Kan vara bra om du läser det jag skriver, så slipper jag upprepa mig så mycket
Jag bekämpar kvinnoförtryck, och man kan ändra på kvinnosynen i denna handling iom. att vi kvinnor nu för tiden är självständiga och starka, vilket vi inte var förr! Och ändrar man kvinnosynen när det gäller brudöverlämning, så kommer symboliken att med tiden "suddas ut". För då är inte synen på kvinnan längre som "under mannen" eller är "förtryckt".
Därav gör jag detta! Jag tycker inte att det är acceptabelt att blunda och inte göra någonting åt den förtryckta kvinnosynen.
Sedan varför vissa väljer att ha brudöverlämning är ju igentligen en smaksak. Det viktigaste NU är att som sagt ändra den hemska kvinnosynen
justagirl skrev 2009-10-08 16:02:24 följande:
Det har jag inte sagt, jag började med att säga att jag är nyfiken på vad för orsaker man kan ha att propsa på att använda sig av en symbol för kvinnoförtryck när man går och gifter sig, i synnerhet om man är medveten om hur detta kan ses av andra (och hur det ses av svenska kyrkan). Det enda argument jag hittat här i tråden är just att man tycker det är fint och det tycker inte jag håller som argument. Inte om man ser till den solkiga bakgrunden. Det var någon annan här som frågade också, men inte heller hon fick några svar.Sen kan man vilja ändra på det, visst, men det verkar ändå på något vis lättare att gå in tillsammans med sin blivande man vilket och är fint. Och dessutom redan "färdigt" jämställt och fritt från kvinnoförtryck.Jag ville veta om det fanns fler argument förutom fint, för man kan ju göra många fina saker tillsammans med sin pappa på bröllopet, utan att blanda in överlämning. Min pappa höll till exempel ett jättefint tal till mig och min man, satt bredvid mig under middagen och dansade med mig på kvällen. Det var också jättefint. Men utan solkiga symboler.Men har ni inga andra argument än att det är fint, så får jag väl ge mig då. Självklart får ni tycka att det är fint, men ni kan ni nog inte räkna med att det kommer att bli allmänt godkänt i kyrkan med endast det argumentet.