• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • kikel

Jag undrar om det finns många psalmer på engelska man kan välja mellan och har prästen några man kan läsa eller hur får man tag på dem?

• JustMeAndMyLove

Ush, jag som är så allergisk mot tulpaner ;p

passionsblomman skrev 2010-02-19 13:34:20 följande:
    Hallå i nya prästtråden! *bjuder på lite invigningsfika och ställer in en vas med tulpaner*
  • Kjell Präst
    HelenaO skrev 2010-02-19 21:02:17 följande:
    Hej Kjell!Hur fungerar det med blomsterdekorationer i kyrkan, får man lov att "pynta" lite med egna blommor inför vigseln?
    Det kan gå, om det inte är många vigslar efter varandra.
  • tågjäntan

*vinkar oxå* och säger hej!

• Kjell Präst
    kikel skrev 2010-02-19 21:03:50 följande:
    Jag undrar om det finns många psalmer på engelska man kan välja mellan och har prästen några man kan läsa eller hur får man tag på dem?
    I psalmboken finns bara svenska psalmer (och några på andra nordiska språk), och jag vet inte var man hittar engelska psalmer. Men får man tag i några så är det ingen omöjlighet att använda dem. Andra präster här på BT har mer erfarenhet än jag av utländska psalmer.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-02-19 22:04:50 följande:

I psalmboken finns bara svenska psalmer (och några på andra nordiska språk), och jag vet inte var man hittar engelska psalmer. Men får man tag i några så är det ingen omöjlighet att använda dem. Andra präster här på BT har mer erfarenhet än jag av utländska psalmer.
    Psalm 332 finns med engelsk text också, "All creatures of our God and king"
  • tågjäntan

Kända psalmer som Oh store Gud m.fl. finns oxå på engelska. Och Amzing Grace är nästan mer känd på engelska än på svenska.
    Det går säkert att fråga här på BT i en vanlig tråd om någon har tips på psalmer med engelsk text.

• quilla

Jag tycker att vissa bibelciteringar skapar en dålig känsla, därför skulle jag vilja slippa dem, men prästen kan, om hon vill, gärna prata fritt på de teman som texterna ska illustrera.

Vet du hur vanligt sådana önskemål är? Hur obligatoriska är texterna för kyrkovigseln? Kan man ha en vigsel utan bibeluppläsningar? Jag har fått känslan av att det är mycket viktigt med bibeluppläsningar, men förstår inte varför.

• Kjell Präst
    quilla skrev 2010-02-21 00:11:00 följande:
    Jag tycker att vissa bibelciteringar skapar en dålig känsla, därför skulle jag vilja slippa dem, men prästen kan, om hon vill, gärna prata fritt på de teman som texterna ska illustrera. Vet du hur vanligt sådana önskemål är? Hur obligatoriska är texterna för kyrkovigseln? Kan man ha en vigsel utan bibeluppläsningar? Jag har fått känslan av att det är mycket viktigt med bibeluppläsningar, men förstår inte varför.
    Nej, det går inte att ha en vigsel utan bibeluppläsningar. Skälet är, att en vigsel i kyrkan är en gudstjänst och i en gudstjänst är det prästens uppgift att förkunna Guds ord, och Guds ord hittar man i Bibeln. Hur vanliga önskemål om borttagande av bibeltexter är, vet jag inte - förhoppningsvis går dock inga präster med på dem.
Svar på tråden Fråga prästerna 11