• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Bellis77

Okey! Tack det ger mig ändå lite hopp att leta vidare. Platsen är enormt viktig för min sambo så vi har svårt att tänka oss någon annan plats.

• scarborough81

Hej!

Vi ska iväg och träffa prästen ikväll.. Jag undrar lite över psalm valen.
    Vi vill ha den blomster tid nu kommer, vilka fler kan man välja som är lite somriga, finns det någon man bör välja?

• Kjell Präst

scarborough81 skrev 2010-05-03 14:27:12 följande:
    Hej!Vi ska iväg och träffa prästen ikväll.. Jag undrar lite över psalm valen.Vi vill ha den blomster tid nu kommer, vilka fler kan man välja som är lite somriga, finns det någon man bör välja?

Några "måsten" finns inte i det här fallet. Vill ni ha somriga psalmer så finns ju även nr 200 "I denna ljuva sommartid" , nr 201 "En vänlig grönskas rika dräkt", nr 203 "De blomster som i marken bor" och  - en av mina favoriter - nr 752 "Över berg och dal".
    Vill ni ha med någon av vigselpsalmerna rekommenderar jag alltid nr 84 "Vi lyfter våra hjärtan" eller nr 411 "Gud har omsorg om vårt släkte"

• RebeccaL

Hej, vet inte om jag frågar på rätt ställe men jag ger det försök. Jag har en fråga. Det är såhär att jag och min sambo ska gifta oss nästa sommar. Ingen av oss är medlem i Svenska kyrkan men jag skulle gärna vilja gifta mig i en av deras kyrkor. Nu kommer det verkliga problemet. Jag skulle nämligen vilja att pastorn i frikyrkan jag är med i ska viga oss, fast i en "vanlig" kyrka. Går detta att lösa? 

//Rebecca

• Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-05-03 14:36:56 följande:

nr 203 "De blomster som i marken bor" och  - en av mina favoriter - nr 752 "Över berg och dal".Vill ni ha med någon av vigselpsalmerna rekommenderar jag alltid nr 84 "Vi lyfter våra hjärtan" eller nr 411 "Gud har omsorg om vårt släkte"

Hrm 202 heter den nog, och jag kan komplettera med 754 "När luften fylls av fågelsång"

• Troll10

Hej!

Vi har också suttit och tittat på psalmer och fastnat för 864 "Se, nu stiger solen ur havets famn". Har ni varit med om att den sjungits på bröllop? Skulle det vara ok?

• Soldemor

Troll10 skrev 2010-05-04 19:03:43 följande:
    Hej!Vi har också suttit och tittat på psalmer och fastnat för 864 "Se, nu stiger solen ur havets famn". Har ni varit med om att den sjungits på bröllop? Skulle det vara ok?

Den har jag haft på vigsel, den är helt ok!

• Kjell Präst

Soldemor skrev 2010-05-04 18:17:19 följande:
      Hrm 202 heter den nog, och jag kan komplettera med 754 "När luften fylls av fågelsång"

Javisst är det nr 202 jag menar!

• Kjell Präst

RebeccaL skrev 2010-05-04 16:24:03 följande:
    Hej, vet inte om jag frågar på rätt ställe men jag ger det försök. Jag har en fråga. Det är såhär att jag och min sambo ska gifta oss nästa sommar. Ingen av oss är medlem i Svenska kyrkan men jag skulle gärna vilja gifta mig i en av deras kyrkor. Nu kommer det verkliga problemet. Jag skulle nämligen vilja att pastorn i frikyrkan jag är med i ska viga oss, fast i en "vanlig" kyrka. Går detta att lösa?    //Rebecca

Är ingen av er medlem i SvK så är det ett problem. Kyrkoherden kan ta beslut om att ni får vara i kyrkan ändå, det är i så fall förenat med en kostnad. Att ni vill bli vigda av en pastor i en frikyrka kan möjligen också bli ett problem eftersom en vigsel i SvK ska ske enligt Svenska kyrkans ordning. Även här avgör kyrkoherden, om jag minns rätt.

Svar på tråden Fråga prästerna 11