• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Folk vill uppenbarligen ha brudöverlämningar, men på en sjysst kvinnosyn! Det kan ju ingen neka till. Så hur gör man då...jo man kämpar för att kvinnosynen i brudöverlämningen ska bli bättre!

• feministbrud

Men nu är du där igen och blandar ihop saker. En sak har du lite rätt i, och det är att gammal symbolik kan suddas ut i vissa fall. Dock är det svårt när symboliken är så uppenbar som i detta fall. Jämför med burkan. Alla gör som de vill, men att ha en värld där alla kvinnor var täckta från topp till tå är inte en drömvärld, enligt mig. Vad tycker du om det?

Jag ser inte kvinnor som väljer brudöverlämning som förtryckta. Där har du lyckats ändra kvinnosynen. Symboliken är dock kvar och den är lika sunkig som förut.

Tess80 skrev 2009-10-08 14:03:52 följande:
    Jag förstår exakt vad du menar, jag är inte dum, snarare tvärtom Men tänk så här....om man har brudöverlämning med en sjysst kvinnosyn (att kvinnan/brudparet valt detta själva), och hon vill gå med sin pappa för att hon just vill helt enkelt. Då är det inte lika hemskt att ha eskortering i kyrkan anser jag.För då "suddas" symboliken på det gamla sättet ut!
  • Duchess

Men _varför_ tror du att det finns folk som vill ha brudöverlämning?

Varför finns det ingen som vill ha brudgumsöverlämning?

Tess80 skrev 2009-10-08 14:10:43 följande:
    Folk vill uppenbarligen ha brudöverlämningar, men på en sjysst kvinnosyn! Det kan ju ingen neka till. Så hur gör man då...jo man kämpar för att kvinnosynen i brudöverlämningen ska bli bättre!
  • Tess80

Jag blandar tyvärr inte ihop saker, jag förenklar bara det hela. Ja jag vet att symboliker kan suddas ut med tiden, även om dom är "sunkiga"! Det är dit jag strävar efter att gå med detta givetvis! Och jag har aldrig sagt att det är lätt att göra detta, men man måste kämpa som kvinna att bekämpa det som varit negativt och inte "stanna kvar" i dåtidens tänkande och syn på saker o ting! Man kommer givetvis aldrig att glömma. Det är samma sak att vi kvinnor nu har rösträtt i sverige, men man glömmer aldrig heller att vi inte hade det för inte så länge sedan.

Sedan vad du skriver om burkan. Kan jag tyvärr inte yttra mig om, iom. att jag inte vet för säkert hur jag skulle känna. Jag måste nog ha bott där själv för att kunna säga något om detta

feministbrud skrev 2009-10-08 14:12:14 följande:
    Men nu är du där igen och blandar ihop saker. En sak har du lite rätt i, och det är att gammal symbolik kan suddas ut i vissa fall. Dock är det svårt när symboliken är så uppenbar som i detta fall. Jämför med burkan. Alla gör som de vill, men att ha en värld där alla kvinnor var täckta från topp till tå är inte en drömvärld, enligt mig. Vad tycker du om det?Jag ser inte kvinnor som väljer brudöverlämning som förtryckta. Där har du lyckats ändra kvinnosynen. Symboliken är dock kvar och den är lika sunkig som förut.
  • feministbrud

Då kan jag brätta hur det känns att se någon bli överlämnad vid altaret:

det känns som vi har gått 100 steg tillbaka i jämställdhetssträvandet.
    det känns som att mycket av det jag kämpar för i min vardag och i mitt yreksliv är för jäves.
    det känns som att kvinnor idag inte längre bryr sig om att vara jämställda.
    det känns som att vi är på väg in i en backlash som kommer att flytta oss tillbaka till 50-talet.

Och jag tycker att det är märkligt att du inte kan föreställa dig hur fasansfullt det måste vara om du är den enda kvinnan i hela världen som vill visa ditt ansikte för andra än din man. Skärp dig!

Tess80 skrev 2009-10-08 14:20:42 följande:
    Jag blandar tyvärr inte ihop saker, jag förenklar bara det hela. Ja jag vet att symboliker kan suddas ut med tiden, även om dom är "sunkiga"! Det är dit jag strävar efter att gå med detta givetvis! Och jag har aldrig sagt att det är lätt att göra detta, men man måste kämpa som kvinna att bekämpa det som varit negativt och inte "stanna kvar" i dåtidens tänkande och syn på saker o ting! Man kommer givetvis aldrig att glömma. Det är samma sak att vi kvinnor nu har rösträtt i sverige, men man glömmer aldrig heller att vi inte hade det för inte så länge sedan.Sedan vad du skriver om burkan. Kan jag tyvärr inte yttra mig om, iom. att jag inte vet för säkert hur jag skulle känna. Jag måste nog ha bott där själv för att kunna säga något om detta
  • Tess80

Men ärligt, om det nu hade varit brudgumsöverlämning så måste det väl vara precis lika hemskt för er? Om inte, varför då....för att det är en man? Dessa argument förstår inte jag alls.

Men det där med att folk vill ha brudöverläming, har ni ju redan fått svar på innan, men det accepteras ju inte av någon anledning. Precis lika illa som om någon inte kunde acceptera att jag inte gillar färgen rosa!

Duchess skrev 2009-10-08 14:17:15 följande:
    Men _varför_ tror du att det finns folk som vill ha brudöverlämning?Varför finns det ingen som vill ha brudgumsöverlämning?
  • Duchess

Jag förstår inte riktigt ditt svar. Har jag sagt att jag gillar brudgumsöverlämning?

Jag undrade bara varför du tror att det inte finns brudgumsöverlämning. Men du behöver naturligtvis inte svara på den frågan om du inte vill.

Tess80 skrev 2009-10-08 14:25:19 följande:
    Men ärligt, om det nu hade varit brudgumsöverlämning så måste det väl vara precis lika hemskt för er? Om inte, varför då....för att det är en man? Dessa argument förstår inte jag alls. Men det där med att folk vill ha brudöverläming, har ni ju redan fått svar på innan, men det accepteras ju inte av någon anledning. Precis lika illa som om någon inte kunde acceptera att jag inte gillar färgen rosa!
  • Tess80

Ursäkta mig, men jag måste absolut INTE skärpa mig bara för att detta inte passar dig! Larvigt!

Jag säger som jag gjort nu hela tiden, att inte vilja kämpa för att förbättra kvinnosynen i just brudöverlämning är en skam! Det verkar som att ni är rädda för en förbättring/förändring. Så framställer ni er för mig iaf.

Men jag är också en mycket färgstark person, som inte många kan "rå på", det vet jag. Jag står fullt fast vid att kämpa för förbättringar och symbolik ändringar som faktiskt KAN suddas ut med tiden!

feministbrud skrev 2009-10-08 14:24:21 följande:
    Då kan jag brätta hur det känns att se någon bli överlämnad vid altaret:det känns som vi har gått 100 steg tillbaka i jämställdhetssträvandet.det känns som att mycket av det jag kämpar för i min vardag och i mitt yreksliv är för jäves.det känns som att kvinnor idag inte längre bryr sig om att vara jämställda.det känns som att vi är på väg in i en backlash som kommer att flytta oss tillbaka till 50-talet.Och jag tycker att det är märkligt att du inte kan föreställa dig hur fasansfullt det måste vara om du är den enda kvinnan i hela världen som vill visa ditt ansikte för andra än din man. Skärp dig!
  • Tess80

Men det spelar väl ingen roll vad JAG tror eller? Jag har varken hört eller sett något sådant, så därför är det väl inge "efterfrågningar" om detta i kyrkorna vad jag kan föstå.

Duchess skrev 2009-10-08 14:29:37 följande:
    Jag förstår inte riktigt ditt svar. Har jag sagt att jag gillar brudgumsöverlämning? Jag undrade bara varför du tror att det inte finns brudgumsöverlämning. Men du behöver naturligtvis inte svara på den frågan om du inte vill.
  • Duchess

Nej, jag har inte heller sett eller hört någon praktisera brudgumsöverlämning. Frågan är varför? Vad tror du? Om vi är så jämställda, varför är det bara kvinnor som överlämnas - inte män?

Tess80 skrev 2009-10-08 14:31:24 följande:
    Men det spelar väl ingen roll vad JAG tror eller? Jag har varken hört eller sett något sådant, så därför är det väl inge "efterfrågningar" om detta i kyrkorna vad jag kan föstå.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?