på många bordsplaceringsmallar att "vigselförättare" står med som en av gästerna.Vad gäller och hur gör ni andra?
    Om du tittar bakåt i tråden så har den frågan besvarats ett antal gånger. Kortfattat så nej, du behöver inte bjuda prästen. De har troligtvis bättre saker för sig på sin lediga tid än att gå på middagar med människor de inte känner.
  • wiicky
    Rajsi skrev 2010-05-07 20:53:32 följande:
    En kort fråga: bör man/ska man bjuda prästen på den efterföljande festen? Har sett på många bordsplaceringsmallar att "vigselförättare" står med som en av gästerna.Vad gäller och hur gör ni andra?
    Man behöver inte bjuda vigselförättare om man inte känner denna personligen och de flesta tycker nog att det är skönt att slippa bli bjuden till en fest man inte känner någon på. Om jag inte minns fel tackar Kjell Präst alltid nej. Som blivande prästfru kan jag också säga att även präster nog inte vill vara borta titt som tätt på lördagkvällar. Det kan ju bli en hel del vigslar på en sommar.{#lang_emotions_laughing}
  • wiicky
    MabCar skrev 2010-05-07 21:15:00 följande:
    Hej, jag och min sambo planerar bröllop i oktober. Lite pinsamt kanske men då jag inte har varit på något bröllop i kyrkan så undrar jag över om vi måste säga något förutom "Ja" under vigseln?
    Ja, ni måste säga löften, men dessa kan se olika ut. Såhär står det i Svenska kyrkans vigselordning:

* Löftena och ringväxlingen
    Dessa löften, med resp utan förestavande, används. Löftena kan i stället formuleras fritt av brudparet i samråd med prästen. De skall ge uttryck åt brudgummens och brudens vilja att älska varandra i nöd och lust tills döden skiljer dem åt.

P Låt nu denna församling (dessa vittnen) höra era löften.

Prästen förestavar löftet för brudgummen:

P Jag, NN,
    tar dig, NN,
    nu till min hustru
    att dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt.

Prästen förestavar löftet för bruden:

P Jag, NN,
    tar dig, NN,
    nu till min man
    att dela glädje och sorg med dig