• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Ore

AM: Jobbigt med blåsor i munnen för lilla Livia...

BS: Hoppas att Astrid får i sig ordentligt, så ni slipper sond... Härligt att Iris gillar sin lillasyster, men jobbigt att maken ff inte får ta hand om Iris. Hoppas det löser sig...

Snorkis: Håller tummarna!

Lappis: Noterar 2 februari, ska bli spännande att höra vad han säger, om du kan få en förklaring till att dina toppägg inte fäster.

Muggles: Hoppas flytten går bra! (det var väl idag flyttlasset går...?)

Tinga: Åh, den dokumentären hade jag velat se...
    Oliver och saltgurka, de har litet roliga ätpreferenser dina söner, men huvudsaken är ju att de äter!!!

Ego: Fick just ett väldigt förvirrat samtal från gyn, har tid där imorgon för återbesök pga det som fick sys. Men först sa hon att hon skulle stryka tiden eftersom jag fått den för tidigt. När vi konstaterat att jag fött barn i nov och inte dec, så ville hon stryka den för att jag inte haft återbesök hos MVC än, "om du inte absolut vill komma". Eeeh, jo, jag har ju fixat så att någon kommer med och tar hand om lillkillen så jag är inte så sugen på att ställa in det bara sådär... De flyttade tiden från em till fm, fick brev om det i torsdags, räckte det inte med det krånglet? *irriterad*

• Liten med Mindre

September - återgå till 1,5 h dagsömn. Ge henne 5 min någon annan gång under dagen om hon bara inte kan vara vaken. Lägg vid ordinarie läggdags och konstatera att det är sovdags. Väck vanlig tid oavsett nattsömn (eller kanske en kvart extra om det varit hemskt.)

Så skulle jag göra i alla fall.

• Ore

Just det, angående amningen så fick jag öppna lillkillens mun litet genom att trycka bort hakan litet, fick göra det varje gång i någon vecka... De har inte alltid rätt teknik, de små liven

• start september

Tack för sömnsvar. Jo, det får bli läggning trots protester i tid ikväll och instruktioner till dagis om kortare sömn imorgon. Hemma gäller insomning just nu i vår säng med en förälder och om hon inte vill sova blir det såväl gråt som tjuvnyp (från hennes sida alltså) väldigt fort.

Ingen som känner igen att Reimaoveraller har kortare ben än andra modeller?

• fru AM

HUr gammal är hon nu?

Ang. Reimoveraller så minns jag inte (hade en till Storsonen men det är ju 7 år sedan eller så ...)
    start september skrev 2010-01-18 12:07:45 följande:

Tack för sömnsvar. Jo, det får bli läggning trots protester i tid ikväll och instruktioner till dagis om kortare sömn imorgon. Hemma gäller insomning just nu i vår säng med en förälder och om hon inte vill sova blir det såväl gråt som tjuvnyp (från hennes sida alltså) väldigt fort.Ingen som känner igen att Reimaoveraller har kortare ben än andra modeller?
  • start september

Amning är ett gissel. Ju flera BM man träffar desto större är nog sannolikheten att man får ett tips som funkar. Men man mår inte bra när man håller på och kämpar, det är säkert.

• start september

A.M,

Hon är snart 20 månader och typ 85 cm lång. Jag köpte naivt nog stl 80 eftersom den kändes enorm men tjo vad fort hon växte. Det är bra med plats i övrigt och armarna är nästan för lång, men benen kryper lätt uppåt nu. Hon har jacka och byxor från Pop som är lagom i stl 86, men det är lite för bylsigt för dagislek tycker jag.

• passionsblomman

De ringde just från sonens skola. Någon har varit dum mot honom och han grät så det skvalade. Vad han hittills sagt är att en viss flicka "säger saker så han får känna sig ny".

Nu har jag tackat för att de ringde, lyssnat på hur de tänker göra och poängterat rätt hårt vad jag själv nog tycker vore läge för.

Mitt hjärta!

• fru AM

Start Sept: det kanske är så att hon är ovanligt långbent?
    Ska faktiskt ta fram Storsonens gamla Reima senare idag och testa den på Livia för hennes overallben börjar också krypa uppåt! Tack för idén!

1 eller 1,5 timmas sömn mitt på dan på dagis kanske blir lagom för en 20-månaders. Det kommer ordna sig!

PB: stackars ditt lilla hjärta! Kram!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter