• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • viktualia

Parnassia - bra med insiktsfulla åsikter om storlek.. själv var jag en bjässe när jag föddes medans maken var mer medelmåttig.. om nu det ger nån fingervisning.. hm...

Somna i sked är alltid bra! Hälsa sängsällskapet!!

Själv ska jag också sova strax. Kommer nog gå på nålar hela fm imorgon, maken får besked om sitt jobb då. Ytterligt skumma och blandade känslor. Särskilt som vi sedan ska fira 9 år tillsammans... lagom mysko krock....

sköt om er allesammans!

• Oupsie

Jag kanske ska ge upp försöket att läsa ikapp . Inser att jag verkar skriva samma sak i inläggen i alla fall... men de med magproblem får min sympati, dubbelt upp .

Parnassia, nyfiken på vilka namn ni funderat på, vill du inboxa? Somna i sked låter som en bra plan .

• Oupsie

Vickan, läskigt med besked! Fast bättre att få besked än spekulationer. Grattis till 9 år!

• Oupsie

start september skrev 2010-01-11 21:43:14 följande:

Jag tror inte Hattis varit inne alls sedan innan jul? Hoppas allt är bra!
    Hoppas jag med! Hattis kom fram!
  • Tinga

Ska försöka hålla mig lite kort, för jag är helt slut i både kropp och knopp ikväll.

Tack för alla frågor och undringar om första dagen på dagis, som gick fint. Piff & Puff är ju vana vid andra barn genom varandra, så de var inte alls blyga, utan hur tuffa och kavata som helst. Det var fem barn som började sin inskolning idag och en kille som var exakt lika gammal som Piff & Puffs korrigerade ålder, och han var inte ett dugg större. Känns bra att inte alla andra barn ser ut som sumobrottare i förhållande till Piff & Puff. De äldsta barnen på avdelningen är dessutom flickor, vilket förhoppningsvis gör det lite lugnare där.

Maten gick inget vidare för Piff, som inte var särskilt intresserad. Puff fick knappt i sig något heller, men han försökte själv med skeden iallafall, och det gör han i princip aldrig hemma. Jag väljer att se det som ett gott tecken. Middagsluren gick finfint; de sov på madrasser i ett rum tillsammans med några andra barn, och det vara bara att lägga ner dem, precis som hemma. Sen sov de 1.5 h, trots diverse störande ljud från andra barn. I det avseendet är det säkert en fördel att vara tvilling, för de är redan vana vid ljud och oljud från ett annat barn när de sover.

De kör föräldraaktiv inskolning på det här dagiset, vilket innebär att vi föräldrar är med hela dagarna de tre första dagarna och den fjärde dagen lämnar man dem där, för att de ska vara där själva hela dagen. Då, om inte förr, lär väl separationsångesten slå klorna i en...

Nenne - åh vad härligt att du nu sett Pricken så nära live man kan komma vid den här tidpunkten. Varm kram!

Fru Muffins - grattis till ditt fina VUL också.

Snaily - sedär, ännu en värphöna verkar vara i farten. Vad gött med så många ägg i korgen! Kram!

September - hoppas att det bara är cykeln som är kajko.

Telis - jättelycka till med inskrivningen, och för säkerhets skull även för snittet. Så kul det ska bli att få lära känna Televinken lite närmare.

Nä, nu måste jag verkligen krypa till kojs. Är ju tvungen att stiga upp redan vid 7 imorgon, något som jag med sjusovarbarn inte har gjort på länge. Under hela julledigheten har vi inte gått upp före 8 någon dag.

• Oupsie

Tinga, det låter lovande med dagis för Piff och Puff. Skönt att de tog för sig . Tre hela dagar och sen ingenting alls? Det låter tufft men det är säkert jättepedagogisk, vad vet jag .

• BrudSommar2006

Ojoj, här har det varit stressigt värre idag, ni anar inte, hehe. Astrid valde att sova i fem timmar i sträck och vägra vakna för att äta och hon får inte vara utan matning i mer än tre timmar. Hur vi än försökte så vägrade hon vakna och äta! Sedan lyckades maken få i henne ersättning sovandes och då blev hon pigg och bajsade två gånger. Jippi, TVÅ gånger! Det verkar ha gjort susen för hennes värden för nu tycker de att det ser så lovande ut att de skippar sex timmar mellan mätningarna och nu är det inte dags för nästa mätning förrän vid sju imorgon. Ja ni kan aldrig ana hur stressigt vi har det här!

• BrudSommar2006

Tack för alla vänliga ord gällande Astrids utseende, nyfödda ser ju trots allt ut som de gör, fast vi tycker att hon är fantastiskt söt med allt sitt hår så klart.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter