• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • FruCicci

Lappis, min kompis har bara valt att berätta utvalda delar för mig, jag trodde inte det var mer än 3 IVFer eftersom det är det man köper. Men de började på fertilitets centrum i sthlm o sen gick de vidare till CVL

Såg nu efter att jag läst klart att du ska dit i februari, hoppas så in i bengen ¨på gott resultat! Och om inte, en bra operation
    PUSS och kram
    Hoppas du känner dig lite mer uppåt idag efter att fått sova lite.

• FruCicci

Hej Vänner!

Nattsömn är vi inte bortskämda med här, någonsin
    Skridskor har vi inte testat med Victor, men jag tror vi väntar, det är han ´nog lite för liten för.

Piggis,vad roligt att din stora dag blev lyckad!

Jag har varit uppe i ottan och bakat kanelbullar idag. Nu ska jag se om jag lyckas boka en resa.
    I dag har grannarna visning på siin 4a, utgångspris 9,2 miljoner!!! My god!
    Men det är ju bra för oss, betyder att vi får en del för vår den dagen kanske, om vi har tur

• Ore

Lappis: Jag som fått barn vid 28 års ålder är typ lastgammal, jämfört med övriga i släkten

Gammelmormor var 21, mormor var 19, mamma var knappt 18, syrran var 20 när de fick sina första barn...

• Ore

Cicci: Uppe i ottan och bakat kanelbullar, trots brist på nattsömn... Hur orkar du? Vad går du på egentligen...? (Kanske nyttigare mat än vad jag stoppar i mig )

• Tinga

Hinner inte läsa vad ni skrivit just nu, men vill komma med ett TV-tips inför kvällen. Kl. 20 på 2:an går det en dokumentär om neo i Lund. Vi är inte med i den, men den spelades delvis in under tiden vi var inlagda, så jag antar att den kommer att ge en bra bild även av hur vi hade det. I Sydsvenskan stod det att näsduk rekommenderas, och om historierna det minsta liknar min egen lär det väl gå åt ett helt paket.

• snaily

Tinga
    Tack för TV-tipset, ska absolut kolla!

Ore/Lappis
    I min släkt - i alla fall i mammas/mormors släktlinje - verkar det vara tradition att få barn sent. Min mormorsmor fick sitt första barn = min mormor vid 25 års ålder, måste räknats som otroligt sent då år 1913. Ser nu i släktforskningen att hon även gifte sig samma år, bara två månader innan min mormor föddes Undrar om det kan stämma!

Sen fick min mormor sitt första barn när hon var 26, min mamma föddes när mormor var 27. Sent på den tiden.

Min mamma fick mig när hon var 34. (Syrran fyra år tidigare.)

Tittar jag ännu längre bak verkar de flesta kvinnor gift sig relativt sent, intressant.

Jag för traditionen vidare men tar den ett snäpp längre - om jag någonsin får några barn dvs.

Idag mår jag lite bättre men är rejält svullen i magen. Mina skidbyxor som normalt sett är rymliga satt riktigt tight över magen. Har nämligen åkt lite lite längdskidor, hasat fram och pausat mycket, konditionen är verkligen på topp! Inte!

Nu ska jag forska i lönestatistik så jag vet vad jag ska säga på intervjun imorgon...

• snaily

Min mormorsmor fick förresten sitt sista barn när hon var 41!! Gimme some of those genes... Sen dog hon i och för sig redan när hon var 57, sorgligt, det slipper jag helst.

Min mormors mormors mor (!) fick första barnet när hon var 28 år och födde sen 7 barn i rask takt, dog i samband med födseln av det 7:e barnet när hon var 40 år gammal.

Den här trenden gäller dock inte alls för mina kusiner (och kusinbarn) som alla ynglat av sig väldigt tidigt istället. Har en kusin som redan är morfar vid 44 års ålder!

Kul med släktforskning men nu ska jag sluta spamma tråden med sånt.

• Parnassia

Telis! Vad roligt att få se bild på det lilla underverket! Jag tycker att han var lik dig! Iaf om man ser till bilderna i galleriet.
    Och hoppas att amningen kommer igång för er ordentligt snart.

• fru AM

Snaily: jag hör till dem som älskar att höra om folks släkthistoria, så det var väldigt kul att läsa om din mormorsmor osv! Är fullkomlig nörd på folklivsforskning (mitt favoritämne i min examen). Mera!

• snaily

AM
    Det jag skrev ovan var väl en sammanfattning av det mest intressanta jag hittade vid en snabb koll (intressant för mig i alla fall ), men om du är riktigt nördig kan du få länken till släktforskningen om du vill. Det är lite intressant att se vilka halvkonstiga namn en del hade förr (ex. Dorty, Selina, Vendla). Fast det är många Lars och Catharina också, inte fullt så spännande

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter