• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • feministbrud

Nej, det är det inte eftersom det var en hemsk betydelse från början.

kikel skrev 2009-10-08 16:35:19 följande:
    Det är lika långsökt att se det som en hemsk syn också
  • justagirl

Att ta bort brudöverlämning är INTE att låta saker vara som de är!

• Sonja68
    Sonja68 skrev 2009-10-08 16:29:50 följande:
    Men jag tycker man kan kämpa för det utanför kyrkan. Välj att ha era vigslar med brudöverlämningar på andra platser, i annan regi. Även om det för mig fortfarande ter sig lika konstigt och obegripligt och jag fortfarande kommer att bli påmind om den gamla symboliken. Men tycker ni det är så fint och viktigt så...Jag hoppas då personligen att Svenska kyrkan inte ändrar sin ståndpunkt i detta. Vi har en mycket fin och bra tradition idag där brudparet går in tillsammans. Varför krångla till det? En annan fråga Tess80; är du aktiv i Svenska kyrkan själv, eller besöker du ofta kyrkan och är engagerad på något vis i den En personlig fråga, du behöver inte svara om du inte vill.
    Jag citerar mig själv... Jag menar förstås att man ska kämpa mot kvinnoförtryck även inom kyrkan, vilket man ju gjort när man tagit ställning ang. brudöverlämning. Men jag menade att kämpa för att ändra synen på brudöverlämning som kvinnoförtryck, ja DET kan man väl göra utanför kyrkan. Bara vad jag tycker
  • kikel

Duchess skrev 2009-10-08 16:32:49 följande:
    Nejdå, väljer man en borgerlig vigsel kan man naturligtvis utforma den som man vill. Fri vilja får man också ha. Det har uppenbarligen många i den här tråden. Varför tror du att jag är emot att människor har en fri vilja? Det är rätt långsökt av dig att påstå att jag skulle tycka det.
  • Tess80

Jag sade vad du hellst skulle välja:

Antingen kämpa mot den dåliga kvinnosynen i en brudöverlämning, och omvandla den till någe bra (precis som vi har gjort med så mycket annat genom tiderna, och fortfarande gör)

ELLER, ska man låta det vara och att det då blir en fortsatt hemsk syn på kvinnan?

Sedan undrade jag, vad tror du majoriteten är: att det finns fler kvinnor som vill ha brudöverlämning med sjysst kvinnosyn, eller tror du att det finns fler kvinnor som väljer att vara underordnad mannen?

Duchess skrev 2009-10-08 16:31:46 följande:
    Vad är det jag inte svarat på? Jag försöker svara så gott jag kan. Gör du det? Du har fått massor av frågor här i tråden som du inte svarat på, men du kräver att alla andra ska svara på allt du skriver. Inte särskilt konsekvent.
  • feministbrud

Du gör det med flit, eller hur?

Tess80 skrev 2009-10-08 16:39:58 följande:
    Jag sade vad du hellst skulle välja:Antingen kämpa mot den dåliga kvinnosynen i en brudöverlämning, och omvandla den till någe bra (precis som vi har gjort med så mycket annat genom tiderna, och fortfarande gör)ELLER, ska man låta det vara och att det då blir en fortsatt hemsk syn på kvinnan? Sedan undrade jag, vad tror du majoriteten är: att det finns fler kvinnor som vill ha brudöverlämning med sjysst kvinnosyn, eller tror du att det finns fler kvinnor som väljer att vara underordnad mannen?
  • Duchess

OK. Jag förstår inte vad du syftar på när du skriver ditt andra "det". Är det ordet "brudöverlämning" som ska in på lodrät tre?

kikel skrev 2009-10-08 16:38:23 följande:
  • Tess80

Jo det är EXAKT så det blir i så fall!
    För var någonstans blir ändringen tycker du, i att kvinnosynen blir bra om man "struntar i" överlämning?

justagirl skrev 2009-10-08 16:37:50 följande:
    Att ta bort brudöverlämning är INTE att låta saker vara som de är!
  • feministbrud

(Nu fick du mig att sratta lite i den här eländiga debatten.)
    Duchess skrev 2009-10-08 16:44:26 följande:
    OK. Jag förstår inte vad du syftar på när du skriver ditt andra "det". Är det ordet "brudöverlämning" som ska in på lodrät tre?
  • kikel

ja det är ju det vi pratar om brudöverläming

Duchess skrev 2009-10-08 16:44:26 följande:
Svar på tråden Lämnas över eller inte?