• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Aleta

Nej, jag sa inte att jag delar ut information, jag argumenterar.
    Det jag skrev var att man efter att ha fått fler sidor av saken kan ta ett informerat beslut.
    Ett informerat beslut är omöjligt att ta om man inte känner till alla aspekter av en fråga. Det har ingenting med huruvida jag eller andra delar ut information eller inte.

Tess80 skrev 2009-10-07 16:34:35 följande:
    Tycker att det är konstigt hur "informationen" delas ut här (som du säger att detta är).
  • Tess80
    Ore skrev 2009-10-07 21:19:25 följande:
    I dagens samhälle kan kvinnan välja mellan att jobba, eller inte jobba. Det kan även mannen göra. Så länge som de har ekonomiska förutsättningar för att låta den ena parten gå ner i tid så är det inget problem. Men vad många har påpekat för dig, och du hela tiden verkar ignorera eller missa, är att hushållssysslor är något som behöver göras. Alltså måste någon göra dem. Det finns olika lösningar på det, mer eller mindre jämställda. Men det är fortfarande ingen symbolisk handling att sköta hushållet!!!!! Att bli överlämnad på sitt bröllop är i högsta grad symboliskt. Det tror jag att vi är helt överens om, eftersom även många av brudöverlämningsförespråkarna nämnt symbolik som hedra sin pappa, romantiska gester och liknande.
    På detta svarar jag att med alla dessa hushålls sysslor menar jag har varit ett tvång, att det var just kvinnor som skulle göra dessa, inte männen! Det är fel! Sedan så var kvinnan beroende av mannen iom. att det var han som drog in pengarna i hushållet. Kvinnan fick inte känna sig oberoende och självständig och få välja själv vad hon ville. Dom hade inte mycket att säga till om.

Symboliken är att kvinnor var förtryckta i dessa förhållanden och så som samhället såg ut.
  • Tess80

Okej, det var så du menade, då missförstog jag dig

Aleta skrev 2009-10-07 21:32:50 följande:
    Nej, jag sa inte att jag delar ut information, jag argumenterar.Det jag skrev var att man efter att ha fått fler sidor av saken kan ta ett informerat beslut.Ett informerat beslut är omöjligt att ta om man inte känner till alla aspekter av en fråga. Det har ingenting med huruvida jag eller andra delar ut information eller inte.
  • Ore

Angående diskussionen om föräldraförsäkring så kanske den isländska modellen skulle kunna vara något. 1/3 öronmärkt åt vardera föräldern, 1/3 att göra vad man vill med.

Att det skulle vara extremt ofördelaktigt för höginkomsttagaren i familjen att vara föräldraledig är ju inte heller helt sant. Dels så får man ut jämställdhetsbonus om båda föräldrarna delar på föräldraledigheten. Många företag går dessutom in och täcker upp litet av lönebortfallet. Det företag där min man jobbar tror jag täcker upp så att man får heltidslön åtminstonde ett tag av föräldraledigheten. Det företag där jag jobbar ger ca 10% av heltidslön under 4 månader.

Är man höginkomsttagare så bör man dessutom kunna planera för en tids inkomstbortfall. Annars sitter man i en jäkla knipa om höginkomsttagaren skulle bli av med jobbet eller liknande. Bebisar kommer ju dessutom, till skillnad från varsel på jobbet, med upp till nio månaders förvarning.

Så som jag ser det har man idag FULL valfrihet över hur länge man ska vara hemma med sitt/sina barn. Den enda begränsningen tycks vara i hur mycket tid som staten subventionerar? Om staten nu vill subventionera föräldraledighet OCH jämlikhet i uttaget av föräldradagar samtidigt, vad är det för fel med det? Om man har tungt vägande ekonomiska skäl till varför den ena parten inte kan vara föräldraledig, så får man väl låta den andra vara föräldraledig utan betalning. Om det är viktigare och mer värdefullt än att föräldrarna delar på föräldraledigheten.

Men men, det hör väl eg. till en helt annan tråd...

• Aleta

Så du anser alltså att hushållssysslor i sig är symboler?

Tess80 skrev 2009-10-07 21:37:27 följande:
    På detta svarar jag att med alla dessa hushålls sysslor menar jag har varit ett tvång, att det var just kvinnor som skulle göra dessa, inte männen! Det är fel! Sedan så var kvinnan beroende av mannen iom. att det var han som drog in pengarna i hushållet. Kvinnan fick inte känna sig oberoende och självständig och få välja själv vad hon ville. Dom hade inte mycket att säga till om. Symboliken är att kvinnor var förtryckta i dessa förhållanden och så som samhället såg ut.
  • Tess80
    Aleta skrev 2009-10-07 21:42:40 följande:
    Så du anser alltså att hushållssysslor i sig är symboler?
    Nej inte i dagens samhälle, utan förr i tiden, runt 50-talet talar jag om. Då var det bl.a det som kvinnorna fick göra allt det där, det var inte männen som lagade mat, städade och tog hand om barnen eller hur? Ingen jämlikhet alls! Kvinnorna skulle inte jobba och tjäna pengar och göra en karriär, det var männen som skulle göra det. Så därför anser jag att kvinnor från denna tid var förtryckta för att dom var beroende av en man. Och dessutom hade dom inte mycket att säga till om.

• Tess80

Kvinnor var mer el. mindre tvunga att göra vissa saker som iom. att det "förväntades" saker av dom av både männen, samhället, socialen mm. och passade det inte så blev man utstött och kallad för olika saker mm. Man var mer el. mindre tvungen att "följa strömmen".

• Aleta

Ok, då tror jag att jag är med på hur du menar.

Tess80 skrev 2009-10-07 21:56:28 följande:
    Nej inte i dagens samhälle, utan förr i tiden, runt 50-talet talar jag om. Då var det bl.a det som kvinnorna fick göra allt det där, det var inte männen som lagade mat, städade och tog hand om barnen eller hur? Ingen jämlikhet alls! Kvinnorna skulle inte jobba och tjäna pengar och göra en karriär, det var männen som skulle göra det. Så därför anser jag att kvinnor från denna tid var förtryckta för att dom var beroende av en man. Och dessutom hade dom inte mycket att säga till om.
  • Tess80

Men som tur är så har synen på kvinnor förändrats, och det pågår fortfarande förändringar.

Men därför kan man också ändra synen på hur kvinnan var förr vid brudöverlämning anser jag.

• Tess80
    Aleta skrev 2009-10-07 21:59:29 följande:
    Ok, då tror jag att jag är med på hur du menar.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?