• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Men vad ska vara vettiga argument då menar du?

"Får" inte kvinnor tycka att det är fint att gå med sin pappa t.ex?? Och varför får dom inte tycka det enligt dig i såfall??

justagirl skrev 2009-10-08 15:50:12 följande:
    Jag sa, förutom att det är "fint", har ni några vettiga argument?
  • Tess80

Jo den hemska kvinnosynen finns i brudöverlämningen! Den måste man göra något åt! För inte kan väl vi kvinnor acceptera en dålig kvinnosyn i en handling som många vill ha?

Man får väl acceptera att vi nått långt fram som kvinnor i dagens samhälle än vad vi var förr!

Vi har ändrat folks synsätt, tankesätt och kvinnosynen genom åren och förbättrat det som varit negativt från oss tidigare. Det strävar även jag efter att göra i brudöverlämningsdelen!

• justagirl

Det har jag inte sagt, jag började med att säga att jag är nyfiken på vad för orsaker man kan ha att propsa på att använda sig av en symbol för kvinnoförtryck när man går och gifter sig, i synnerhet om man är medveten om hur detta kan ses av andra (och hur det ses av svenska kyrkan).

Det enda argument jag hittat här i tråden är just att man tycker det är fint och det tycker inte jag håller som argument. Inte om man ser till den solkiga bakgrunden. Det var någon annan här som frågade också, men inte heller hon fick några svar.

Sen kan man vilja ändra på det, visst, men det verkar ändå på något vis lättare att gå in tillsammans med sin blivande man vilket och är fint. Och dessutom redan "färdigt" jämställt och fritt från kvinnoförtryck.

Jag ville veta om det fanns fler argument förutom fint, för man kan ju göra många fina saker tillsammans med sin pappa på bröllopet, utan att blanda in överlämning. Min pappa höll till exempel ett jättefint tal till mig och min man, satt bredvid mig under middagen och dansade med mig på kvällen. Det var också jättefint. Men utan solkiga symboler.

Men har ni inga andra argument än att det är fint, så får jag väl ge mig då. Självklart får ni tycka att det är fint, men ni kan ni nog inte räkna med att det kommer att bli allmänt godkänt i kyrkan med endast det argumentet.

• feministbrud

Ok, såhär är det: Kvinnosynen som ligger bakom brudöverlämning, den går inte att ändra på. Synen på brudöverlämning kan vi ändra på. Man kan inte säga kvinnosynen på brudöverlämning, det är inte grammatiskt korrekt. Eftersom du envisas med att skriva det hela tiden så blir det förvirrande.

Tess80 skrev 2009-10-08 15:56:01 följande:
    Jo den hemska kvinnosynen finns i brudöverlämningen! Den måste man göra något åt! För inte kan väl vi kvinnor acceptera en dålig kvinnosyn i en handling som många vill ha? Man får väl acceptera att vi nått långt fram som kvinnor i dagens samhälle än vad vi var förr!Vi har ändrat folks synsätt, tankesätt och kvinnosynen genom åren och förbättrat det som varit negativt från oss tidigare. Det strävar även jag efter att göra i brudöverlämningsdelen!
  • Tess80

Kan vara bra om du läser det jag skriver, så slipper jag upprepa mig så mycket

Jag bekämpar kvinnoförtryck, och man kan ändra på kvinnosynen i denna handling iom. att vi kvinnor nu för tiden är självständiga och starka, vilket vi inte var förr! Och ändrar man kvinnosynen när det gäller brudöverlämning, så kommer symboliken att med tiden "suddas ut". För då är inte synen på kvinnan längre som "under mannen" eller är "förtryckt".

Därav gör jag detta! Jag tycker inte att det är acceptabelt att blunda och inte göra någonting åt den förtryckta kvinnosynen.

Sedan varför vissa väljer att ha brudöverlämning är ju igentligen en smaksak. Det viktigaste NU är att som sagt ändra den hemska kvinnosynen

justagirl skrev 2009-10-08 16:02:24 följande:
    Det har jag inte sagt, jag började med att säga att jag är nyfiken på vad för orsaker man kan ha att propsa på att använda sig av en symbol för kvinnoförtryck när man går och gifter sig, i synnerhet om man är medveten om hur detta kan ses av andra (och hur det ses av svenska kyrkan). Det enda argument jag hittat här i tråden är just att man tycker det är fint och det tycker inte jag håller som argument. Inte om man ser till den solkiga bakgrunden. Det var någon annan här som frågade också, men inte heller hon fick några svar.Sen kan man vilja ändra på det, visst, men det verkar ändå på något vis lättare att gå in tillsammans med sin blivande man vilket och är fint. Och dessutom redan "färdigt" jämställt och fritt från kvinnoförtryck.Jag ville veta om det fanns fler argument förutom fint, för man kan ju göra många fina saker tillsammans med sin pappa på bröllopet, utan att blanda in överlämning. Min pappa höll till exempel ett jättefint tal till mig och min man, satt bredvid mig under middagen och dansade med mig på kvällen. Det var också jättefint. Men utan solkiga symboler.Men har ni inga andra argument än att det är fint, så får jag väl ge mig då. Självklart får ni tycka att det är fint, men ni kan ni nog inte räkna med att det kommer att bli allmänt godkänt i kyrkan med endast det argumentet.
  • Tess80

Sorry om jag skriver grammatiskt fel ibland! Grammatik är inte min starka sida Men jag tror ändå att ni förstår vad jag menar

feministbrud skrev 2009-10-08 16:05:39 följande:
    Ok, såhär är det: Kvinnosynen som ligger bakom brudöverlämning, den går inte att ändra på. Synen på brudöverlämning kan vi ändra på. Man kan inte säga kvinnosynen på brudöverlämning, det är inte grammatiskt korrekt. Eftersom du envisas med att skriva det hela tiden så blir det förvirrande.
  • justagirl

Men om vi inte tillåter brudöverlämning så behöver vi ju inte ändra på nånting?

• Tess80

Och Jo, kvinnosynen går att ändra på! Ge mej en vettig förklaring varför man inte kan ändra på en kvinnosyn i ett förbättrat samhälle som idag, där kvinnorna är självständiga?

feministbrud skrev 2009-10-08 16:05:39 följande:
  • feministbrud

Nej, det är fullkomligt obegripligt! Det är det jag försökt att säga de senaste 100 inläggen!! Men om du förstår vad jag menar så sluta skriv kvinnosynen. Skriv synen på brudöverlämning, så förstår vi vad du menar och du får nog lättare att inte blanda ihop begreppen.

Tess80 skrev 2009-10-08 16:10:46 följande:
    Sorry om jag skriver grammatiskt fel ibland! Grammatik är inte min starka sida Men jag tror ändå att ni förstår vad jag menar
  • Tess80

Men varför "gömma" sig för något som är kvinnoförnedrande. Ska man verkligen acceptera det och låta det vara så att folk ska tycka så också? NEJ, säger jag! Absolut inte! För hur hade det sett ut då för oss kvinnor som lever idag, om inte kvinnorna i generationerna före oss kämpade på att förändra den förtryckta kvinnosynen!

justagirl skrev 2009-10-08 16:10:59 följande:
    Men om vi inte tillåter brudöverlämning så behöver vi ju inte ändra på nånting?
Svar på tråden Lämnas över eller inte?