• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • tågjäntan

Aha, är det det som eg är skillnaden. Jag som trodde att marskalk överlag hade tagit över av det engelska bestman, oavsett hur man går in.

Kjell Präst skrev 2010-03-23 11:30:15 följande:

Den "traditionella" modellen är: Näbbet, brudparet, tärnor/marskalk (bestman har man vid brudöverlämning)
  • tågjäntan

Oj, nu blev det mycket inlägg från mig
    Från början hade jag tänkt att min syster skulle gå fram när det var dags för vigselakten. Så hade hon en sådan hosta så att vi ändrade det i sista stund. Min bror fick göra det i stället. Så jag tycker absolut att du kan välja din bror.

sarafalk skrev 2010-03-24 15:46:12 följande:
    sun moon skrev 2010-03-24 15:16:31 följande:Oj, har inte änns tänkt på vem som ska ta min brudbukett. Men någon tärna vill jag inte ha. Kan jag som brud välja att ha min bror som "tärna" eller är det bara på mannens sida som det står killar?Ska överväga att gå in tillsammans och ha marskalken i bänkraden tills vi gått fram. (Han ska ansvara för ringarna)
  • OomphGirl

Är det sant att man inte har lysning i sverige längre?

• Jessika81

Det kan man väl ha om man vill?

• Kjell Präst

På Wikipedia står "I Sverige fanns lagkrav på lysning till 1973, då den ersattes med ett folkbokföringsärende kallat hindersprövning"
    Det lyses i alla fall inte i kyrkorna, i undantagsfall (enligt min personliga erfarenhet) kan det däremot kungöras efteråt när ett par har gift sig.

• OomphGirl

Vad synd. Här i england måste förlovningen vara "announced" tre eller fyra söndagar i rad innan bröllopet då man frågar församlingen om det finns några hinder.
    Gör mig alltid så glad när en ny förlovning läses upp. Är det någon man känner kan det tillochmed bli ett litet ljubel i kyrkan!

• sun moon

Är det vanligt att man väljer egna in och ut sånger när man gifter sig i kyrkan eller brukar man få vissa bestämda att välja mellan?

• Jeez

Ja, det är ju ena sidan av det. Å andra sidan tycker jag det är skönt att inte kyrkan har med den myndighetsutövningen att göra

OomphGirl skrev 2010-03-28 17:22:59 följande:
    Vad synd. Här i england måste förlovningen vara "announced" tre eller fyra söndagar i rad innan bröllopet då man frågar församlingen om det finns några hinder.Gör mig alltid så glad när en ny förlovning läses upp. Är det någon man känner kan det tillochmed bli ett litet ljubel i kyrkan!
  • Jeez

Det är ett mellanting kan man säga. Organisterna har ju sina vanliga repertoarer, en massa både vanlig och ovanlig musik som de kan och spelar mer eller mindre regelbundet. Sedan brukar man kunna få eventuella andra önskemål tillgodosedda om det går, dvs om det finns tid att öva in, om det finns tid att transkribera noterna till orgel, om de tror att låten går att göra bra på orgel (om det inte är något skrivet för orgel förstås)osv.

De musiker jag jobbat med genom åren är dock eniga i hur de flesta samtal brukar vara: paret vill ha sitt unika bröllop och lyssnar på ett gäng alternativ -och fastnar ändå för de allra vanligaste =) För att svara på frågan "brukar"...

sun moon skrev 2010-03-28 19:54:46 följande:

Är det vanligt att man väljer egna in och ut sånger när man gifter sig i kyrkan eller brukar man få vissa bestämda att välja mellan?
Svar på tråden Fråga prästerna 11