• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Kjell Präst
    cesario skrev 2010-02-21 08:25:52 följande:
    HejDetta är en ärligt ställd fråga även om jag förstår att den låter väldigt konstig. Om det blir bröllop för min del vill jag gärna ha en kyrkvigsel med en präst. Jag är inte jättereligiös, men något annat alternativ skulle inte kännas rätt för mig. Problemet är att den tilltänkte brudgummen inte är troende och har gått ur svenska kyrkan av det skälet (han tillhör inget annat religionssamfund heller). Normalt stör detta mig inte alls, men just i detta fall gör det det för det känns som jag tvingar honom att göra något han inte vill och inte tror på och det är ju ingen bra start... Finns det någonstans inom kyrkan vi kan vända oss så vi kan få till en lämplig kompromiss?Tack på förhand.
    Någon kompromiss är nog svårt att få till, men han kommer ju inte att avkrävas någon trosbekännelse. Ni svär era löften inför Gud - och om nu Gud inte finns så kan det ju knappast göra någon skada att svära löften inför någon som inte finns. Så kan man resonera. Kanske har er vigselpräst, eller du själv, andra argument som gör att din blivande man kan tänka att det ändå är okay att vigas i kyrkan, när det nu är viktigt för dig. För lika väl som du vill ta hänsyn till honom så kanske han kan tänkas vilja ta hänsyn till dig, och därför göra som du vill - utan att du behöver tvinga honom...?
  • Kjell Präst
    charlotteh skrev 2010-02-21 11:51:45 följande:
    Hej Kjell!Jag har en fundering angående kyrklig vigsel: Jag är inte troende och inte min sambo heller, men av traditionella skäl vill han gifta sig i kyrkan (vilket inte jag har något emot - jag tycker om både kyrkor och präster ;) ). Det jag undrar är om prästen i sitt tal och det stycke ur bibeln han/hon läser kan välja att fokusera mycket på kärleksbudskapet och ingenting på ''att gud har skapat man och kvinna för äktenskapet''. För mig skulle nämligen detta kännas väldigt politiskt inkorrekt även om just jag skulle gifta mig med en man. Det skulle också kännas fel eftersom jag i egenskap av naturvetare inte kan acceptera skapelseberättelsen annat än som en metafor och alltså inte bokstavligen.Tacksam för svar, för detta är något jag verkligen har funderat på./Charlotte
    I sitt vigseltal kommer med all säkerhet prästen att fokusera på kärleksbudskapet, och att Gud är verksam i kärleken. Att Gud skapade äktenskapet för man och kvinna är däremot ingenting som måste, eller bör, betonas. En bibeltext som ska läsas är Matt 19:
    Jesus sade:
    Skaparen gjorde från början människorna till man och kvinna.
    Därför skall en man lämna sin far och sin mor
    för att leva med sin hustru,
    och de två skall bli ett.
    Vad Gud har fogat samman
    får människan alltså inte skilja åt.

Inte heller här behöver man betona att äktenskapet är skapat för man och kvinna - men just i ert fall så ÄR ni ju faktiskt man och kvinna och har valt varandra.
  • Kjell Präst
    charlotteh skrev 2010-02-21 11:51:45 följande:
    Hej Kjell!Jag har en fundering angående kyrklig vigsel: Jag är inte troende och inte min sambo heller, men av traditionella skäl vill han gifta sig i kyrkan (vilket inte jag har något emot - jag tycker om både kyrkor och präster ;) ). Det jag undrar är om prästen i sitt tal och det stycke ur bibeln han/hon läser kan välja att fokusera mycket på kärleksbudskapet och ingenting på ''att gud har skapat man och kvinna för äktenskapet''. För mig skulle nämligen detta kännas väldigt politiskt inkorrekt även om just jag skulle gifta mig med en man. Det skulle också kännas fel eftersom jag i egenskap av naturvetare inte kan acceptera skapelseberättelsen annat än som en metafor och alltså inte bokstavligen.Tacksam för svar, för detta är något jag verkligen har funderat på./Charlotte
    Tillägg: Jag kan förstås inte heller acceptera skapelseberättelsen som något annat än en metafor!
  • Kjell Präst
    quilla skrev 2010-02-21 13:00:41 följande:
    Jo precis, men det är ju enorm skillnad om det verkligen är Guds ord eller om det är vanliga människor som försöker tolka olika händelser, sätta ord på dem på ett sätt som ska förmedla ett upplevt budskap precis till den målgrupp man har avseende kultur m.m., har olika rådslag och fastställer vad som ska få stå med osv.Att kristna inte ser alla texter i bibeln som Guds ord är ganska uppenbart. Få personer, utom extrema kristna fundamentalister och extrema ateister, tror jag offentligt påstår att texter om att låna ut sina barn för våldtäkt och andra våldsamheter anses vara Guds ord, trots att de texterna står med i bibeln. Så om man menar att det finns en allmän uppfattning bland kristna att bibeln är Guds ord, borde det vara metaforiskt eller begränsat till vissa textstycken. Det var därför jag undrade vilka textstycken som faktiskt gör anspråk på att vara Guds ord.
    Och jag hävdar att det inte går att peka ut vissa texter som Guds ord, och andra inte. Bibeln som helhet är i någon mening Guds ord, men Gud har inte skrivit Bibeln, det har människor gjort. Och människor är, som vi vet, inte ofelbara. Därför finns texter som speglar den tid och det samhälle i vilken de skrevs och har inte bäring på dagens förhållanden.
  • chokladmonstret

Hejhej jag har en fråga, vi kommer gifta oss ute vid en strand, vi har bokat präst till det men en fråga är om ni vet om man har möjligthet till att ha med en kantor då?? eller är det helt uteslutet?
    Är det nogot särskilt vi behöver tänka på när vi inte gifter oss i en kyrka??

• Kjell Präst
    chokladmonstret skrev 2010-02-21 17:37:23 följande:
    Hejhej jag har en fråga, vi kommer gifta oss ute vid en strand, vi har bokat präst till det men en fråga är om ni vet om man har möjligthet till att ha med en kantor då?? eller är det helt uteslutet?Är det nogot särskilt vi behöver tänka på när vi inte gifter oss i en kyrka??
    Helt uteslutet är det inte, men det kan ju bli en del praktiska problem. jag tror endast vigselförsamlingen kan svara på den här frågan, det är nog väldigt mycket upp till den aktuelle/a musikern.
  • chokladmonstret

OK ja vi får se sen när vi haft möte med prästen =)
    Är ju lite svårt det där med musik till psalmerna, men kan ju vara lite mysigt med acapella ochså hehe

Tack Kjell för svar

• JustMeAndMyLove

En fråga som inte har med bröllop att göra.
    Jag har ingen bibel här hemma, men jag har läst den för ganska länge sedan. Hittade den sk. Folkbibeln på nätet. Är det bara jag eller skiljer den sig ganska mycket från den "vanliga" bibeln?
    Märker att många något fanatiska människor på nätet använder sig av folkbibeln för citat och liknande.
    Finns det många olika varianter av bibeln? Eller finns det bara en "riktig" bibel?

Frågar mest av nyfikenhet :)

62.236.135.100/folkbibeln/

• hernameispekka

Folkbibeln är skriven av kristna ur en religös vinkling och den "vanliga" (bibel 2000 etc) är skriven av bibelkommissionen ur en mer ordagrann och vetenskaplig vinkling...

(är ingen expert)

JustMeAndMyLove skrev 2010-02-21 20:58:39 följande:
    En fråga som inte har med bröllop att göra.Jag har ingen bibel här hemma, men jag har läst den för ganska länge sedan. Hittade den sk. Folkbibeln på nätet. Är det bara jag eller skiljer den sig ganska mycket från den "vanliga" bibeln?Märker att många något fanatiska människor på nätet använder sig av folkbibeln för citat och liknande.Finns det många olika varianter av bibeln? Eller finns det bara en "riktig" bibel?Frågar mest av nyfikenhet :)62.236.135.100/folkbibeln/
  • Kjell Präst

Det finns bara en riktig Bibel. Problemet är att den är skriven på hebreiska och grekiska, och alltså måste översättas för att kunna användas i andra länder, som exempelvis Sverige. När man översätter så gamla texter som de bibliska, där de äldsta texterna är från bronsåldern, möter man en massa problem. Vissa ord är exempelvis okända för oss/forskarna. Man får alltså göra ett slags tolkning - en kvalificerad tolkning, men ändå en tolkning. Därför kan bibelöversättningarna skilja sig åt. När det gäller Folkbibeln har jag för mig att man dessutom har försökt "förenkla" texterna för att de ska vara lättare att förstå. Bibelkommissionens översättning, Bibel 2000, är vetenskapligt översatt men även i den finns det passager som forskarna är lite oense om.

Svar på tråden Fråga prästerna 11