• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Men jag står ändå fast vid att bekämpa och "göra om" dåliga saker till det bättre. Oavsett vad det har handlat om.

Till och med kvinnor som kommer från krig och annat hemskt kan omvandla deras erfarenhet till något possitivt och bli starkare!

• Sonja68
    feministbrud skrev 2009-10-08 14:45:20 följande:
    Jo, det kan man visst! Det beror på att kvinnor alltid varit underordnade män, därför är det vanligare med brudövelämning än brudgumsöverlämning. Jag kan säga det med närmast 100-procentig säkerhet.
    Har följt er under dagen och NU börjar det bli riktigt intressant !
    Ja, VARFÖR vill få, i princip inga, män bli överlämnade? Kan det ha att göra med vad en överlämning så starkt symboliserar, och att den symboliken/rollen är "vikt" för kvinnan? Jag vet förstås inte säkert, men kanske nåt åt det hållet?
  • Tess80

Som jag även sagt flera flera gånger....att självklart kommer det inte att bli lätt. Det är det aldrig med förändringar. Det kan vi ju även se nu i jämställdhetsfrågan mellan olika lön, men för samma arbete mellan män o kvinnor. Det har pågott länge och är ännu inte bra. Det tar TID, men man får bara inte ge upp!

Duchess skrev 2009-10-08 14:51:03 följande:
    Jag tror mig ha ganska bra på fötterna när jag säger att det kommer att bli svårare att få överlämningar godkända i Svenska Kyrkan. Om du tror mig eller inte väljer du själv. Jag tror precis som feministbrud att kvinnor alltid har varit (och, i vissa fall, fortfarande är) underordnade män. Därför skulle ingen komma idén att överlämna mannen till kvinnan, eftersom brudöverlämningens historik och symbolik är solklara.
  • Tess80

Det behöver det absolut inte vara! Det är det jag vill poängtera, detta är endast spekulationer....inget facit.

Sonja68 skrev 2009-10-08 14:52:15 följande:
    Har följt er under dagen och NU börjar det bli riktigt intressant !Ja, VARFÖR vill få, i princip inga, män bli överlämnade? Kan det ha att göra med vad en överlämning så starkt symboliserar, och att den symboliken/rollen är "vikt" för kvinnan? Jag vet förstås inte säkert, men kanske nåt åt det hållet?
  • Tess80

Å andra sidan, OM det är så, så är det bra att försöka "sudda" ut symboliken ännu mer i överlämningar Det stärker en ju bara att kämpa ännu mer för detta.

Sonja68 skrev 2009-10-08 14:52:15 följande:
    Har följt er under dagen och NU börjar det bli riktigt intressant !Ja, VARFÖR vill få, i princip inga, män bli överlämnade? Kan det ha att göra med vad en överlämning så starkt symboliserar, och att den symboliken/rollen är "vikt" för kvinnan? Jag vet förstås inte säkert, men kanske nåt åt det hållet?
  • feministbrud

Nej, och varför har dom inte tänkt på det...? Nu börjar det närma sig kärnan av problemet

Tess80 skrev 2009-10-08 14:49:03 följande:
    Jag tror att bara männen inte har tänkt på detta tidigare! Dom är så "vana" med att det är kvinnorna som "ska" bli överlämnade!
  • Tess80

Problemet som kan ändras i så fall

feministbrud skrev 2009-10-08 15:00:28 följande:
    Nej, och varför har dom inte tänkt på det...? Nu börjar det närma sig kärnan av problemet
  • Sonja68
    Tess80 skrev 2009-10-08 14:59:05 följande:
    Å andra sidan, OM det är så, så är det bra att försöka "sudda" ut symboliken ännu mer i överlämningar Det stärker en ju bara att kämpa ännu mer för detta.
    Jag vet inte säkert, men JAG tror inte att man suddar ut symboliken genom att fortsätta med brudöverlämningar. Tyvärr tror jag att det måste till att brudgummarna låter sig lämnas över av sina mammor till bruden för att det ska bli nån suddning eller uppluckring av den symboliken.
  • Duchess

Lika lön för lika arbete är en fråga som jag tror att alla tycker är viktig. Att införa brudöverlämning är snarare motsatsen.

En annan fråga: hur tycker du att man ska göra med det inte obetydliga antalet kvinnor som vill bli överlämnade därför att de valt att leva i en relation där de är underordnade mannen? Kan man ha dubbel symbolik, alltså låta dem göra det för att de verkligen menar att de är underordnade och andra göra det för att de tycker att det är fint men inte är underordnade?

Tess80 skrev 2009-10-08 14:53:28 följande:
    Som jag även sagt flera flera gånger....att självklart kommer det inte att bli lätt. Det är det aldrig med förändringar. Det kan vi ju även se nu i jämställdhetsfrågan mellan olika lön, men för samma arbete mellan män o kvinnor. Det har pågott länge och är ännu inte bra. Det tar TID, men man får bara inte ge upp!
  • Tess80

Jo man KAN faktiskt "sudda" ut en symbolik. Jag ska förklara.

Vad är det som är så himla hemskt med brudöverlämning? Jo, man ansåg att kvinnan hade ett "mindre värde", omyndig, hade inget att säga till om, kvinnan var beroende av en man mm. = ingen underbar kvinnosyn i brudöverlämning med andra ord.

Men om man nu kämpar på att ändra kvinnosynen på detta,
    så blir det atomatiskt som en "kemisk reaktion" kan man säga, att symboliken sakta suddas bort. Och att folk vågar kliva fram och genomföra en fin överlämning som det var tänkt som från början.

Sonja68 skrev 2009-10-08 15:05:14 följande:
    Jag vet inte säkert, men JAG tror inte att man suddar ut symboliken genom att fortsätta med brudöverlämningar. Tyvärr tror jag att det måste till att brudgummarna låter sig lämnas över av sina mammor till bruden för att det ska bli nån suddning eller uppluckring av den symboliken.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?