• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Duchess

För mig (som heltidsarbetande yrkeskvinna) finns det två problem med att kvinnor tar så stor del av föräldraledigheten.

Det ena är att arbetsgivare är mindre benägna att anställa kvinnor öht när så många kvinnor är borta länge från jobbet i samband med barnafödande.

Det andra är att jag inte har lust att sponsra ojämställdhet med mina skattepengar. Att bidra till en föräldraförsäkring där 50% går till vardera föräldern gör jag gärna. Men som den är utformad idag är jag inte så sugen på att vara med och betala.

Pugsley skrev 2009-10-07 15:36:06 följande:
    Man måste nog bara lära sig att alla människor inte har samma dröm i livet, alla vill inte jobba 80 timmar i veckan och tjäna massor med pengar utan kanske tycker att det bästa som finns i livet är just att vara hemma med barnen. Och samhället ska inte kunna bestämma vilken dröm som är rätt eller viktigast utan det får individen själv göra.
  • Aleta

Fast meningen är inte att hacka på någon. Tyvärr så känns det ofta väldigt personligt eftersom man har valt att göra något som många andra inte tycker om.
    Men om ni är trygga i det ni gör och inte håller med om symboliken så spelar det ingen roll vad vi säger.
    Det finns faktiskt flera exempel på brudar som har valt att inte ha brudöverlämning när de har läst sådana här trådar. Många känner helt enkelt inte till bakgrunden eller att det upprör andra. Det skulle ju vara hemskt att upptäcka det i efterhand och få minnet av sin dag förstörd om det faktiskt är så att man håller med om det motståndarna säger. (Jag hörde t ex skitsnacket från några gamla tanterna efter ett bröllop, just angående överlämningen. Min reaktion var att om bruden inte visste att det kunde bli sådana reaktioner så var det väldigt synd om henne. Visste hon om det så var det hennes eget val och då var hon förberedd, men valde att strunta i det. Väldigt stor skillnad tycker jag.)

En sådan här tråd är intressant och lär oss alla mycket om varandra. Det tycker jag aldrig är fel. Om jag själv ska göra något kontroversiellt så skulle jag gärna ta en diskussion med andra, både för och emot. Sedan kan jag antingen känna mig ännu mer stärkt i mitt beslut eller ändra mig. Inget fel i det.

kikel skrev 2009-10-07 12:50:33 följande:
    Varför kan ni inte låta oss som vill ha vår far som leder in oss ifred. Inte hackar vi på att ni går in med eran blivande man? Kan inte alla göra som dom vill, och om ni nu måste ha något imot det så behöver ni inte komma och se min far leda in mig...
  • Tess80
    Imma skrev 2009-10-07 15:55:10 följande:
    Jag förstår faktiskt inte vad du vill komma åt. Det känns som att vi mest pratar förbi varandra, så vi kanske ska lägga ner försöket?Jag vet inte riktigt hur du lyckas tolka in att jag inte ser några problem i att kvinnan inte var självständig under den här tiden - var skriver jag det?Det jag försöker förklara är att brudöverlämningen är (eller var tidigare, enligt ditt sätt att se på det) en symbol för att bruden gick från en förmyndare (pappan) till en annan (maken). Att laga mat är inte en symbol för att kvinnan inte förvärvsarbetade tidigare. Laga mat var det som kvinnan gjorde i och med att hon inte förvärvsarbetade. Förstår du inte skillnaden? Den symboliska handlingen kan man välja att göra eller att inte göra (brudöverlämning eller ingen brudöverlämning). Mat måste man ju laga oavsett, eller vad är alternativet till att laga mat?
    Men strunta fullständigt i matlagningen överhuvudtaget eftersom det är där du hakat upp dig på!

Men om vi säger så här, man förväntades göra vissa saker som kvinna för några decennier sedan. Och gjorde man inte det så var det "fult" och man stöttes bort från samhället, och det ville man ju inte, så man var ju tvungen att gå hemma och göra det som förväntades.

Du fick inte jobba då det var mannens uppgift. Du var ekonomiskt beroende av en man för att överleva mer eller mindre.

Jag säger att synsättet/symboliken på kvinnan för några decennier sedan, var förtrykt och svag = hemsk med andra ord!

Men det har det blivit ändring på genom åren, vilket är jäkligt bra anser jag! Folk har ändrat sitt synsätt på kvinnan med åren.
    Och då vill jag poängtera att då kan man lika gärna ändra synsättet/symboliken på överlämning, som också var hemskt från början, men som nu i dagens Sverige inte är hemsk.
  • Aleta

Men det får de ju! Vad menar du, det är ju fritt fram, speciellt om man väljer borgerlig vigsel eller ett religiöst samfund som stöder den kvinnosynen.
    I svenska kyrkan kan man få ett nej eftersom de generellt är emot det, men då är det ju bara att vända sig någon annanstans.

Ingen av oss motståndare kommer att hindra er. Ingen skulle ställa till en scen eller förstöra er dag med någon slags manifestation. Det är ju bara här i planeringsstadiet som ni får en chans att veta hur många ser på det hela så att ni kan ta informerade beslut. Vad beslutet blir kan vi inte påverka.

Tess80 skrev 2009-10-07 14:50:56 följande:
    Jag säger inte att ALLA som gifter sig ska ha brudöverlämning! Utan jag strävar och jobbar på att dom som önskar att ha brudöverlämning ska få det. DET är skillnad.
  • Aleta

Fast hela den där hemmafrugrejen var ju under femtiotalet. Var inte det också väldigt USA-inspirerat?

Går vi tillbaka långt i tiden i de nordiska länderna, typ vikingatid så hade kvinnorna en helt annan ställning. Många seder med ojämlikhet kommer utifrån.

Tess80 skrev 2009-10-07 15:06:05 följande:
    Det jag menar är att kvinnan var tvungen att stå vid spisen och laga t.ex. mat, istället för att vara ute och arbeta och tjäna pengar, kunna göra en karriär som männen fick göra.Så det jag försöker förstå är hur ni ser på en kvinna i dagens samhälle, som står vid spisen. För det var ju inte så "smickrande" förr iom. att man blev tvungen.
  • Sebastiána
    Pugsley skrev 2009-10-07 15:16:11 följande:
    Oj oj oj, nu tycker jag definitivt att det låter mer som en diktatur än en demokrati... Du menar alltså på fullaste allvar att vara hemmafru är obehagligt??? Jag tycker att det är lite farligt när man tycker sig ha rätten att döma ut andras livsstil för att man själv inte stödjer den!! Anledningen till att det förr var så vanligt med hemmafruar var just på grund av förtryck och att man inte ansåg att kvinnan hade en plats i arbetslivet. Tack och lov har detta förändrats med tiden och vi är nu ekonomiskt oberoende av mannen. Därmed finns det fortfarande en grupp som kanske både vill och har råd att vara hemma med sina barn tills dom tex börjar skolan. Och vem är då du som har rätt att säga att detta val är obehagligt?? Vad jag vet lever vi i ett fritt land och om det är något som tar oss ett steg tillbaka i jämlikhetsdebatten så är det folk som tycker att man enbart ska leva som dom tycker för att det ska vara "rätt". Det tycker jag är "obehagligt".Hade inte ens tänkt att ge mig in i den här debatten eftersom jag liksom många andra helt enkelt är trött på den men ett sånt här uttalande tycker jag var onödigt.
    Jag menar inte att det är obehagligt att VARA hemmafru, däremot känner jag mig inte bekväm inför företeelsen. Läs vad jag skriver innan du svarar.
  • Aleta

Angående hemmafruar så är i mina ögon det största problemet att samhället INTE accepterar att en man vill vara hemma med barnen. Då ses det snett och man undrar vad det är för fel på honom. När det blir samma reaktioner på att en man väljer att vara hemma som att en kvinna gör det. Då först börjar vi komma någonvart.

• Aleta

Jag tycker synd om brudens mamma som inte får vara med alls!
    Det man gör är ju en slags mobbning. Alla föräldrar ska hedras utom hon!
    Om båda leds fram av båda sina föräldrar så ändras ju symboliken mot om bara bruden leds in av sin pappa.

Energy skrev 2009-10-07 14:40:07 följande:
    I Usa går ju brudgummen in med båda sina föräldrar och bruden med sin far. Jag tycker synd om brudgummen eftersom han då måste vara styrd av två stycken och inte bara en.
  • Sebastiána

I det gamla bondesamhället, som levde kvar in på 1900-talet, stod kvinnorna knappast bara hemma och rörde om i grytorna. De var med vid skörden, de drog upp betor och potatis, de slaktade grisen och mjölkade korna. Barnen fick mycket passa sig själva. Inte satt kvinnorna hemma och passade dem, de var tvugna att vara ute på åkern och jobba.

• Tess80
    Aleta skrev 2009-10-07 16:22:21 följande:
    Men det får de ju! Vad menar du, det är ju fritt fram, speciellt om man väljer borgerlig vigsel eller ett religiöst samfund som stöder den kvinnosynen.I svenska kyrkan kan man få ett nej eftersom de generellt är emot det, men då är det ju bara att vända sig någon annanstans.Ingen av oss motståndare kommer att hindra er. Ingen skulle ställa till en scen eller förstöra er dag med någon slags manifestation. Det är ju bara här i planeringsstadiet som ni får en chans att veta hur många ser på det hela så att ni kan ta informerade beslut. Vad beslutet blir kan vi inte påverka.
    Ja jag vet att ingen kan ändra mitt beslut (då jag redan är gift med brudöverlämning i den Svenska kyrkan )

Men det jag strävar efter är att få igenom brudöverlämning i Svenska kyrkan till dom som önskar det. Det är det jag siktar på och talar om hela tiden. För det är redan vanligt med brudöverlämningar i Svenska kyrkan, vilket är jättebra! För som jag sa tidigare, det får ju stå för prästen som godkänner detta. Men förhoppningsvis så ska präster även få göra detta för sina chefer också.

Tycker att det är konstigt hur "informationen" delas ut här (som du säger att detta är).
Svar på tråden Lämnas över eller inte?