• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Kjell Präst

Moi mokulat skrev 2010-04-27 09:27:44 följande:
    Varför kan man inte gå in och lyssna på psalmer längre på svenska kyrkans hemsida. Tråkigt och dåligt.

Så vitt jag vet har man aldrig kunnat det (vilket mycket riktigt är både tråkigt och dåligt). Däremot har vissa församlingar den möjligheten på sina hemsidor, exempelvis http://www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/psalmer.htm

• Moi mokulat

Kjell Präst skrev 2010-04-27 11:43:23 följande:
      Så vitt jag vet har man aldrig kunnat det (vilket mycket riktigt är både tråkigt och dåligt). Däremot har vissa församlingar den möjligheten på sina hemsidor, exempelvis www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/psalmer.ht...

funkar inte att lyssna på musiken juhh

• Kjell Präst

Moi mokulat skrev 2010-04-27 15:32:57 följande:
      funkar inte att lyssna på musiken juhh

Jaså? Det gör det hos mig!

• Jeez

Moi mokulat skrev 2010-04-27 09:27:44 följande:
    Varför kan man inte gå in och lyssna på psalmer längre på svenska kyrkans hemsida. Tråkigt och dåligt.

Man har aldrig kunnat det, men däremot kan man höra snuttar på vissa församlingars hemsidor. Det handlar om kostnader och upphovsrätt etc. och finns med i diskussioner, men än så länge händer inte mer än just det.

• tågjäntan

Vi hade Chicagos You're the Inspiration som ingångslåt (kanske jag nämnde nyligen ). Jag ville ha den på piano (eller eg keyboard) i stället för på orgel, även om den "semester/frilansande" kyrkomusikern var ett Chicagofan och tidigare hade spelat just den låten på orgel och tyckte att det lät bra. Men jag förstår hur ni tänker. Piano eller keyboard kan inte vara ett alternativ i ert fall?

MollyAlex skrev 2010-04-25 21:06:36 följande:

Jag har en fråga, som jag inte vet ifall nån kan svara på,men jag ger ett försök:   Jag vill spela upp ett stycke musik, när vi går in i kyrkan, o ett n'är vi går ut. Jag vill inte att dessa stycken ska spelas av oragist på orgel. Jag tycker musiken vi valt, klassiskt stycke,görs mer rättvisa i sin fullet. Får man lov att spela upp i musik anläggningen, ett klassiskt stycke,eller måste man använda sig av organisten då?   Tacksam för svar M

• tågjäntan

Oj, här blev visst raden med MollyAxel fet stil utan att jag hade en aning om det .

• Rajsi

Tågjäntan, hur blev Chicago-låten på orgel då? Sjöng någon till eller var det endast musiken? Va hade ni för utgångsmusik?

• Bellis77

Hej!

Jag och min sambo hade tänkt oss en borgerlig vigsel då jag inte är kristen. Men platsen för vigseln är en gammal kyrkoruin som tillhör den lokala kyrkan.

Vi får nu inte ha borgerlig vigsel där då marken tillhör kyrkan. Så nu försöker vi hitta en präst som passar oss. Det vi fick höra var att vi bara kan välja präst från den kyrka som platsen tillhör. Vet du hur det kommer sig att man inte kan få välja mer fritt för att hitta den präst som fungerar bäst? Och att inte få ha borgerlig vigsel pga marken tillhör kyrkan?

Känner mig lite lätt intvingad och obstinat som jag är ;) så blir jag lite lätt trotsig och butter :D

• Kjell Präst

Bellis77 skrev 2010-05-03 08:02:11 följande:
    Hej! Jag och min sambo hade tänkt oss en borgerlig vigsel då jag inte är kristen. Men platsen för vigseln är en gammal kyrkoruin som tillhör den lokala kyrkan. Vi får nu inte ha borgerlig vigsel där då marken tillhör kyrkan. Så nu försöker vi hitta en präst som passar oss. Det vi fick höra var att vi bara kan välja präst från den kyrka som platsen tillhör. Vet du hur det kommer sig att man inte kan få välja mer fritt för att hitta den präst som fungerar bäst? Och att inte få ha borgerlig vigsel pga marken tillhör kyrkan? Känner mig lite lätt intvingad och obstinat som jag är ;) så blir jag lite lätt trotsig och butter :D

Nej, det stämmer att man inte får ha borgerliga vigslar på kyrkligt område/i kyrkan, vilket jag tycker är helt i sin ordning. Däremot förstår jag inte varför ni inte skulle kunna få välja en präst någon annanstans ifrån, om ni har kontakt med någon sådan som vill ställa upp. Det låter märkligt och lite dumt, tycker jag.

Svar på tråden Fråga prästerna 11