• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Helen Karlsson

Jag förstår inte alla som blir upprörda över brudöverlämning.

Min pappa kommer att lämna över mig på mitt bröllop. För mig betyder det inte att jag skulle vara mannens egendom eller inte tar självständiga beslut. Jag tycker att det är fint och för mig betyder det mycket att få göra sig fina för varandra och sedan mötas framme vid altaret, att få se min stiliga man vänta på mig, och tvärtom för honom. Att påstå att vi som väljer brudöverlämning i förlängningen påverkar samhället och är bakåtsträvande för jämlikheten tycker jag är absurt! Jag har en högt uppsatt position i mitt arbete och är i allra högsta grad självständig och eftersträvar jämlikhet i samhället, vilket är känt för alla gäster på vårt bröllop. Det finns många traditioner i vårt samhälle som ursprungligen står för nåt annat än de gör idag. Det som har betydelse är vad traditionen betyder för en själv!

• MKAB

håller med helen här ovan!

det är en fin gest tycker jag.

jag e libanes/ortodox o våran sed är att pappan följer dottern ut ur huset o sen överlämnar bruden till brudgummen precis innanför kyrkan o sen går de in tillsammans.

förstår ej varför feminsiter alltid ska göra det till "sin" grej .

e så trött på feminstprat!
    o nej,jag e inte utnyttjad eller har gått tillbaka i tiden,däremot hr jag gått långt i min egen kultur o stärtk kvinnas plats i samhället.

• 1willB2
    Duchess skrev 2009-10-06 14:25:48 följande:
    Jag har väldigt svårt att förstå argumentation som går ut på att man inte behöver bry sig om brudöverlämning (ifall man nu inte gillar det) eftersom det finns så många värre saker här i världen. Med det resonemanget borde jag väl t ex sluta ge pengar till djurskyddet eftersom människor är viktigare än djur?
    Jag skulle också ha svårt att förstå om jag valde att tolka det som du gör (jag antar att du menar mitt första inlägg i denna tråd). Tydligen förstår du inte poängen alls.

Ingen av oss som vill bli eller har blivit eskorterade av någon tolkar detta som en kvinnoförnedrande handling utan det är något fint och kärleksfullt att dela med den man vill ska eskortera en.
    DÄRFÖR tycker jag inte att det är någon idé att debattera det SOM att vi hade samma syn på saken NÄR det finns så mycket annat som verkligen behöver uppmärksamhet att lägga ner
    energi på, som t ex verkligt existerande kvinnoförtryck.

Det är också ofattbart att man kan acceptera kyrkans/samhällets förändring och modernisering delvis och glatt vigas inför gud och församling för att i nästa andetag bestämma att den här specifika delen som de gör i andra länder minsann symboliserar kvinnoförnedring.
    Allt förändras med tiden. Symboler, tolkningar, språk/ord, samhället, uppfattning, tankesätt och tro betyder en sak i en tid och en annan sak i en annan tid. Ni kan hänga fast vid en tolkning som inte existerar för oss som faktiskt blir eskorterade, det är ert val. Men betänk att ni samtidigt fullt medvetet faktiskt är nedsättande och förfular nåt som är en kärlekshandling och någons bröllop.
  • Duchess

"Jag förstår inte alla som blir upprörda över solkors. Jag tänker ha dem broderade på släpet till min klänning. För mig betyder de inte alls något med nazister och folkmord - jag tycker bara att de är fina".

Håller det argumentet, tycker du? Kan man själv bestämma att en symbol ska byta innebörd?

Helen Karlsson skrev 2009-10-06 20:46:25 följande:

Jag förstår inte alla som blir upprörda över brudöverlämning. Min pappa kommer att lämna över mig på mitt bröllop. För mig betyder det inte att jag skulle vara mannens egendom eller inte tar självständiga beslut. Jag tycker att det är fint och för mig betyder det mycket att få göra sig fina för varandra och sedan mötas framme vid altaret, att få se min stiliga man vänta på mig, och tvärtom för honom. Att påstå att vi som väljer brudöverlämning i förlängningen påverkar samhället och är bakåtsträvande för jämlikheten tycker jag är absurt! Jag har en högt uppsatt position i mitt arbete och är i allra högsta grad självständig och eftersträvar jämlikhet i samhället, vilket är känt för alla gäster på vårt bröllop. Det finns många traditioner i vårt samhälle som ursprungligen står för nåt annat än de gör idag. Det som har betydelse är vad traditionen betyder för en själv!
  • Duchess

Nejdå, jag förstår att du inte ser det som kvinnoförnedrande. Det jag inte förstår är hur du kan blunda för dels sedens uppkomst och tydliga symbolik, men framför allt det faktum att det för miljoner kvinnor runtom i världen är en konkret verklighet att de är underordnade män och inte själva får välja livspartner.

Jag tror inte på att människan är en ö. Jag tror att allt vi gör påverkar människor runtomkring oss, och brudöverlämning är inget undantag.

Själv hoppas jag att den konkreta frågan löser sig genom att Svenska kyrkan antingen lämnar ifrån sig vigselrätten i samband med kyrkomötet i oktober, eller att man beslutar sig för att alla präster faktiskt ska följa de rekommendationer som flertalet biskopar lämnat i frågan, nämligen att inte tillåta brudöverlämning i samband med kyrkliga vigslar.

1willB2 skrev 2009-10-06 21:29:31 följande:
    Jag skulle också ha svårt att förstå om jag valde att tolka det som du gör (jag antar att du menar mitt första inlägg i denna tråd). Tydligen förstår du inte poängen alls.Ingen av oss som vill bli eller har blivit eskorterade av någon tolkar detta som en kvinnoförnedrande handling utan det är något fint och kärleksfullt att dela med den man vill ska eskortera en. DÄRFÖR tycker jag inte att det är någon idé att debattera det SOM att vi hade samma syn på saken NÄR det finns så mycket annat som verkligen behöver uppmärksamhet att lägga ner energi på, som t ex verkligt existerande kvinnoförtryck.Det är också ofattbart att man kan acceptera kyrkans/samhällets förändring och modernisering delvis och glatt vigas inför gud och församling för att i nästa andetag bestämma att den här specifika delen som de gör i andra länder minsann symboliserar kvinnoförnedring. Allt förändras med tiden. Symboler, tolkningar, språk/ord, samhället, uppfattning, tankesätt och tro betyder en sak i en tid och en annan sak i en annan tid. Ni kan hänga fast vid en tolkning som inte existerar för oss som faktiskt blir eskorterade, det är ert val. Men betänk att ni samtidigt fullt medvetet faktiskt är nedsättande och förfular nåt som är en kärlekshandling och någons bröllop.
  • 1willB2
    feministbrud skrev 2009-10-06 15:39:17 följande:
    Så till alla brudöverlämnande brudar: Ni påverkar andra och i förängningen hela samhället - därför tjafsar jag emot.
    Jag hoppas verkligen att vi påverkar andra och hela samhället! Vi uppmuntrar andra att vara fria och göra precis som de vill, att tänka och välja själva, gör som ni känner för och följ inga pekpinnar och moralkakor!
  • Duchess

Men att uppmuntra kvinnor att frivilligt underkasta sig en sed som är en katastrofal verklighet för andra kvinnor runtom i världen - är det frihet? För vem? Ska vi låtsas att vi här i Sverige är en isolerad ö dit inga hemskheter kan nå?

1willB2 skrev 2009-10-06 21:41:10 följande:
    Jag hoppas verkligen att vi påverkar andra och hela samhället! Vi uppmuntrar andra att vara fria och göra precis som de vill, att tänka och välja själva, gör som ni känner för och följ inga pekpinnar och moralkakor!
  • 1willB2
    Duchess skrev 2009-10-06 21:34:30 följande:
    Nejdå, jag förstår att du inte ser det som kvinnoförnedrande. Det jag inte förstår är hur du kan blunda för dels sedens uppkomst och tydliga symbolik, men framför allt det faktum att det för miljoner kvinnor runtom i världen är en konkret verklighet att de är underordnade män och inte själva får välja livspartner.
    Jag blundar inte, jag ser förändringen. Vad blir bättre av att kvinnor för tid och evighet aktar sig för att bli eskorterade till altaret? Vad blir sämre av att betydelsen av något fult och hemskt ändras till något fint och vackert?
    Jag vet att det är en verklighet för miljoner kvinnor i världen att de inte är fria eller lika mycket värda som männen. Att jag som självständig kvinna inte går nerför altaret med min blivande utan väljer andra former att äntra kyrkan ändrar inte detta faktum.
  • Duchess

Förändring för vem? Inte för alla de kvinnor runtom i världen som lever i en helt annan situation än du och jag. Vill du hjälpa dem så tror jag inte att införande av brudöverlämning i svensk vigselsed är en bra åtgärd.

Jag tror absolut att du har intentionen att ändra betydelsen av överlämningen. Det jag och många andra menar är att betydelser inte ändras över en natt. Jag tycker att brudöverlämning är obehagligt, och det står jag för, även om jag vet att många andra inte ser det så.

1willB2 skrev 2009-10-06 21:57:23 följande:
    Jag blundar inte, jag ser förändringen. Vad blir bättre av att kvinnor för tid och evighet aktar sig för att bli eskorterade till altaret? Vad blir sämre av att betydelsen av något fult och hemskt ändras till något fint och vackert?Jag vet att det är en verklighet för miljoner kvinnor i världen att de inte är fria eller lika mycket värda som männen. Att jag som självständig kvinna inte går nerför altaret med min blivande utan väljer andra former att äntra kyrkan ändrar inte detta faktum.
  • Tess80

Åh vad fint det är med brudöverlämning! Jag hoppas att ni som önskar brudöverlämning får det för eran präst! Jag har suttit och tittat på våran bröllopsfilm ikväll! Åh helt magiskt

Svar på tråden Lämnas över eller inte?