• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • wiicky
    Moi mokulat skrev 2010-04-22 15:39:28 följande:
    När brukar prästen höra av sig?Vi gifter oss om mindre än 4 månader.Vi vet inte vem som kommer blir vår präst eller något annat.Jag har aldrig själv varit på ett bröllop och vet inte hur det går till alls. HJälp! kan man får en lite snabb genomgång?
    Jag tror att de brukar höra av sig unegfär en månad innan, men det är ju olika från präst till präst. Ta kontakt med församlingen om du är orolig.

Här finns vigselordningen: www.svenskakyrkan.se/vretakloster/vigselordning.htm

• Moi mokulat

wiicky skrev 2010-04-22 16:50:12 följande:
    Jag tror att de brukar höra av sig unegfär en månad innan, men det är ju olika från präst till präst. Ta kontakt med församlingen om du är orolig. Här finns vigselordningen: www.svenskakyrkan.se/vretakloster/vigselordni...

Tack vart emellan detta har vi våra sånger som ska sjungas?

• wiicky
    Moi mokulat skrev 2010-04-22 17:02:10 följande:
    Tack vart emellan detta har vi våra sånger som ska sjungas?
    Jag tror att en psalm, den som är direkt efter vigseln kan bytas ut mot en solosång. I övrigt får man komma överens med präst och kantor om var sånger passar.
  • Sail on Silvergirl

Superstarfia: Det är just därför jag frågar vad som är "regler" och vad som går att välja bort.
    Man kan ju faktiskt dela de flesta åsikter, men tycka att vissa delar inte känns bra.

• tågjäntan

passionsblomman skrev 2010-04-21 13:38:37 följande:
    Ett fång med blommoroch lite solskentill prästtråden och Kjell och alla andra prästerna!Det är så bra att man kan skriva kursivt och fett nu!

Åh, jag hade tänkt skriva och fråga hur man gör. Men nu när jag tryckt på skriv inlägg ser jag själv .
    Och nu testade jag precis att göra kursivt, fet stil osv - det funkar {#lang_emotions_cool}

• tågjäntan

Fast det blev inte understruket. Jag gör ett nytt test.

testing

{#lang_emotions_dreamer}

• Sebastiána
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.htm...
    Hur lätt blir det för präster att säga nej om det blir så att kronprinsessan leds in av sin far?!
  • Flotten

Sebastiána skrev 2010-04-22 22:37:15 följande:
    Hur lätt blir det för präster att säga nej om det blir så att kronprinsessan leds in av sin far?!

Tror jag inte att hon blir, är det något som kungahuset "måste" så är det att hålla på svenska traditioner. Silvia leddes inte in.
    Jag tror att många brudpar kommer att få andra tankar ,både angående ingång och brudklänningens utseeende när "di kungliga" gifter sig

• Aleta

Hur tilltalar man ärkebiskopen? 

Ska man inleda ett brev till honom på något speciellt vis?

• Blivande präst

"Bäste biskop Anders," går alldeles bra att börja med...

Om inte du känner honom, då är "Hej Anders," också ett alternativ... ;)

Vill du vara superformell så skriver du till HH Ärkebiskopen, och inleds med "Ers Högvördighet," men det är nog extremt sällsynt...

Svar på tråden Fråga prästerna 11