• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Mrs  B

En till som älskar släktforskning och som forskar själv!

Har dock inte hittat något speciellt intressant mer än att det stod i kyrkboken att min farfar bad om min farmors hand hos föräldrarna innan han friade. Så gick det ju till på den tiden, inget konstigt, men jag trodde inte att det skulle STÅ SKRIVET i kyrkböckerna. Har inte sett det på andra ställen..... ?

• Lapinette

Cicci - jo, jag har varit hos Rådestad och pratat precis innan nyår och ska sövas ned och undersökas den 2 februari. Det räckte med att jag berättade vår historia samt att det är konstaterat att jag har hjärtformad livmoder så bokade han in en tid direkt. Supersympatisk människa. MEN det kan ju även vara så att min skiljevägg är så pass obetydlig att han inte gör något ...så invänta inga mirakel.

• FruCicci

JAG TÄNKER VISST INVÄNTA MIRAKEL!!!!!!!!!!!1

Lapinette skrev 2010-01-17 17:39:26 följande:
    Cicci - jo, jag har varit hos Rådestad och pratat precis innan nyår och ska sövas ned och undersökas den 2 februari. Det räckte med att jag berättade vår historia samt att det är konstaterat att jag har hjärtformad livmoder så bokade han in en tid direkt. Supersympatisk människa. MEN det kan ju även vara så att min skiljevägg är så pass obetydlig att han inte gör något ...så invänta inga mirakel.
  • FruCicci

Snaily, jag är också road av släktforskning. Tycker det är jätte roligt och spännande. Intressant med svunna tider!
    Jag tittade mycket på vad de har hetat i min släkt och sen när man har lite kungar o sådant så är det än mer spännande
    Jag vill gärna höra mera

• FruCicci

Lappis,nämde du min värninnas historia när du pratade med honom?

• FruCicci

TINGA, jag ska absolut titta. Jag har redan massa näsdukar laddade, jag har lätt till gråt, med eller utan 3 dagars bluesen
    Intressant!

• Lapinette

Cicci - din jäkla optimist ! Nej, jag nämnde ingen specifikt utan sa mer att jag hört att folk både har fått positiva samt negativa prognoser från honom. Jag har nämligen även läst en blogg där tjejen fick veta att hennes livmoder är för liten när väl gjorde en ordentlig undersökning hos honom ... efter 5 misslyckade IVFer.

• viktualia

Telis och Brudsommar - vad skönt att ni fått komma hem!

Telis igen - mysig bild på Televinken!!

Cicci - grym grannlägenhet!! Kakelugn på dass kändes dock rätt udda.. fniss!

Ego - min mamma är för skön.. hon älskar pedagogiska leksaker i andra material än plast... och nu har Trollet redan fått sin första pryl från Bulleribock på Sveavägen i Sthlm... en affär som, vad jag förstår, mest säljer till dagis... typiskt min söta mamma!!!

• fru AM

Snaily: jag vill gärna veta mer! Länk?

Hittade själv ett dokument med släktforskning som min mormors far gjorde på sin tid - han var präst och hade väl tillgång till lite extra info ... Han härledde släkten tillbaka till Henrik II av England och Filip IV av Spanien - jag försökte googla för att kontrollera sanningshalten. Kom aldrig i mål - men så långt som jag kom stämde det. Hur GÖR man egentligen för att släktforska på ett effektivt sätt nuförtiden?

Skulle vara SÅ kul att kunna göra ett stort släktträd att lämna efter sig. Jag sitter ju på en massa info som min mormor gett mig, detaljer om vissa av släktingarna som det vore kul att få ner på pränt. Det är ingen annan kvar som kan de historierna.

• FruCicci

Jajjamen, jag är en sann optimist, tills motstsen är bevisad:-9
    jag tror på dig Lappis! Jag har ghjort det från dag 1, så fram till ni har en liten söt från ngt annat land tänker jag hoppas!!!!!!!!!!!!

Love you! OCH jag är sååååå glad att du faktiskt ORKADE gå till den där läkaren, eftersom du lagt ner allt vad egen barnalstring hette....
    KRAM

Lapinette skrev 2010-01-17 19:11:50 följande:
    Cicci - din jäkla optimist ! Nej, jag nämnde ingen specifikt utan sa mer att jag hört att folk både har fått positiva samt negativa prognoser från honom. Jag har nämligen även läst en blogg där tjejen fick veta att hennes livmoder är för liten när väl gjorde en ordentlig undersökning hos honom ... efter 5 misslyckade IVFer.
Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter