Jag blandar tyvärr inte ihop saker, jag förenklar bara det hela. Ja jag vet att symboliker kan suddas ut med tiden, även om dom är "sunkiga"! Det är dit jag strävar efter att gå med detta givetvis! Och jag har aldrig sagt att det är lätt att göra detta, men man måste kämpa som kvinna att bekämpa det som varit negativt och inte "stanna kvar" i dåtidens tänkande och syn på saker o ting! Man kommer givetvis aldrig att glömma. Det är samma sak att vi kvinnor nu har rösträtt i sverige, men man glömmer aldrig heller att vi inte hade det för inte så länge sedan.
Sedan vad du skriver om burkan. Kan jag tyvärr inte yttra mig om, iom. att jag inte vet för säkert hur jag skulle känna. Jag måste nog ha bott där själv för att kunna säga något om detta
feministbrud skrev 2009-10-08 14:12:14 följande:
Men nu är du där igen och blandar ihop saker. En sak har du lite rätt i, och det är att gammal symbolik kan suddas ut i vissa fall. Dock är det svårt när symboliken är så uppenbar som i detta fall. Jämför med burkan. Alla gör som de vill, men att ha en värld där alla kvinnor var täckta från topp till tå är inte en drömvärld, enligt mig. Vad tycker du om det?Jag ser inte kvinnor som väljer brudöverlämning som förtryckta. Där har du lyckats ändra kvinnosynen. Symboliken är dock kvar och den är lika sunkig som förut.