Duchess skrev 2009-10-06 14:25:48 följande:
Jag har väldigt svårt att förstå argumentation som går ut på att man inte behöver bry sig om brudöverlämning (ifall man nu inte gillar det) eftersom det finns så många värre saker här i världen. Med det resonemanget borde jag väl t ex sluta ge pengar till djurskyddet eftersom människor är viktigare än djur?
Jag skulle också ha svårt att förstå om jag valde att tolka det som du gör (jag antar att du menar mitt första inlägg i denna tråd). Tydligen förstår du inte poängen alls.
Ingen av oss som vill bli eller har blivit eskorterade av någon tolkar detta som en kvinnoförnedrande handling utan det är något fint och kärleksfullt att dela med den man vill ska eskortera en.
DÄRFÖR tycker jag inte att det är någon idé att debattera det SOM att vi hade samma syn på saken NÄR det finns så mycket annat som verkligen behöver uppmärksamhet att lägga ner
energi på, som t ex verkligt existerande kvinnoförtryck.
Det är också ofattbart att man kan acceptera kyrkans/samhällets förändring och modernisering delvis och glatt vigas inför gud och församling för att i nästa andetag bestämma att den här specifika delen som de gör i andra länder minsann symboliserar kvinnoförnedring.
Allt förändras med tiden. Symboler, tolkningar, språk/ord, samhället, uppfattning, tankesätt och tro betyder en sak i en tid och en annan sak i en annan tid. Ni kan hänga fast vid en tolkning som inte existerar för oss som faktiskt blir eskorterade, det är ert val. Men betänk att ni samtidigt fullt medvetet faktiskt är nedsättande och förfular nåt som är en kärlekshandling och någons bröllop.