• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Sebastiána
    Tess80 skrev 2009-10-07 12:02:12 följande:
    Men lilla du, var snäll och LÄS det jag har skrivit istället. Jag vet gott och väl vad som händer, det behöver du inte förklara för mig alls. Jag är en vuxen människa, tack!Det kommer finnas folk som begår brott på olika vis, och där får den svenska lagstiftningen träda kraft istället!
    Bara för att det är brott som begås betyder inte det att det inte händer.
  • Duchess

Oavsett hur ni väljer att göra så kan det ju vara bra att veta att det faktiskt finns många (inklusive många biskopar och präster i SvKy) som är starkt emot brudöverlämning. Väljer ni ändå att genomföra en överlämning - och hittar en präst som går med på det - så gör ni det med mer öppna ögon.

kikel skrev 2009-10-07 12:00:29 följande:
    Ja men inte trode jag att det skulle finnas så många som var så imot det på det viset. Ville ha mer tips från dom som ska göra som jag..
  • CeKe

Klart det är intressant att höra vad andra tycker och tänker, men i den här frågan tycker jag det är spännande att ingen "sida" ens förmår försöka tänka sig in i varandras sätt att tänka. Fram med lite ödmjukhet nu tjejer!

Ett och samma papper kan se totalt olika ut på de olika sidorna och vad vi ser, beror på från vilket håll vi ser det. Det ena är inte mer rätt eller fel än det andra och det gäller väl även denna fråga?!

• Tess80
    Linadesign skrev 2009-10-07 11:47:20 följande:
    Tycker du det skulle vara OK att använda hakkors på sina kläder om personen förklarade det med att "det är bara en fin krumelur" eller "för mig har det inget att göra med nazism" eller "man kan ju inte fastna i den gamla symboliken"?
    Öh..nu får nog jag uppdatera dig lite...detta handlar om brudöverlämning. Ett tips är att öppna en egen tråd om hakkors i så fall.

Det dom flesta hakar upp sig på här i denna tråd är att man går med en man till en annan man i den Svenska kyrkan.
  • kikel

Tess80
    Mina föräldrar äger ett Hvb för flickor mella 13 - 19 vi har gömmt väldigt många flickor som "skulle" giftas bort av sina familjer. Så hur kan du säga att det inte förekommer?

• Duchess

Ser du inte parallellen? Det handlar om symbolik, och hur enkelt/svårt det är att ändra innebörden i en symbol eller symbolisk handling.

Tess80 skrev 2009-10-07 12:05:32 följande:
    Öh..nu får nog jag uppdatera dig lite...detta handlar om brudöverlämning. Ett tips är att öppna en egen tråd om hakkors i så fall.Det dom flesta hakar upp sig på här i denna tråd är att man går med en man till en annan man i den Svenska kyrkan.
  • Tess80
    Duchess skrev 2009-10-07 12:03:52 följande:
    Oavsett hur ni väljer att göra så kan det ju vara bra att veta att det faktiskt finns många (inklusive många biskopar och präster i SvKy) som är starkt emot brudöverlämning. Väljer ni ändå att genomföra en överlämning - och hittar en präst som går med på det - så gör ni det med mer öppna ögon.
    Samtidigt så kan jag ju säga att det finns många präster som genomför brudöverlämningar (tack o lov). Och ja vi gick in i kyrkan med fullt öppna ögon och jag blev överklämnad av BÅDA mina pappor. Åh vilken underbar dag det var! Den bästa dagen i mitt liv!
  • kikel

Min kvinliga präst har gärna brudöverlämning hon ser inte det som något hinder i huvud taget.

• Duchess

Jadå, jag vet att det finns präster som godkänner brudöverlämningar. Det förvånar mig, eftersom så många biskopar (deras chefer) avråder från det. I vilket annat företag skulle det vara OK att de anställda struntade i chefens råd?

Väljer man en borgerlig vigsel tycker jag personligen att det är lika solkigt med symboliken i överlämningen, men då finns det åtminstone ingen vigselsed och rekommendation som vigselförrättaren bryter emot.

Tess80 skrev 2009-10-07 12:07:46 följande:
    Samtidigt så kan jag ju säga att det finns många präster som genomför brudöverlämningar (tack o lov). Och ja vi gick in i kyrkan med fullt öppna ögon och jag blev överklämnad av BÅDA mina pappor. Åh vilken underbar dag det var! Den bästa dagen i mitt liv!
  • Tess80
    Duchess skrev 2009-10-07 12:07:40 följande:
    Ser du inte parallellen? Det handlar om symbolik, och hur enkelt/svårt det är att ändra innebörden i en symbol eller symbolisk handling.
    Nej jag ser tyvärr inte det, det handlar om helt olika saker. Inte kyrkliga saker. För brudöverlämning händer i kyrkan och har inget att göra med nazism och hakkors. För vad jag vet så har inte hakkors använts i Svenska kyrkan förut
Svar på tråden Lämnas över eller inte?