• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • FruCicci

Telis, kom på att när Victor var nyfödd skulle vi pilla/klia/mmasera med tummen i hans handflata, då öppnade de munnen ordentligt.
    För att hindra viftande, så har vi alltid haft ena armen på barnen bakom min rygg, den andra håller jag, eller jag höll i handen så¨jag kunde trycka i handflatan med min tumme, det gick bra då. Sen om man smeker dem på kinden, så vänder de sig mot bröstet om du smeker på kinden närmast bröstet så att säga.
    (såg att vänner tipsade om under foten, kan ju vara samma sak fast till mig sa de handens insida ist för fotens unddersida).
    Hur mycket att Televinken gått ner totalt eftersom bvc är så oroliga?

Sen kan vi nog alla flergångs mammor säga att man senare ska ta allt bvc säger med ro, de har inte rätt i allt

• Liten med Mindre

Cicci - jag hörde att vagnen inte kommer i butik förrän februari i Sverige. Eller kanske kör din kompis något provexemplar?
    Jag kan tycka att den verkar lite tajt med ett barn sittande fram och en stor liggdel. Men alla dubbelvagnar, eller vagnar i allmänhet, har ju styrkor o svagheter.

• Liten med Mindre

Just det - lycka till Snaily! Ooh - spännande!

• FruCicci

Liten, det var ju konstigt, men det kanske är ett provexemplar då... inte vet jag, men det var en sådan vagn.
    Som du säger, så har alla olika smaker Jag tycker den ser konstig ut och inte säker (vilket den så klart är).
    Kokosen köpte en gammal tvillingvagn från brio (tror jag) och då sitter båda barnen bakåtvända. Köptes på blocket, kolla där, du kanske hittar ngt tillfälligt.
    Teutonia har ju bra tvillingvagnar, de kan man ju ha både bak o fram som singelvarianterna. Skulle jag satsa på.

• start september

Tummarna hårt för Snaily - det pågår väl just nu?

Lapinette - instämmer till fullo med Liten. Vi behöver lite andra influenser än amning och vagnar också!

Jag blev jättesugen på att gå på Capri Due när ni skrev, vi bodde runt hörnet förr och det var vår stamkrog. Rött var jättebra då också, men det är som sagt några år sedan.

Förorten har vissa nackdelar (men rätt mycket fördelar också).

Liten, nu har jag ju ingen praktisk erfarenhet av dubbelvagnar, men jag lade rätt mycket tid på att surfa och fundera nu när jag trodde vi skulle ha två ganska tätt. Jag tycker den där ser väldigt intressant ut - den tar 20 kg per sits vilket låter bra. Och det funkar att ha sitsarna både fram och bakvänt.

Kanske är det ICandy som du sett Cicci? Den påminner lite men verkar väldigt skranglig.

• fru AM

Jag önskar att jag hade kunnat ha en vagn med vändbara sittdelar - men barnvagnsförrådets dörr släpper precis igenom Babytravelvagnen (som tillsammans med Mountain Buggy) är den smalaste dubbelvagnen.

• FruCicci

Sep o Liten, det kanske var den, faktiskt!!!
    Inte alls min smak, den heller.
    Ser sååå komplicerat ut när det inte behöver vara det.

AM, den är verkligen smal babytraveln, jag har lika brett mellan hjulen som på min vanliga singelvagn!! Den är smidig på o av på bussen med, det är viktigt för mig eftersom victor vill åka buss var och vanannan dag när vi ska till parken.

• fru AM

En väldigt positiv sak med att köra dubbelvagnen är att man faktiskt blir vänligare bemött på stan - jämfört med när jag kör enkelvagnen. Folk ler vänligt, förstår att jag kanske inte kan flytta mig hur som helst, de går ur spår utan att verka sura (vad de inte vet är att dubbelvagnen med två barn är lättare att köra och svänga med än enkelvagnen med Livia på ståbrädan)

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter