• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-04-08 17:10:26 följande:

Hösten planerad i vårt distrikt. Jag fick julottan för fjärde året i rad, precis som jag ville!
    Planering på samma dag som vi, minsann! Jag fick troligtvis natten!
  • Vi 3

Hej,

Jag har en fråga ang dop. Man måste ju ha psalmer om jag förstått det hela rätt. Jag har fastnat för en psalm som min syster hade på sin konfirmation, som jag så klart inte kommer ihåg vad den heter men en textrad satte sig: "Du vet väl om att du är värdeful, att du är viktig här och nu"

Den skulle jag vilja ha på dotterns dop, får man ha det?

• Vi 3

Och såklart värdeFULL inte värdeful
    Vi 3 skrev 2010-04-09 09:29:02 följande:

Hej,Jag har en fråga ang dop. Man måste ju ha psalmer om jag förstått det hela rätt. Jag har fastnat för en psalm som min syster hade på sin konfirmation, som jag så klart inte kommer ihåg vad den heter men en textrad satte sig: "Du vet väl om att du är värdeful, att du är viktig här och nu"Den skulle jag vilja ha på dotterns dop, får man ha det?
  • Kjell Präst

Hej,Jag har en fråga ang dop. Man måste ju ha psalmer om jag förstått det hela rätt. Jag har fastnat för en psalm som min syster hade på sin konfirmation, som jag så klart inte kommer ihåg vad den heter men en textrad satte sig: "Du vet väl om att du är värdeful, att du är viktig här och nu"Den skulle jag vilja ha på dotterns dop, får man ha det?
    Psalm 791 "Du vet väl om att du är värdefull" har blivit en av de populäraste doppsalmerna. Det går alltså bra. I övrigt föreslår jag exempelvis 745 "Dansa med änglarna" eller varför inte den mest klassiska doppsalmen (trots att den egentligen varken är en doppsalm eller handlar om barn) nr 248 "Tryggare kan ingen vara"
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-04-09 09:46:58 följande:

Psalm 791 "Du vet väl om att du är värdefull" har blivit en av de populäraste doppsalmerna. Det går alltså bra. I övrigt föreslår jag exempelvis 745 "Dansa med änglarna" eller varför inte den mest klassiska doppsalmen (trots att den egentligen varken är en doppsalm eller handlar om barn) nr 248 "Tryggare kan ingen vara"
    Och 386, "Upp ur vilda, djupa vatten", jättefin doppsalm!
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-04-09 10:24:26 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-04-09 09:46:58 följande:
    Och 386, "Upp ur vilda, djupa vatten", jättefin doppsalm!
    Den är väldigt vacker. Och pampig! Men den kräver att organisten spelar den i rätt (=inte för långsamt) tempo...
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-04-09 10:35:21 följande:

Den är väldigt vacker. Och pampig! Men den kräver att organisten spelar den i rätt (=inte för långsamt) tempo...
    Mm, har varit med om det, alltså på tok för långsamt, inte roligt alls att (försöka) sjunga då!
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-04-09 10:40:02 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-04-09 10:35:21 följande:
    Mm, har varit med om det, alltså på tok för långsamt, inte roligt alls att (försöka) sjunga då!
    Jag har också varit med om det. Det var så illa att jag när vi sjungit färdigt skämtade med församlingen och sa "Ååååssssså tar vi den en gång till"
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-04-09 11:18:28 följande:

Jag har också varit med om det. Det var så illa att jag när vi sjungit färdigt skämtade med församlingen och sa "Ååååssssså tar vi den en gång till"
    Stackars församling, det var inte snällt !
  • Vi 3

Tack för svaret och tipsen!

Trevlig helg på er!

Svar på tråden Fråga prästerna 11