• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • PlimPlom

Hej!
    Jag undrar över det här med vigselprogram. Är det något som man bör/ska ha? Är det väldigt ovanligt att inte ha detta?
    mvh
    Plommonben

• PlimPlom

haha, mvh PlimPlom naturligtvis =)

• Kjell Präst

PlimPlom skrev 2010-05-15 18:32:06 följande:
    Hej!Jag undrar över det här med vigselprogram. Är det något som man bör/ska ha? Är det väldigt ovanligt att inte ha detta?mvhPlommonben

Det är inte ovanligt att man inte har det. Detta är ännu ett av dessa "måsten" som egentligen inte är några måsten

• PlimPlom

Kjell Präst skrev 2010-05-16 06:11:23 följande:

Det är inte ovanligt att man inte har det. Detta är ännu ett av dessa "måsten" som egentligen inte är några måsten

Åh, vad skönt! Tusen tack för snabbt svar!

• OomphGirl

En annorlunda fråga kanske. Vet ju att det är en del prat om vigselrätt, men finns det något inom kyrkan som är någon sorts "rätt att döpa"? 

• OomphGirl

Glad Söndag på er föresten!

Här kommer en underbar lovsång 

• empa83

jag läste tidigare om vigsel/välsignelse utomhus. vi ska ha det och har aldrig reflekterat över att det skulle vara ett problem för prästen. Vi skall har en barndoms komips till min man, han är nybliven präst då när bröllopet är. Vi är redan lagligt gifta men välsignelsen är viktigt för mig. Det jag undrar är.... ja jag vet inte men har vi varit lite respektlösa när vi bara antog att han skulle vilja det? han har tackat ja, men när jag läser om alla regler och sätta man ska göra saker på blir jag lite orolig... nu när jag tänker efter så vet jag inte om vi sa att det var utomhus...

• Kjell Präst

OomphGirl skrev 2010-05-16 21:14:29 följande:
    En annorlunda fråga kanske. Vet ju att det är en del prat om vigselrätt, men finns det något inom kyrkan som är någon sorts "rätt att döpa"? 

Njaaa, kyrkan har ju så att säga ensamrätt på dopet eftersom dopet är en kristen rit. Som präst har man alltså automatiskt rätt att döpa. I nödfall får för övrigt vem som helst, som själv är döpt, förrätta nöddop.

• Kjell Präst

empa83 skrev 2010-05-16 22:01:28 följande:
    jag läste tidigare om vigsel/välsignelse utomhus. vi ska ha det och har aldrig reflekterat över att det skulle vara ett problem för prästen. Vi skall har en barndoms komips till min man, han är nybliven präst då när bröllopet är. Vi är redan lagligt gifta men välsignelsen är viktigt för mig. Det jag undrar är.... ja jag vet inte men har vi varit lite respektlösa när vi bara antog att han skulle vilja det? han har tackat ja, men när jag läser om alla regler och sätta man ska göra saker på blir jag lite orolig... nu när jag tänker efter så vet jag inte om vi sa att det var utomhus...

Det kan absolut vara ett problem för prästen, men har han tackat ja så bör det ju inte vara några bekymmer. Kolla med honom för säkerhets skull, om det nu skulle vara så att ni inte tänkt på att berätta att det är utomhus.

Svar på tråden Fråga prästerna 11