• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Telis

EA, jag tror, men kan ha fel, att en fördel med den korta metoden är att kroppen liksom redan är "up and running", den behöver liksom inte väckas och komma upp ur klimakteriet först innan den kan börja producera äggblåsor.

• Lapinette

En del säger att korta metoden är bra för tanter som mig . Kommer nu inte ihåg varför.

• Fru E

Telis-ok så "ända" skillnaden är att man inte försätts i klimakteriet men man får ändå hormoner för att producera så många och bra ägg som möjligt?

Tillbaka till finliret kring takmålning *tålamod är INTE min grej*

• Lapinette

EA - visst vid den korta metoden så hoppar man över de där 2-3 veckorna med nässpray och börjar istället direkt med sprutor.

• Telis

PB, stora stödkramar! Jag tycker också att sjuksköterskan borde ha betonat att IVF är något man gör tillsammans.

Jag vet att många män känns oengagerade i hela processen, och en del är det säkert. Dom kanske har svårt att ta till sig att dom faktiskt behöver hjälp och det kanske sårar deras stolthet. Men sen tror jag också att det finns dom som låtsas vara oengagerade för att dom känner sig så otroligt maktlösa. Innan någon pressar den där plastburken i handen på dom och pekar på toaletten så känner dom kanske att dom inte kan göra ett dugg. VI vet ju förstås att dom kan göra massor genom att vara med som ett känslomässigt stöd men det tror dom nog inte själva att det räcker.

Kram iallafall, jag önskar också att du slapp gå igenom det där!

• Telis

EA, ja precis, skillnaden är att man vid korta inte försätts i klimakteriet först, det är ingen annan skillnad.

Lappis, jag tror att det är för att kroppen kan vara lite trögstartad hos oss tanter som den korta kan vara bättre.

• Parnassia

Hej hopp!
    Trött som attan och ond mage blir/får man när man jobbat med saker man inte är van vid i några dagar. Fullständig koma på kvällarna likaså... Men imorgon och fredag är det som vanligt igen, skönt! V 31 närmar sig...

Hoppas det gått bra för snaily idag!

Och kramar till Telis som kämpar med amning! Jag hade kontakt med amningshjälpen någongång, via mail bara, men fick bra bemötande även den vägen och goda tips, om inte annat så kändes det superbra att ha kontakt med ett proffs.

EGO Fick brev från facket/akassan idag om autogirot och storleken på min avgift. BAJS kan man minst säga om det. Insåg att jag sedan mars (då jag slutade ett mer välbetalt jobb) ändå har betalat in avgift som om jag fortfarande tjänade så mycket! F--------N! Det är väl inga pengar man kan räkna med att någonsin se igen va? Kan tillägga att jag de senaste månaderna tjänat typ hälften av vad jag tjänade då...
    Summa av kardemumman: Kolla upp vad ni betalar så ni inte gör som pucko-parnassia.

• Parnassia

Kram också till PB! Trist att det inte känns som att maken är med på tåget riktigt. Kanske är han bättre på att läsa än att prata? Skriv ett brev till honom kanske? Du är ju duktig på att formulera dig i skrift! Eller var det ett dumt förslag?

• passionsblomman

Gud vad gulliga niär allihopa! Tänk, jag hade mer eller mindre väntat mig att ni skulle gräla på mig för att jag var lite spydig mitt framför läkaren...

Nu vet jag vid det här laget att min sambo ÄR med EGENTLIGEN, bara det att han har så in åt helskotta dyngsvårt att v-i-s-a det. Han tycker liksom "men vaddå, jag SITTER ju här, klart jag är med"

Ärthjärna!

Och så kan han ju inte rå för att det är jag som ska spreja och så vidare lika lite som han kan rå för att ett eventuellt barn skulle bäras och födas av mig. Men det är liksom det där att jag är den som lusläser broschyrer och allt.
    Fast så är hela våra liv, -utom om det gäller olika alternativ till uppvärmning och elförsörjning av ett hus... Då jäklar jkan han läsa och vrida och vända på det ena efter det andra.

Nu blev jag faktiskt mest sur och förnärmad över att jag tycker läkaren tillrättavisade mig och att även vården verkar ha så JÄKLA mycket medlidande och förståelse för de STACKARS männen och jämt kräver att man ska förstååå och uppskatta dem så himla mycket.

Som det där med spermaproven. Jag fattar väl för bövelen att det är pinsamt och hur sjukt känsla som helst med det där burkandet och vi har garvat åt saken ska ni veta.

Däremot fick jag spel en av inseminationerna och hojtade åt karln att "jag SKITER i om du tycker det är pinsamt nu längre och du KANSKE skulle ta och sätta det lite i relation till allt JÄVLA grävande som JAG ska vara med om hela tiden. Jag GÖR juinget annat än ligger med benen i vädret med någon vilt främmande människas ansikte 40 cm från det heligaste. Det är VÄLDIGT avslappnat och naturligt. Ska vi byta?"

Den gången började han asgarva och konstaterade att "nä, när du säger det sådär så...det är klart..."

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter