• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Sebastiána

Jag funderar på att fråga en gammal barndomsvän om hon vill viga oss. Hon tillhör inte samma församling (samma stift dock, men det har visst ingen betydelse).

Vad jag förstår får hon inte ta betalt av oss för själva vigseln, men hon har rätt att få milersättning. Stämmer det? Nu kommer vi att bjuda henne på bröllopet och om hon vill/kan komma skulle hon ju gjort resan ändå så hon kanske inte begär någon ersättning (hon har sin familj i staden vi gifter oss i så hon kanske dessutom passar på att hälsa på dem).

Hur lång tid i förväg bör man ordna sånt här? Det har väl med schemaläggning av arbetstid att göra och så också...eller?

• Kjell Präst

Sebastiána skrev 2010-05-05 07:44:10 följande:
    Jag funderar på att fråga en gammal barndomsvän om hon vill viga oss. Hon tillhör inte samma församling (samma stift dock, men det har visst ingen betydelse). Vad jag förstår får hon inte ta betalt av oss för själva vigseln, men hon har rätt att få milersättning. Stämmer det? Nu kommer vi att bjuda henne på bröllopet och om hon vill/kan komma skulle hon ju gjort resan ändå så hon kanske inte begär någon ersättning (hon har sin familj i staden vi gifter oss i så hon kanske dessutom passar på att hälsa på dem). Hur lång tid i förväg bör man ordna sånt här? Det har väl med schemaläggning av arbetstid att göra och så också...eller?

Ja, de uppgifter jag har är att man inte får ta betalt för vigseln, däremot för resan och föreberedelsearbetet. När det gäller schemat så vet jag just nu mitt eget schema fram till trettondedag jul - det är alltså lagt ganska långt i förväg. Däremot brukar sommarschemat läggas rätt sent på grund av att semestrar ska samköras och så vidare. Var ute i så god tid som möjligt, det underlättar alltid - men var beredd på att prästen inte kan ge klart besked om det gäller en vigsel säg, ett år fram i tiden.

• Sebastiána
    Kjell Präst skrev 2010-05-05 08:04:51 följande:
      Ja, de uppgifter jag har är att man inte får ta betalt för vigseln, däremot för resan och föreberedelsearbetet. När det gäller schemat så vet jag just nu mitt eget schema fram till trettondedag jul - det är alltså lagt ganska långt i förväg. Däremot brukar sommarschemat läggas rätt sent på grund av att semestrar ska samköras och så vidare. Var ute i så god tid som möjligt, det underlättar alltid - men var beredd på att prästen inte kan ge klart besked om det gäller en vigsel säg, ett år fram i tiden.
    Nej, det är väl att ta i att fråga ett år i förväg Vi gifter oss i början av juni nästa år och tänker fråga i slutet av året. Om hon inte kan har vi inget problem med att använda ordinarie präst.
  • Kjell Präst

Sebastiána skrev 2010-05-05 08:22:18 följande:
    Nej, det är väl att ta i att fråga ett år i förväg Vi gifter oss i början av juni nästa år och tänker fråga i slutet av året. Om hon inte kan har vi inget problem med att använda ordinarie präst.

Skälet till att jag skriver så är att jag själv en gång blev ombedd ungefär ett år i förväg att ta en vigsel på min fritid. Jag svarade ungefär "Kom tillbaka om nio månader, jag vet inte ens om jag lever om ett år"

• Skimmra

Hej,

Brukar det vara kotym att man ger präst och/eller organisten (och eventuellt andra från kyrkan som är involverade) pengar? Jag fick höra detta från min far att man borde ge prästen typ tusen kronor men får inte prästen betalt från svenska kyrkan för arbetstiden och i så fall, skall man ändå "dricksa" (känns väldigt konstigt).

Tack för svar!

• Jeez

RebeccaL skrev 2010-05-04 16:24:03 följande:
    Hej, vet inte om jag frågar på rätt ställe men jag ger det försök. Jag har en fråga. Det är såhär att jag och min sambo ska gifta oss nästa sommar. Ingen av oss är medlem i Svenska kyrkan men jag skulle gärna vilja gifta mig i en av deras kyrkor. Nu kommer det verkliga problemet. Jag skulle nämligen vilja att pastorn i frikyrkan jag är med i ska viga oss, fast i en "vanlig" kyrka. Går detta att lösa?    //Rebecca

Det är dels upp till pastorn om han vill viga er på annan plats än er kyrka, och dels till kyrkoherden i kyrkan där ni vill ha vigseln om han upplåter kyrkan för vigsel i annan ordning och till just den pastorn. Ni kan komma att få betala hyra för kyrka, vaktmästare och musiker. Det avgörs också av kyrkoherde (som troligtsvis har policydokument att följa/luta sig mot).

• Jeez

Skimmra skrev 2010-05-05 10:50:47 följande:
    Hej,Brukar det vara kotym att man ger präst och/eller organisten (och eventuellt andra från kyrkan som är involverade) pengar? Jag fick höra detta från min far att man borde ge prästen typ tusen kronor men får inte prästen betalt från svenska kyrkan för arbetstiden och i så fall, skall man ändå "dricksa" (känns väldigt konstigt).Tack för svar!

Det har funnits en sån trqadition, förmodligen baserad på den tid då pröst inte hade lön och arbetsförhållanden på samma sätt som idag. En del envisas med att fortsätta traditionen. Ni ska absolut INTE ge pengar. Det förväntas inte, prästen har betalt och om man vill visa sin uppskattning extra så är det bättre att skicka tackkort. Det sker inte sp ofta som man kanske kan tro. Och vill man ge pengar, sätt in dem i prästens/församlingens namn till SVenska krykans Internationella arbete (Hela världen), Röda korset eller nån annan organisation som gör bra saker för människor/världen. Det underlättar oerhört att slippa ens misstanken att man tar de där kuverten själv (jag berättar alltid att jag ska lägga pengarna i kollekten, men det är ju ingen som ser det när jag gör det).

• Kjell Präst

Skimmra skrev 2010-05-05 10:50:47 följande:
    Hej,Brukar det vara kotym att man ger präst och/eller organisten (och eventuellt andra från kyrkan som är involverade) pengar? Jag fick höra detta från min far att man borde ge prästen typ tusen kronor men får inte prästen betalt från svenska kyrkan för arbetstiden och i så fall, skall man ändå "dricksa" (känns väldigt konstigt).Tack för svar!

Jag instämmer med Jeez: Nej, nej, nej! Inga pengar till präst eller organist!

• brudeniskrudenijuli

Hej!

Jag och min blivande make ska ha ett utomhusbröllop i en annan församling än den vi tillhör. Jag vill inte tillfråga prästen i min egen församling om att vara vigselförrättare eftersom jag känner denne och vi helst vill ha en präst vi inte har någon relation till.

Nu undrar jag vilka rättigheter vi har att få en vigselförrättare? Vem kan hjälpa oss? När och av vilken anledning har den präst vi tillfrågar rätt att säga nej? Är just nu mycket besviken eftersom vi frågade en präst i den församlingen vi ska gifta oss i och hon hjälper oss enbart kl.15, inte kl.16 (då vi måste ha vårt bröllop eftersom vi har tillträde till vår nödlösningslokal vid regn tidigast fr o m kl.16). Som jag förstår det kan hon men vill helt enkelt inte kl.16. Har hon rätt att avböja, och i så fall av vilken anledning?

Jag har också frågat en präst i en annan närliggande församling men därifrån får jag inte ens något svar. Vi betalar ändå skatt till Svenska kyrkan och när vi för en gångs skull behöver dess hjälp så finns tydligen ingen att få. Ska man behöva jaga runt på det här viset? Just nu känner jag mig bara ledsen och känner mest för att lämna Svenska kyrkan. Vore tacksam om du kunde vägleda oss rätt.

Svar på tråden Fråga prästerna 11