• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Ore

PB: Låter som en jobbig situation i klassen, det blir nog skönt för alla med en förbättring, låter det som... Men tråkigt för din son att han får det jobbiga med att vara den som reagerar på det felaktiga. Vad klockrent han formulerar det!!! (Och vad BRA att han redan vid den åldern lärt sig att sätta ord på sina känslor, finns måååånga som har svårt för det!)

Muffinstönt: Låter som det var jobbigt med tvättstugan... Har bott i ett hus där de hade kortsystemet. Dock hade vi inget torkrum och liknande, så man bokade en av fyra tvättstugor, och den öppnades vid displayen... Där funkade det super, det var annars problem med tider som inte hölls och folk tog andras tider och språkförbistringar ledde till mycket irritation. (Hur förklarar man för en som inte verkar kunna svenska att man själv hade bokat den tvättstugan som hon har tagit, när hon inte verkar inse problemet - det finns ju massa lediga tider andra dager, t.ex. nästa vecka, fick jag till slut tolkat av ett av hennes barn...)

• MSW

Godmorgon!

Ego-gnäll: Sitter här och väntar på att det ska bli dags för mig att ge mig iväg.. Maken och A är på dagis, idag kändes det verkligen skit jobbigt när de skulle gå och inte jag! Men jag hoppas att jag vänjer mig......... Dessutom lyckades jag ha plånboken i skötväskan som åkte med till dagis..
    Ska ta blodprov (och sen får vi se hur väl jag uppfyller nyårslöftet att inte oroa mig ifall det är bra nu) och till bibblan innan skolan!

Har även skickat mail till vår praktik-ansvarige eller vad hon är och fått ett halvt otrevligt svar tillbaka, att jag minsann inte får byta område så här tidigt och eftersom jag vill byta till ett annat "under område" i samma "Överområde" så går det säkert inte senare heller! Typ! Och jag blev skitledsen/sur... (Känner mig lite fånig dock..) Jag hade kunnat byta skola i området (tror jag iaf), men då blir det mycket längre att köra än till den skolan jag är på nu.. SKit skit skit skit!!

Telis: Så söt han är! Och du har juh ett helt år (nästan) att ändra dig ang julkorten!

• Lapinette

Snaily - huuuuuuuurrrrra för Otrivellen, attans vad det nu är nära!

EA - spännande med huset!

Telis - hoppas amningen kommer igång snart. Känner igen det där med att prioritera sömn än mat ... jag somnade visst vid bröstet efter en liten sipp så mamma fick daska mig i baken för att väcka mig hela tiden. Var ju rätt liten när jag kom ut, typ 2,5 kg, så det var ganska viktigt attjag fick i mig lite.

Så du tar sprutor igen? Trodde man skulle få slippa sånt när de små äntligen hade ploppat ut.

Ego - själv hoppas jag på att tanten kan vara så snäll och inte dyka upp på lördag (50-års festen) men samtidigt inte komma så sent att jag har den nästa helg då jag ska träna som en galning (Nike-convention). Vilka krav man har!

Och igår provade jag klänningarna igen ... och har ännu inte bestämt mig (dagens i-landsproblem).

• fru AM

Hejsan i tråden!

De där blodförtunnade sprutorna man skulle ta efter kejsarsnittet var läskiga tyckte jag. Var så glad när den behandlingen var över!

Livias blåsor är lite bättre, tack och lov. Idag har hon ätit 4 Bragokex!

Lappis: kör korta klänningen (pekar med hela handen) - det var väl den du kunde ha halsband till ... PRIO BLING-BLING!

• Vännerfan

BS, Grattis till utskrivningen!

Hattis, Välkommen tillbaka!

Telis, Har du testat att killa honom på kinden medan han äter? På kinden eller under fötterna. Finns ett tredje ställe också, men det kommer jag inte ihåg nu. Det ska hindra dem från att somna. Just att killa dem på kinden ska stimulera dem til att äta också. Minns att vi praktiserade detta flitigt.

Nenne, Min make klarade heller inte av att se programmet om neo. Själv bölade jag efter 20 sek (kom in 20 min in i programmet) och han frågade "Varför ska vi se detta?? Varför?? Varför?? Små barn som lider... Jag vill inte titta". Och så gick han. Själv känner jag att det är ett sätt att få lite perspektiv på förlossningen om inte annat. Att man ska vara väldigt glad om man får genomgå en förlossning efter fullgången tid och få föda fram ett levande barn. Med tanke på alla som inte får det så bra. Jag vet att jag tänkte så sist också.

Tinga, Det lät som bra planer du hade för dig själv under inskolningen! Ska ta ett snack med den duktiga flickan i mig själv också så att jag gör lite det samma när det blir dags för att gå hemma och vänta på bebis... Och det är jätteskönt att bo på ett ställe där vården verkligen fungerar. (Med tanke på detta med att bli tagen på allvar med min rygg t.ex.). Mitt mvc är jättebra med en läkare och sjukgymnaster knutna dit, så man får alltid hjälp. Och fort går det. Jag pratade med sjukgymnasten om detta med korsetten i tisdags, då jag först hörde talas om den av gravidyogatjejerna på måndagkvällen. I fredags låg kallelsen till ortopeden i brevlådan och sen i går var det bara att infinna sig där och gå hem med en korsett en kvart senare. I de fall vi haft kontakt med övrig sjukvård har läkarna ringt upp efter några veckor för att höra hur allt gått. Jag har blivit helt paff över detta. I Göteborg fungerade ju inte vården över huvud taget. Bara att komma fram till vårdcentralen var ju totalt omöjligt, så det känns väldigt tryggt och bra här.

Tyvärr hade jag ytterligare en läkarkontakt igår och det gällde Prinsen, som trillat baklänges nedför en rutschkana och slagit i huvudet i en stubbe på dagis. Så vi åkte in och fick ett 4-5 cm jack i hans huvud ihoptejpat. Hjärnskakning verkar han klarat sig utan, men de tyckte ändå att vi skulle hålla honom hemma ett par dagar tills det börjat läka lite, så det gör vi nu. Usch, vad ont det gjorde i mamma-hjärtat igår. Inte blev det bättre av att jag var på ortopeden precis när dagis ringde och jag hade stängt av båda mobilerna för det måste man ju på sjukhus, så de nådde mig varken på min privata eller jobbets. De sökte mig via min chef också, som visste var jag var men hade glömt det... Och maken min fick de inte tag på heller så här är en till som blev osams med maken igår, för jag blev jättearg för att han är så svår att nå jämt (de har inga bärbara telefoner på hans stenåldersföretag och kan inte se om de har missade samtal och sin privata telefon sköter han inte så bra). Han tycker att det var helt ok att man kunde få tag på honom efter en halvtimme igen. Men tänk om det varit allvarligare då?? Och så sa Prinsen att "Jag blev ledsen när du inte kom mamma". AJ! Ibland var det bättre när de inte kunde prata...

Nu ska jag kolla in Televinken och sen ringa dagis och fråga hur man gör med Prinsen om jag inte kan gå efter nästa förlossning heller. Efter lunch är det avlösning. Då kommer maken hem och tar med honom till farmor och katten, hunden och traktorerna och jag åker till jobbet.

Kram alla!

• Vännerfan

Vad SKÖNT att Livias blåsor är bättre nu AM!!

• fru AM

Vänner:
    Stackars Prinsens huvud - och stackars mammahjärtat!

Får du problem efter förlossningen så borde ni ju kunna få dispens för heltid för Prinsen (om det var det du menade att du skulle kolla upp). Det fick ju vi efter ett planerat snitt. I o f s i en annan del av landet men det är nog inte så olika ...?

• Vännerfan

Ja, det var det jag menade. Eller om maken måste vara föräldrarledig och jag sjukskriven då. Jag vill kolla så att de inte skickar in ett nytt barn direkt och räknar med att Prinsen bara är 15h efter mitt BF-datum.

Vilken söt Televink!

• fru AM

Du kanske kan ansöka om dispens i förväg - med hänvisning till hur det blev förra gången + med ngt intyg från läkare/barnmorska och få en månads dispens redan från början ...?

Vännerfan skrev 2010-01-19 10:11:19 följande:
    Ja, det var det jag menade. Eller om maken måste vara föräldrarledig och jag sjukskriven då. Jag vill kolla så att de inte skickar in ett nytt barn direkt och räknar med att Prinsen bara är 15h efter mitt BF-datum.Vilken söt Televink!
Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter