• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Jeez

Eftersom det kommer många frågor om detta med betalning av präst kanske du Kjell ska skriva något om det bland de där vanliga frågorna?

Någon formulering om att varje församling (pastorat) är egna arbetsgivare kanske är bra att föklara. Och att även om man i stort tillhör samma "firma" så har man sin tjänstgöring i sin församling osv?!

• Harmonii

Hejsan!
    Min fästman och jag vill ha någon som kan viga oss på franska, som är vårt modersmål. Vi har ingen aning om vart vi ska leta, finns det en fransk motsvarighet till Svenska Kyrkan här i Sverige kanske?

Ja, som ni ser så är vi helt lost.

• Duchess

Var bor ni? Det finns ju präster i Svenska kyrkan som kan tala franska. Jag känner en i Stockholm, t ex.

Harmonii skrev 2010-04-14 23:18:20 följande:
    Hejsan! Min fästman och jag vill ha någon som kan viga oss på franska, som är vårt modersmål. Vi har ingen aning om vart vi ska leta, finns det en fransk motsvarighet till Svenska Kyrkan här i Sverige kanske? Ja, som ni ser så är vi helt lost.
  • a n n a
    Duchess skrev 2010-04-15 00:09:09 följande:
    Var bor ni? Det finns ju präster i Svenska kyrkan som kan tala franska. Jag känner en i Stockholm, t ex.
    Och jag vet en utanför Malmö som kan prata franska :)
  • Harmonii
    Duchess skrev 2010-04-15 00:09:09 följande:
    Vi bor i Göteborg.
  • icimici

Angående Löften. Måste man läsa upp sina löften för varandra inne i kyrkan? jag har hört att man kan skriva ner dom på vigselbeviset? de skulle iaf vi hellre vilja

• icimici

Får man ha inspelad musik i kyrkan?

• Kjell Präst
    icimici skrev 2010-04-15 11:31:11 följande:
    Angående Löften. Måste man läsa upp sina löften för varandra inne i kyrkan? jag har hört att man kan skriva ner dom på vigselbeviset? de skulle iaf vi hellre vilja
    Ja, man måste läsa löftena högt i kyrkan, de är en del av den juridiska vigseln.
    I vissa kyrkor får man ha inspelad musik, i andra inte. Vissa kyrkor har inte ljudanläggning.
  • viktoriachristian

Hej!

Har en liten fundering igen till Kjell präst eller annan som önskar svar mig! :)

Vi ska ha två små näbbar som går före oss in i kyrkan. Sedan kommer VI! Efter brudparet har vi förstått att tärna och marskalk ska komma.
    Nu har vi ett litet bekymmer. Min "tärna" är min systerdotter på 13 år och min blivande man har en bestman på dryga 35. Det skiljer ju som sagt lite i ålder och längd och kroppsbyggnad mm mm. Det skulle nog se rätt roligt ut om de gick bredvid varandra eller vad tror ni?

Min äldsta son vill dela ut psalmer i kyrkporten tillsammans med sin kusin. Då kan man ju säga att de är marskalkar eller hur? De är 10 och 11 år. Jag hade gärna sett att de gick med brudföljet in.

1) Har ni några förslag på hur vårt brudfölje kan se ut?

2) Chapel of love. Kan man ha den som utgångsmarsch??

Tacksam för svar!

• icimici

är det löften som man skriver ner själv som man läser upp, kan prästen läsa upp ens löften?

Svar på tråden Fråga prästerna 11