• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • cesario

Hej

Detta är en ärligt ställd fråga även om jag förstår att den låter väldigt konstig. Om det blir bröllop för min del vill jag gärna ha en kyrkvigsel med en präst. Jag är inte jättereligiös, men något annat alternativ skulle inte kännas rätt för mig. Problemet är att den tilltänkte brudgummen inte är troende och har gått ur svenska kyrkan av det skälet (han tillhör inget annat religionssamfund heller). Normalt stör detta mig inte alls, men just i detta fall gör det det för det känns som jag tvingar honom att göra något han inte vill och inte tror på och det är ju ingen bra start... Finns det någonstans inom kyrkan vi kan vända oss så vi kan få till en lämplig kompromiss?

Tack på förhand.

• quilla

Kjell Präst skrev 2010-02-21 06:34:46 följande:

Nej, det går inte att ha en vigsel utan bibeluppläsningar. Skälet är, att en vigsel i kyrkan är en gudstjänst och i en gudstjänst är det prästens uppgift att förkunna Guds ord, och Guds ord hittar man i Bibeln. Hur vanliga önskemål om borttagande av bibeltexter är, vet jag inte - förhoppningsvis går dock inga präster med på dem.
    Tack Kjell för svaret! Koranen anses av muslimer vara Guds ord, som jag förstått det. Men gör kristna verkligen motsvarande anspråk på det när det gäller bibeln? Vilka av styckena som vanligtvis läses upp vid vigsel räknas som Guds ord?
  • charlotteh

Hej Kjell!
    Jag har en fundering angående kyrklig vigsel: Jag är inte troende och inte min sambo heller, men av traditionella skäl vill han gifta sig i kyrkan (vilket inte jag har något emot - jag tycker om både kyrkor och präster ;) ). Det jag undrar är om prästen i sitt tal och det stycke ur bibeln han/hon läser kan välja att fokusera mycket på kärleksbudskapet och ingenting på ''att gud har skapat man och kvinna för äktenskapet''. För mig skulle nämligen detta kännas väldigt politiskt inkorrekt även om just jag skulle gifta mig med en man. Det skulle också kännas fel eftersom jag i egenskap av naturvetare inte kan acceptera skapelseberättelsen annat än som en metafor och alltså inte bokstavligen.

Tacksam för svar, för detta är något jag verkligen har funderat på.

/Charlotte

• Kjell Präst
    quilla skrev 2010-02-21 11:35:11 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-02-21 06:34:46 följande:
    Tack Kjell för svaret! Koranen anses av muslimer vara Guds ord, som jag förstått det. Men gör kristna verkligen motsvarande anspråk på det när det gäller bibeln? Vilka av styckena som vanligtvis läses upp vid vigsel räknas som Guds ord?
    Det finns inga texter ur Bibeln som INTE räknas som Guds ord, på ett eller annat sätt. Man kan ha olika bibelsyn, även inom kyrkan, och vissa texter värderas högre än andra - men att Bibeln i någon mening är Guds ord är man nog i alla fall tämligen överens om
  • hernameispekka

Som jag har förstått det anser muslimer att koranen är rakt upp och ner guds ord i en bok medans kristna ofta tänker att bibeln är skriven av människor som fått höra/se guds ord. Men man anser ju ändå att bibeln är guds ord genom människor... om jag inte är helt ute och cyklar? :)

Kjell Präst skrev 2010-02-21 12:15:01 följande:

Det finns inga texter ur Bibeln som INTE räknas som Guds ord, på ett eller annat sätt. Man kan ha olika bibelsyn, även inom kyrkan, och vissa texter värderas högre än andra - men att Bibeln i någon mening är Guds ord är man nog i alla fall tämligen överens om
  • Sebastiána
    quilla skrev 2010-02-21 00:11:00 följande:
    Jag tycker att vissa bibelciteringar skapar en dålig känsla, därför skulle jag vilja slippa dem, men prästen kan, om hon vill, gärna prata fritt på de teman som texterna ska illustrera. Vet du hur vanligt sådana önskemål är? Hur obligatoriska är texterna för kyrkovigseln? Kan man ha en vigsel utan bibeluppläsningar? Jag har fått känslan av att det är mycket viktigt med bibeluppläsningar, men förstår inte varför.
    Vilka bibelcitat tycker du skapar dålig känsla?
  • hernameispekka

Den sista biten är det många kristna som håller med om. De flesta kristna tror inte att jorden skapades på 7 dagar utan at det är en metafor för en viss tid etc. Så den biten ska inte vara några problem, för även om man inte tror på skapelseberättelsen så vet man ju (förhoppningsvis xD) att det finns man och kvinnna :)

charlotteh skrev 2010-02-21 11:51:45 följande:
    Det skulle också kännas fel eftersom jag i egenskap av naturvetare inte kan acceptera skapelseberättelsen annat än som en metafor och alltså inte bokstavligen.Tacksam för svar, för detta är något jag verkligen har funderat på./Charlotte
  • quilla
    hernameispekka skrev 2010-02-21 12:37:11 följande:
    Som jag har förstått det anser muslimer att koranen är rakt upp och ner guds ord i en bok medans kristna ofta tänker att bibeln är skriven av människor som fått höra/se guds ord. Men man anser ju ändå att bibeln är guds ord genom människor... om jag inte är helt ute och cyklar? :)Kjell Präst skrev 2010-02-21 12:15:01 följande:
    Jo precis, men det är ju enorm skillnad om det verkligen är Guds ord eller om det är vanliga människor som försöker tolka olika händelser, sätta ord på dem på ett sätt som ska förmedla ett upplevt budskap precis till den målgrupp man har avseende kultur m.m., har olika rådslag och fastställer vad som ska få stå med osv.

Att kristna inte ser alla texter i bibeln som Guds ord är ganska uppenbart. Få personer, utom extrema kristna fundamentalister och extrema ateister, tror jag offentligt påstår att texter om att låna ut sina barn för våldtäkt och andra våldsamheter anses vara Guds ord, trots att de texterna står med i bibeln.

Så om man menar att det finns en allmän uppfattning bland kristna att bibeln är Guds ord, borde det vara metaforiskt eller begränsat till vissa textstycken. Det var därför jag undrade vilka textstycken som faktiskt gör anspråk på att vara Guds ord.
  • quilla

(Fast den ursprungliga frågan handlade om hur man gör om man vill ha kyrkbröllop utan uppläsning av vissa texter. Frågan om textstycken var mer för att förstå vad det kan finnas för motiv att vilja ha med texter som huvudpersonerna tycker illa om. Det är dock inte jätteviktigt att jag förstår det just nu.)

• quilla

Vid välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap eller vid vigsel av olika kön byter man ut "till man och kvinna" till "till din avbild", man och hustru byts ut till maka och make /äkta makar. Kanske man kan göra även för heterosexuella, även om det inte "bara" är en välsignelse? Alternativt gifta er borgerligt och sedan låta er välsignas i kyrkan? Kjell kanske har koll.

charlotteh skrev 2010-02-21 11:51:45 följande:
    Det jag undrar är om prästen i sitt tal och det stycke ur bibeln han/hon läser kan välja att fokusera mycket på kärleksbudskapet och ingenting på ''att gud har skapat man och kvinna för äktenskapet''. För mig skulle nämligen detta kännas väldigt politiskt inkorrekt även om just jag skulle gifta mig med en man.
Svar på tråden Fråga prästerna 11