• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • sun moon

Jag har inte heller någon nära vän, eller bra kontakt med mina systrar så jag frågade min BM syster och hon ställde upp
    Hon och en av min BM´s äldsta vän ska gå in bakom oss.

sarafalk skrev 2010-03-24 15:14:39 följande:
    Kan tillägga att jag inte har någon tärna för att jag har ingen kompis som står ig så nära att hon förtjänar att vara tärna (eller jo jag har en men hon gifter sig veckan innan jag själv o är på bröllopsresa då jag ska gifta mig)Min blivande däremot har en bästakompis sedan långt tillbaka som han umgås mycket med och det är klart att han ska få vara bestman....
  • sarafalk

sun moon skrev 2010-03-24 15:16:31 följande:

Jag tycker ju att allt ljus ska vara på brudparet så fråga honom hur han vill göra. Han kan ju också sitta på första bänkraden och resa sig när ni är framme. Ska han ha hand om din bukett också?
    Oj, har inte änns tänkt på vem som ska ta min brudbukett. Men någon tärna vill jag inte ha. Kan jag som brud välja att ha min bror som "tärna" eller är det bara på mannens sida som det står killar?

Ska överväga att gå in tillsammans och ha marskalken i bänkraden tills vi gått fram. (Han ska ansvara för ringarna)
  • lydice

Sarafalk, Jag tycker gott att marskalken kan sitta i bänken längst fram och när ni paserat honom kan han ställa sig därframme med er.
    Låt någon vän eller släkting ta buketten som sitter bra till. Det behöver inte vara någon särskild, så det klart att din bror kan resa sig ur bänkrade och ta buketten om det inte är jättelångt fram till er förstås...

• lydice

Är själv präst och när någon föreslår att de vill gå in med pappa brukar jag ta diskussionen och höra om de är medvetna om varför traditionen uppkom. Vissa har ändrat sig och andra inte och då får de stå för dem.

• SD 2010

En fundering på valet av psalmer... Ska inte träffa vår präst än på ett tag men funderar redan på detta... Behöver man ha en psalm som går under "vigselpsalm" eller kan man ha vilka som helst?? Jag är nu inne på psalm 200 & 702..

• Soldemor

SD 2010 skrev 2010-03-24 17:26:51 följande:

En fundering på valet av psalmer... Ska inte träffa vår präst än på ett tag men funderar redan på detta... Behöver man ha en psalm som går under "vigselpsalm" eller kan man ha vilka som helst?? Jag är nu inne på psalm 200 & 702..
    Nej, man behöver absolut inte, men det är trevligt om man har det, texterna i våra vigselpsalmer är så vackra och talande.
  • Aleta

Bra sagt!
    sun moon skrev 2010-03-24 14:59:49 följande:

Min blivande man ville att jag skulle gå in själv.. för att han ville se mig gå till honom.. men icke sa jag! För då kan han lika bra gå in till mig.. så det blir tillsammans
  • Kjell Präst
    sarafalk skrev 2010-03-24 15:46:12 följande:
    sun moon skrev 2010-03-24 15:16:31 följande:
    Oj, har inte änns tänkt på vem som ska ta min brudbukett. Men någon tärna vill jag inte ha. Kan jag som brud välja att ha min bror som "tärna" eller är det bara på mannens sida som det står killar?Ska överväga att gå in tillsammans och ha marskalken i bänkraden tills vi gått fram. (Han ska ansvara för ringarna)
    Nja, manliga tärnor är väl inte att rekommendera
  • Kjell Präst

Som sagts tidigare: Marskalken kan mycket väl gå in efter brudparet även om det inte finns någon tärna.

• Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-03-25 04:04:11 följande:

Nja, manliga tärnor är väl inte att rekommendera
    Har du något emot jämställdhet?
Svar på tråden Fråga prästerna 11