• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • fru AM

Lappis: hittar inte bilden ... Måste dra från datorn det är fullt kaos här! tjing!

• muggles

JAg har inte hunnit läsa ikapp - vad har drabbat vår drakdödarprinsessa?!

• muggles

Vänner: uj vad läskigt med Prinsens jack i huvudet! Men du hade ju väldigt legitim orsak att stänga av mobilen, men det är klart, det förstår ju inte han...

Tinga: härligt att de (el var det bara ena P:et som åt?) äter mackor och grejer!

• muggles

fru AM skrev 2010-01-18 14:15:28 följande:

Ore förresten - kan man inte göra porterstek på älg? Det är ju jättegott!
    Haha, sitter och skummar snabbt och här ville min hjärna läsa "porrstek"
  • Telis

EA, men åh vad frustrerande med all byråkrati!

snaily, stort lycka till imorgon!!!

vänner, åh stackars Prinsen och stackars ditt mammahjärta! Kramar!!

AM, åh stackars Livia också! Glass lät ju som ett bra tips om man har ont i munnen, vill hon inte ens ha det?

Tack för alla matningstips! Många har vi redan fått på Amningscentrum men dom övriga har vi provat under dagen och inget hjälper verkligen. Inte ens Anna Wahlgrens tips om att lägga honom på ett hårt underlag, han stensov trots att han låg i bara blöjan på köksbordet.

Problemen är att: Han får inte tag på mina bröstvårtor, dom är för små och inåtvända helt enkelt, därför fick vi börja med amningsnappen. Ett stor problem med den är att den bara lossnar (Ore, hur får du dit den?!?) men om den råkar sitta rätt så fattar han visserligen vad han ska göra men han suger ett par tag och sen ger han upp och blir så förbannad rent ut sagt att det låser sig i huvudet på honom. Han bara gallskriker och då är det ju inte så lätt att suga. BB sa redan i söndags att vi skulle använda nappflaska för att han skulle få i sig tillräckligt med mat, det räcker inte bara att ge från en kopp, så det har vi gjort. Men problemet är ändå att han somnar redan halvvägs. Idag ska han ha ungefär 60 ml per måltid men han somnar alltid efter kanske 30 ml. Då försöker vi med ett blöjbyte men han sover som en gris på skötbordet. Vi har prövat att tvätta av honom, peta på honom överallt på hela kroppen under matningen, lägga honom på köksbordet, prata med honom men låta bli att gulla eller lägga honom ner men det är ingenting som hjälper, han sover sig igenom allt efter att han har fått i sig dom där 30 ml. Och då sover han som klubbad i fyra timmar, han har inte heller någon längre vakenperiod per dygn där man kan hinna få i honom lite mer.

Imorgon ska vi till BVC för att väga honom, jag hoppas verkligen att han inte gått ner ännu mer i vikt då utan åtminstone stannat.

• Telis

BS förresten, för mig gör amningen sjukt ont hela tiden även med amningsnappen, dels är väl bröstvårtorna ovana och dels så börjar han ju hela tiden om och dom första tagen gör tydligen alltid ont.

• Telis

muggles, visst läste du någon bok om det här med tillväxtperioder, vad var det för någon?

• hbgbrud

Smygläsare loggar in snabbt för att tala om för Lappis att även jag kommer direkt till din profil med facebook-länken. Ser visserligen bara ditt profilfoto, men med namn och allt. Bara så du vet... (är ju dock för långt söderut för att börja med några stalking fasoner )
    tassar ut igen.....

• Ore

Telis: Ja du, litet fukt får den att sitta bättre. Men för mycket så halkar den bara omkring, så då behöver man torka av den litet försiktigt. I början ville lillkillen väldigt gärna ha händerna med när han åt, så då fick jag hålla i hans hand, och då var det lätt att sticka ut pekfingret och hålla fast amningsnappen med...

Vilken amningsnapp har du? Jag har den lilla varianten från Medela. Har sett andra varianter också, men de verkar vara så breda runt "basen" av bröstvårtan, och svåra att få grepp på...?

Lillkillen här fattade att det var värt att suga bättre, om det var litet mjölk i den annars "tomma" delen av amningsnappen. Så om det inte började rinna mjölk av sig själv så försökte jag få ut litet, så att han kom ihåg att det skulle komma mat där

• Telis

Hej Ore! Ja, jag har också märkt den där fina gränsen mellan lagom fukt och för blött. Men det är svårt att få det lagom. Jag vet inte vad jag gör för fel men det känns som om jag inte får vakuum i den utan den bara sitter löst. Sen är det också ett problem att få honom på plats och samtidigt hålla undan hans små viftande armar, man känner sig lite tafflig så här i början.

Jag har både den lilla och den stora varianten från Medela, den lilla verkar passa Televinken bättre egentligen men med den har jag ännu svårare att få vakuum i den så jag kör med den större.

Om jag hinner få på den ett tag i förväg så hinner den ofta bli mjölkfylld av sig själv men Televinken verkar ändå inte riktigt fatta för han suger i sig det och sen blir han sur över att det inte kommer mer. Han är lika otålig och lättirriterad som sin mamma.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter