• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • FruCicci

Ahhh vi har Penfolds Rawson's Retreat (en härlig Shiraz,men maken hävdar att det är lathet att vi kör den..... vad menar han med det?)
    Jag gillar den!

Vickan - no probs!

Jag spelar in dokumentären, och kollar nu på Köping, de är för gulliga!

• FruCicci

Just det Lappis, bin 28an är ju klart bättre husvin
    Jag/vi har väl varit lite dumsnåla ibland när det gäller hus vin....
    Bättring!

• BrudSommar2006

Har smakat några klunkar vin men jag vet inte, det är väl som sist, det kommer ta tid att uppskatta det igen.

Sitter också och tittar på Tingas program, eller ja, det är väl slut precis nu. Starkt att flera som det inte gått bra för ändå valt att fortsätta filma.

Själv börjar jag undra om vi någonsin kommer ifrån den där neo-avdelningen, suck. Idag var vi där på provtagning igen och bilirubinvärdet har stabiliserat sig så nu behövs ingen mer provtagning på en månad. Men, då har hon gått ner för mycket i vikt under det dygn vi varit hemma så nu måste vi proppa i henne så mycket mat vi bara kan under det här dygnet och så ska vi tillbaka och väga imorgon. Är de inte nöjda blir vi inlagda för sondmatning igen, ska det aldrig ta slut.

• BrudSommar2006

Iris är jätteglad över sin lillasyster och så snäll mot henne. Maken däremot har det lika jäkligt som vanligt med henne bara det att nu har jag svårt att vara med och medla så ikväll har det varit fullt krig tyvärr. Synd för dem båda.

• FruCicci

Men vad jobbigt BS. Hon var ju inte så liten i vikt väl, när hon kom?
    Tänker på Victor med sina 47 cm pochvikt pp 2750, inte blev det neo för oss, men vi fick iofs ge ersättnoing på kopp.
    Ja ja, du ska se att det blir bra snart. Hon är ju bara en vecka gammal det lilla livet, så det kan ju vara lite stök.
    Vin, jag sitter och dricker ett fin som fan vin just nu Men det smakar inte som ett finvin, vågar knappt säga till maken... hmmmm men jag har fått i mig halva glaset iaf... Jag är väl van vid fulviner... ju mer man dricker dersto godare
    Vi borde ta en tjejkväll alla, ist för brunch

• BrudSommar2006

Vi fick en påse med kläder i storlek 50 av min bekant som fick barn i december, själv fick hon aldrig användning för dem men hade fått dem av sin syster, men ingenting var omlott och det mesta var antingen urtvättat och såg tråkigt ut eller känns trångt i halsen att dra på så idag har vi tagit en shoppingtur till Babyland. Inte för att de har så jättemycket i klädväg där men lyckades hitta tre omgångar i alla fall.

Imorgon är första dagen vi har Iris hemma och hon ska till dagis på morgonen, får se hur vi får ihop det.

Nehepp, duscha och så försöka tvinga i Astrid mer ersättning. Det är jättesvårt att få i henne mat eftersom hon bara sover, det går inte att tvinga henne att äta om hon inte vill vakna. Hoppas att värdet fortsätter att sjunka lite snabbare nu så att hon förhoppningsvis blir lite piggare. Skönt att få sova hyfsat på nätterna i alla fall.

• FruCicci

Stackars maken BS, men det är ju öfr väl att systrarna gillar varandra. Jag skulle vilja vara en fluga på väggen hos er ibland
    Victor älskar sin syster med, men i går smälde han ner locket på en gammal resväska där hon har alla si leksaker just just nu, när hon hade halva huvdet/kroppen hängasdes i den, och hon fick både skrapsår och bulor och tårarna sprutade. Han fattar ju inte riktigt, men i går tror jag minsann att han var trött på henne.

• BrudSommar2006

Har gjort något idag för att få jordens sammandragning som aldrig ville släppa och sedan börjat blöda igen. Antagligen burit för mycket/för tungt, bar bla Astrids bilstol idag. Blev tvungen att ta en värktablett, ska inte göra om det på ett tag nu.

Kom förresten att tänka på vilka skillnader det är att hamna på neo och på vanlig avdelning. På vanliga är det inte bra med napp, man ska inte mata med nappflaska och ersättning ska man ju helst inte ge utan amningen ska räcka. Allt ska vara så naturligt som möjligt. På neo hann vi knappt bli inskrivna innan de frågade om vi hade napp till henne och när vi inte hade det fick vi låna en. Sedan ska man trycka i dem babysemp och gärna på flaska om man inte gillar koppmatningen. Sond är de väldigt snabba på att sätta oavsett om det behövs bara för att det är bekvämt...

• Tinga

Oj, det var många känslor som kom tillbaka när jag såg dokumentären om neo i Lund! Det var nog inte en enda i personalen som jag inte kände igen, men eftersom vi var där i tre månader hann man ju träffa på de flesta. Piff & Puff omnämndes faktiskt också, inte vid namn, men som tvillingarna som skulle flyttas till sal 3, i samband med att ett annat barn kom. Nu fick vi se en del av bråket, som vi bara hörde talas om när vi var där.

Det jag förundrades mest över i filmen var hur paret vars son Elias dog kunde vara så otroligt lugna. Med tanke på hur jag själv reagerade i vissa sammanhang misstänker jag att jag hade blivit hysterisk om Piff eller Puff dött. Jag inser också hur otroligt många olika komplikationer som kan inträffa, och är väldigt tacksam för att det inte hände något extraordinärt med Piff & Puff.

Jag tyckte iallafall att det var en väldigt bra och fin film, som gav en bra bild av livet på neo. Dock hoppas jag att jag aldrig mer behöver vara med om något så jobbigt, som det är att vara där så länge.

• Tinga

BS - vad skönt att ni iallafall fick komma hem idag. Hoppas att det går bra med matningen tills det är dags för vägning igen (och sen också, förstås).

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter