• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Men du, vem säger att det blandas äpplen o päron. Alla strävar vi väl efter att ändra på dåliga kvinnosyner? Eller gäller det bara inom vissa saker??

feministbrud skrev 2009-10-08 12:53:27 följande:
    Man ska inte blnda ihop äpplen och päron i en debatt, då blir det obegripligt. Att ändra människors syn på kvinnan är äpplen och att ändra symbolik för symboler som är väldigt laddade för många (jfr burka och hakkors) är päron.
  • Ore
    Tess80 skrev 2009-10-08 12:42:00 följande:
    Jag anser absolut inte att det är en helt annan sak att ändra på kvinnosynen i brudöverlämning nu, då många av oss vill bli eskorterade i kyrkan och samhället ser annorlunda ut nu, och kvinnan med för den delen. Så då borde man även kunna ändra kvinnosynen i brudöverlämning/eskorteringen också. Eller är det bra att det ska finnas dåliga kvinnosyner??
    Jag förstår inte varifrån behovet att bli eskorterad kommer, och varför just ens pappa ska väljas till det ändamålet.

I så fall, varför har man tärna. Är inte det en form av eskort? Om poängen är att man inte vill gå själv, så borde det inte spela någon större roll vem man eskorteras av? Det måste vara något annat än ren slump att så gott som ALLA som vill bli överlämnade vill att deras pappa ska göra det. I brist på det någon annan manlig, nära släkting.

Att man som blivande äkta par eskorterar in varandra måste du hålla med om är det absolut mest jämlika sättet att gifta sig. Båda går, sida vid sida som jämlikar, in till vigseln. De har gemensamt beslutat att gifta sig, och går gemensamt in för att göra detta.

Alternativt kanske man vill symbolisera att "vi kom från varsitt håll, möttes och fortsätter nu vårt liv tillsammans" genom att komma in i kyrkan från varsitt håll, på något sätt.
  • feministbrud

Den ÄR hemsk oavsett vad andra tycker att den betyder. Jag har ögnon att se med som inte ser något annat än överlämning oavsett om man ändrat betydelsen. Varför kommenterar du inte min jämförelser om koppel och burka. Det förklarar ju precis hur jag ser på fenomenet.

Tess80 skrev 2009-10-08 12:58:19 följande:
    Jo, det handlar visst om kvinnosynen i allra högsta grad! Men menar du att du inte vill ändra på kvinnosynen i brudöverlämning?? Vill du ärligt att den ska vara så hemsk än idag?? Ska man verkligen stanna kvar i tiden på det viset?
  • feministbrud

Det handlar inte om kvinnosyner, det är därför det är äpplen och päron. Kvinnosyn å ena sidan, symbolik å andra sidan. När du blandar ihop detta blir det helt absurt!

Tess80 skrev 2009-10-08 12:59:56 följande:
    Men du, vem säger att det blandas äpplen o päron. Alla strävar vi väl efter att ändra på dåliga kvinnosyner? Eller gäller det bara inom vissa saker??
  • Tess80

Men måste man förstå varför vissa gillar rosa och andra inte??

Men du har rätt i att det inte borde spela någon roll i vem som eskorterar! Men tydligen reagerar på vissa att pappan "absolut inte får" aja baja!

Ore skrev 2009-10-08 13:00:56 följande:
    Jag förstår inte varifrån behovet att bli eskorterad kommer, och varför just ens pappa ska väljas till det ändamålet. I så fall, varför har man tärna. Är inte det en form av eskort? Om poängen är att man inte vill gå själv, så borde det inte spela någon större roll vem man eskorteras av? Det måste vara något annat än ren slump att så gott som ALLA som vill bli överlämnade vill att deras pappa ska göra det. I brist på det någon annan manlig, nära släkting. Att man som blivande äkta par eskorterar in varandra måste du hålla med om är det absolut mest jämlika sättet att gifta sig. Båda går, sida vid sida som jämlikar, in till vigseln. De har gemensamt beslutat att gifta sig, och går gemensamt in för att göra detta. Alternativt kanske man vill symbolisera att "vi kom från varsitt håll, möttes och fortsätter nu vårt liv tillsammans" genom att komma in i kyrkan från varsitt håll, på något sätt.
  • Ore
    Tess80 skrev 2009-10-08 12:58:19 följande:
    Jo, det handlar visst om kvinnosynen i allra högsta grad! Men menar du att du inte vill ändra på kvinnosynen i brudöverlämning?? Vill du ärligt att den ska vara så hemsk än idag?? Ska man verkligen stanna kvar i tiden på det viset?
    Nej, man ska inte stanna kvar i tiden. Man ska inse att det där med brudöverlämning VAR hemskt, och därför så SLÄPPTES det i Sverige för flera hundra år sedan. Och att det främjar inte jämställdheten ett jäkla dugg att återinföra den bara för att en massa nutida brudar har sett för många amerikanska filmer och fått för sig att det är så bröllop ska vara. Önskar att dessa brudar skulle få se lika många vettskrämda 12-åriga tjejer ledas fram av sina fäder till blivande makar som de tvingas gifta sig med. Då kan vi diskutera hur "romantiskt" det är med brudöverlämning.
  • Tess80

Ja kvinnosynen är hemsk i brudöverlämningen! Den måste ändras, precis som allt annat behöver ändras med hemsk kvinnosyn.

Sedan om det där med om du ska ha koppel, kan endast du själv välja om du vill det eller inte. En kvinna har rätt i att välja sådant själv nu för tiden. Så mår du bra av detta, så är väl det bra.

feministbrud skrev 2009-10-08 13:02:59 följande:
    Den ÄR hemsk oavsett vad andra tycker att den betyder. Jag har ögnon att se med som inte ser något annat än överlämning oavsett om man ändrat betydelsen. Varför kommenterar du inte min jämförelser om koppel och burka. Det förklarar ju precis hur jag ser på fenomenet.
  • feministbrud

Nej, SYMBOLIKEN är hemsk i brudöverlämning. Dålig kvinnosyn gör att man väljer brudöverlämning. Det är skillnaden.

Ja, såklart väljer jag själv att gå med koppel, men skulle du på allvar säga att du tror att jag är en självständig kvinna som gör ett sådant val?

Tess80 skrev 2009-10-08 13:07:05 följande:
    Ja kvinnosynen är hemsk i brudöverlämningen! Den måste ändras, precis som allt annat behöver ändras med hemsk kvinnosyn. Sedan om det där med om du ska ha koppel, kan endast du själv välja om du vill det eller inte. En kvinna har rätt i att välja sådant själv nu för tiden. Så mår du bra av detta, så är väl det bra.
  • anoli

Men Tess. Jag förstår din välmening med att vilja ändra kvinnosynen till positiv i alla handlingar MEN hur kan du mena att man ska kunna ändra brudöverlämning till något positivt för kvinnan då den grundar sig i symboliserar kvinnan som handelsvara?! En kvinna som inte äger sig själv?!

• Ore
    Tess80 skrev 2009-10-08 13:04:36 följande:
    Men måste man förstå varför vissa gillar rosa och andra inte??Men du har rätt i att det inte borde spela någon roll i vem som eskorterar! Men tydligen reagerar på vissa att pappan "absolut inte får" aja baja!
    Nej, det måste man inte. Men så länge alla som väljer bort att gå in tillsammans som blivande äkta makar, väljer att låta pappan överlämna istället så finns det en norm. En norm, som bottnar i en väldigt solkig symbolik i att kvinnan är underställd mannen.

Många som vill ha brudöverlämning verkar slå sig för bröstet och hävda att "jamen vi utmanar gamla trista normer". Det gör ni inte, ni befäster ännu äldre, och ännu mer trista normer genom att återinföra dem i den form de en gång var, innan de togs bort.

Vill ni verkligen skapa en egen vigsel, med högst individuellt inslag, så bör ni göra på ett helt eget sätt. T.ex. låta brudgummen gå in med sin mamma. Eller med sin bäste vän (det är väl det man gör när man har marskalk, eller?). Bruden kan gå in med sin bästa vän (tärnan), fast kanske sida vid sida istället för att den ena följer efter.

Till råga på allt elände (?) så vill många få möjlighet att spela upp denna symbolik just i kyrkan! Ett ställe som i högsta grad tar allvarligt på symbolik...! Hela kyrkan är ju proppfull av symboler. Både i kyrkans dekoration, i hur man gör saker och ting och en massa andra saker.

Så när ni försöker lägga en annan symbolik än den befintliga, i något som utspelar sig i kyrkans lokaler, så ÄR det många som blir upprörda... Har ni ingen som helst förståelse för det???
Svar på tråden Lämnas över eller inte?