Ore skrev 2009-10-07 21:19:25 följande:
I dagens samhälle kan kvinnan välja mellan att jobba, eller inte jobba. Det kan även mannen göra. Så länge som de har ekonomiska förutsättningar för att låta den ena parten gå ner i tid så är det inget problem. Men vad många har påpekat för dig, och du hela tiden verkar ignorera eller missa, är att hushållssysslor är något som behöver göras. Alltså måste någon göra dem. Det finns olika lösningar på det, mer eller mindre jämställda. Men det är fortfarande ingen symbolisk handling att sköta hushållet!!!!! Att bli överlämnad på sitt bröllop är i högsta grad symboliskt. Det tror jag att vi är helt överens om, eftersom även många av brudöverlämningsförespråkarna nämnt symbolik som hedra sin pappa, romantiska gester och liknande.
På detta svarar jag att med alla dessa hushålls sysslor menar jag har varit ett tvång, att det var just kvinnor som skulle göra dessa, inte männen! Det är fel! Sedan så var kvinnan beroende av mannen iom. att det var han som drog in pengarna i hushållet. Kvinnan fick inte känna sig oberoende och självständig och få välja själv vad hon ville. Dom hade inte mycket att säga till om.
Symboliken är att kvinnor var förtryckta i dessa förhållanden och så som samhället såg ut.