• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Telis

Åh, nu är säkert ÄP klart för snaily så hon ligger och vilar. Hoppas, hoppas att massor med ägg håller på att bli befruktade just nu!

Lappis, du är jättejätteviktig för tråden! Som du ser så finns det ju redan massor med barnvagnsexperter så du behöver inte kunna sånt också. Förutom att det är så himla kul att läsa om era resor och små lyxglimtar i tillvaron så är det ju jättespännande att få följa med i adoptionsprocessen (och även den här lilla operationen)! Så våga inte känna dig "lättviktig", vi klarar oss inte utan dig!

Tusen tack för alla sympatier!

Det är jobbigt som sjutton men jag skäms över att jag klagar så. Herregud, här klagar jag på att Televinken inte äter exakt så många milliliter per dag som barnmorskorna säger och han är bara en vecka idag medan Tinga har i nästan flera år haft två stycken som knappt fått i sig något alls!

Cicci, på BB säger dom att barnen får gå ner 10% och det är normalt, sen ska dom vända uppåt igen. Televinken gick ner exakt 10% men sen stannade han där, han har alltså inte börjat öka i vikt igen. Men nu har vi inte vägt honom sen i måndags, ny vägning på BVC i eftermiddag. Åhhh, vad jag hoppas att han väger lite lite mer nu!

• Telis

Grattis till alla födelsedagsbarn!! Hoppas att ni har det underbart!

• Lapinette

Telis - men du vet väl att här inne är det legitimt att klaga. Så klart man är orolig om ens barn inte äter ordentligt och sen ska självfallet Tinga ha en stor eloge för det otroliga tålamod de har. Fattar inte hur de orkar/orkat!

Och självfallet grattis till dagens födelsedagsbarn! Fira ordentligt!

• FruCicci

Telis, det ser säkert bra ut på vågen i eftermiddag!
    Även 40 gram uppåt (som det var för oss den första gången med Skorpan) är ju bättre än inget....
    Sen som tur var vägde han ju inte direkt under det normala när han kom, så du ska se att detta bara är en liten grej nu första veckan.... jag menar det vore ju värre om han var en liten fis på 2,5 kg som inte ville gå upp.
    Även att Tinga har haft ett helvete, så måste man få vara orolig och känna att det är jobbigt som första gångs föderska, så känn inte dåligt samvete, det är ju sunt för att du vill ditt barn det bästa (som alla mammor).... Man oroar sig mer o mer för varje vecka som går.... hela livet...
    Tänk att han redan är en vecka
    Grattis Televinken på 1 veckas dagen

• FruCicci

Lappis - samma tanke där Om oron för sitt barn

OCH de är underbart att följa er resa/resor. Dels när det gäller barn som kommer och även till exotiska platser, som tex thailand eller en trevlig restaurang

• Ore

Tummarna hålls stenhårt för Snaily och hennes ägg

Lappis: Du ska INTE känna dig "ytlig" eller off topic..! En stor fördel med denna tråden är att man kan diskutera precis allt möjligt, även om alla inte har input på allt. Jag älskar också att höra om era resor, och ser jättemycket fram emot att vara med på ett litet, litet hörn i er adoptionsprocess

Telis: Funderar på det du skrev om att det gör ont vid varje omtag. För mig gjorde det mycket mer ont när lillkillen fick fel grepp, och inte öppnade munnen tillräckligt. Då hjälpte det att trycka litet på hans haka så att han gapade mer. Det är ju svårt att med amningsnappen på se om de har fått ett bra grepp, det ska ju inte bara vara bröstvårtan de har i munnen...

• fru AM

Ja - grattis Mugglan, Frejis & en-veckas-Televinken!

• Ore

Grattis till födelsedagsbarn!

EA: Mycket husgrubblerier... Hoppas ni får rätsida på vad ni vill mest, och att budgivningarna sedan går er väg

• Fru E

Ore-min tanke var med att försöka påverka den här utomstående gynen men tror inte det fungerar eftersom hon nog inte kan prioritera bara oss så tålamod tålamod tålamod.

Ni som gjort ivf innan vad är är skillnaden på den korta och långa metoden? Kan man säga vilken som är bäst egentligen? Rent spontant känns den långa bättre eftersom kroppen nollställs och tar bort ev problem men vad vet en novis som jag

Ena stunden vill vi ha huset andra så är jag bekväm men kan vi få det till ett billigare pris så är det absolut ett hus med potential. Både jag och maken gillar trädgården med stort trädäck med spottar, poolen med klinkers runtom och stor gjuten grill och markis längs väggen där kvällssolen finns. Övervåningen på huset kan med bli lite speciell och hemtrevlig. MEN där krävs en del jobb även om det "bara" är tapetsering som man kan klara själv hyfsat billigt. Det är inte ett hus jag är stolt över direkt när vi flyttar in men för varje månad som går så blir det mer vårt och fräscht.
    Än har ingen lagt bud och vi velar fortfarande om vi ska lägga ett mini skambud först eftersom man aldrig vet vad de andra värderar det till.

Vickan-har du tänkt något på förlossningen innan eller helt lagt den åt sidan eftersom det var så "lång" tid kvar?

Grattis till alla födelsedagsbarnen!

Telis-vår väninna med lilla S har även en sådan stor amningsnapp och den verkar sitta hyfsat även om den släpper ibland. Hon brukar massera S i handen, killa på kinden för att få henne att äta men det har de andra redan skrivit

• Fru E

Lappis-jag har inte heller så mycket att tillföra kring barn diskussionerna tyvärr....

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter