Imma skrev 2009-10-07 15:55:10 följande:
Jag förstår faktiskt inte vad du vill komma åt. Det känns som att vi mest pratar förbi varandra, så vi kanske ska lägga ner försöket?Jag vet inte riktigt hur du lyckas tolka in att jag inte ser några problem i att kvinnan inte var självständig under den här tiden - var skriver jag det?Det jag försöker förklara är att brudöverlämningen är (eller var tidigare, enligt ditt sätt att se på det) en symbol för att bruden gick från en förmyndare (pappan) till en annan (maken). Att laga mat är inte en symbol för att kvinnan inte förvärvsarbetade tidigare. Laga mat var det som kvinnan gjorde i och med att hon inte förvärvsarbetade. Förstår du inte skillnaden? Den symboliska handlingen kan man välja att göra eller att inte göra (brudöverlämning eller ingen brudöverlämning). Mat måste man ju laga oavsett, eller vad är alternativet till att laga mat?
Men strunta fullständigt i matlagningen överhuvudtaget eftersom det är där du hakat upp dig på!
Men om vi säger så här, man förväntades göra vissa saker som kvinna för några decennier sedan. Och gjorde man inte det så var det "fult" och man stöttes bort från samhället, och det ville man ju inte, så man var ju tvungen att gå hemma och göra det som förväntades.
Du fick inte jobba då det var mannens uppgift. Du var ekonomiskt beroende av en man för att överleva mer eller mindre.
Jag säger att synsättet/symboliken på kvinnan för några decennier sedan, var förtrykt och svag = hemsk med andra ord!
Men det har det blivit ändring på genom åren, vilket är jäkligt bra anser jag! Folk har ändrat sitt synsätt på kvinnan med åren.
Och då vill jag poängtera att då kan man lika gärna ändra synsättet/symboliken på överlämning, som också var hemskt från början, men som nu i dagens Sverige inte är hemsk.