• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Rosen2011
    Soldemor skrev 2010-05-11 15:54:55 följande:
      Kantorerna brukar uppskatta orgelmusik, det mesta går faktiskt att spela på orgel, dessutom blir det mycket pampigare och festligare med orgel!Det där med att kontakten mellan präst/brudpar varierar nog både mellan olika församlingar och olika präster. Jag brukar kontakta paret så fort jag fått vigselblanketten, bara för att visa att jag finns och vet om att de skall vigas. Ofta bestämmer vi då en tid för samtal längre fram i tiden. Andra präster gör på annat vis. Tycker ni att det tar tid och vill komma i kontakt med "er" präst så ring församlingen där ni skall vigas/som prästen tjänstgör i.
    Okej, tack för ditt svar!

Jo visst blir det pampigare med orgel! 
    Hoppas innerligt att vår kantor vill spela någon av "våra" låtar när vi går in,
    det pricken över i:t på vår stora dag :)

• Kjell Präst

Jag för min del brukar kontakta brudparet ungefär en månad före vigseln, men jag har hört om brudpar som inte fått träffa prästen förrän någon vecka före bröllopet. Som Soldemor säger, tycker ni att tiden drar iväg utan att ni fått någon kontakt så kan ni alltid själv höra av er till prästen/församlingen.

• Kjell Präst

Rosen2011 skrev 2010-05-11 15:42:12 följande:
    Frågar samma som Moi mokulat, när hör prästen av sig? Eller är det vi som ska ta kontakt igen?  Sen undrar jag om många präster tillåter att man väljer bort orgelsmusik som in och -utgångsmarch?Kan vi välja vilken låt som helst och be kantor spela den när vi går in alternativ ut eller är det några förbestämda melodiervi måste välja mellan?  

Ibland kommer önskemål om CD-musik som in -eller utgång. I vissa kyrkor tillåts det, i andra inte. Vissa kyrkor har ingen ljudanläggning.

• Jen11

Hej

Jag bor i London sen nagra ar tillbaka men planerar brollop runt Orebro nasta ar. Jag ar fortfarande medlem i svenska kyrkan (har precist fatt det konfirmerat av informations ansvariga), kan jag da valja vilken kyrka som helst (eftrsom jag ar anmald som utflyttad? Eftersom mer an halften av alla gaster inte kommer forsta svenska finns det praster som kan gora lite pa engelska?

• Kjell Präst

Jen11 skrev 2010-05-11 22:45:08 följande:
    HejJag bor i London sen nagra ar tillbaka men planerar brollop runt Orebro nasta ar. Jag ar fortfarande medlem i svenska kyrkan (har precist fatt det konfirmerat av informations ansvariga), kan jag da valja vilken kyrka som helst (eftrsom jag ar anmald som utflyttad? Eftersom mer an halften av alla gaster inte kommer forsta svenska finns det praster som kan gora lite pa engelska?

Ja, du liksom alla andra kan välja vilken kyrka du vill som er vigselkyrka. Det bör inte vara några problem att få prästen att ta delar av ceremonin på engelska. Vår handbok (= boken där bland annat alla moment i en vigsel står med) finns översatt till både engelska och en del andra språk.

• Kjell Präst

Duchess skrev 2010-05-12 08:45:44 följande:
    Kjell, du är med i tidningen!!

Jag vet

Hvad är det som lifvet mest förljufvar? Kanske är det folk med lösa skrufvar!
  • Kjell Präst

passionsblomman skrev 2010-05-12 11:08:19 följande:
    Vart då? Berätta genast!

Det är i Kyrkans Tidning, men materialet på nätet är lösenordsskyddat för icke-prenumeranter... vilket ju i och för sig är tur för min anonyma tillvaro på BT

Hvad är det som lifvet mest förljufvar? Kanske är det folk med lösa skrufvar!
  • Soldemor

Duchess skrev 2010-05-12 08:45:44 följande:
    Kjell, du är med i tidningen!!

Vilken tidning?

Svar på tråden Fråga prästerna 11