• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Ha ha ha detsamma du Ha nu en fortsatt trevlig dag, så ska jag göra lite middag! Dags för det också mellan varven he he!

• 1willB2

Jag tänkte när jag surfade omkring på det här forumet hur konstigt det är att man dyker ner på just denna sak?

Nyss hade vi en tråd om bröstförstoringar, inte någon kommenterar tråden negativt. Är det inte dags att berätta för dem hur förtryckta-de-är-när-de-inte-inser-att-bröstförstoring-är-något-hemskt-som-man-verkligen-inte-kan-sitta-tyst-brevid-och-låta-ske-och-som-kommer-från-Hollywood?
    Trots allt är det en verklig handling som många gör, kanske t.o.m några av er som tycker att ?brudöverlämning? är fruktansvärt. Inte en ?symbolisk handling? som vi borde akta oss för, nog för att vi gör det av andra skäl men ändå ska vi akta oss för att vissa tycker att mina skäl inte får vara mina utan jag måste följa någon annans tolkning och för tid och evighet låta en sunkig kvinnosyn kidnappa något som är fint och kärleksfullt för mig. Nej, bröstförstoringar är ju en sak som verkligen SKER här och nu. Det är riktigt vanligt att knipsa, dra, suga ut, spruta in lite här och där. Men inte ett ord om de bakomliggande faktorerna som brukar tas upp när det gäller kvinnor och skönhetsoperationer?

Att sen gifta sig överhuvudtaget vilket i långa tider verkar ha skett oavsett om bruden ville eller inte (och sker än idag) hör man inte ett ljud. Och gifta sig speciellt i kyrkan som i alla tider haft en sunkig kvinnosyn verkar helt ok. Att det i bibeln finns många symboliska grejer som är kvinnoförnedrande bortser man ifrån, varför? Borde inte det historiska perspektivet och symboliken göra det omöjligt att gifta sig enligt er uppfattning om kvinnoförtryckande symbolik?

• Aleta

Jag är rädd för att du verkligen inte förstår skillnaden på en symbol och en verklig handling.
    Det är verkligen jättebra att du vill ändra kvinnosynen, men om du vill ändra just symbolen i brudöverlämning så måste även symbolen ändras till att spegla något jämlikt.
    T ex att även brudgummen eskorteras in av sin mamma eller att båda föräldrarna eskorterar både mannen och kvinnan.

I annat fall blir det som att hålla upp en röd lapp och hävda för alla att den är grön (eftersom man själv är färgblind kanske?) Några kommer kanske tillslut att gå med på att den är grön, men i hur man än vänder och vrider på det så är den alltid röd ändå och den som inte har fått det förklarat för sig kommer att se den som röd (om man inte är färgblind).
    Man måste måla om lappen så att den blir grön, eller kanske randig som en kompromiss för att det ska funka i längden.
    Detta är en liknelse.

Varför inte helt enkelt erkänna att det är Hollywoodromantik som härjar och istället?
    Ändra brudöverlämningen till något nytt, gör om symbolhandlingen till något jämlikt om nu inte den jämlika som finns duger. Har man kvar samma symbolik, man leder kvinna till man, så kan man skrika sig blå utan att det någonsin går att ändra själva symboliken. Den spelas ju upp gång på gång, precis som att den röda lappen alltid är röd hur högt jag än skriker att den är grön.
    Hur man än vänder sig så har man alltid rumpan bak.

Tess80 skrev 2009-10-08 13:07:05 följande:
    Ja kvinnosynen är hemsk i brudöverlämningen! Den måste ändras, precis som allt annat behöver ändras med hemsk kvinnosyn. Sedan om det där med om du ska ha koppel, kan endast du själv välja om du vill det eller inte. En kvinna har rätt i att välja sådant själv nu för tiden. Så mår du bra av detta, så är väl det bra.
  • Aleta

Så sant!

anoli skrev 2009-10-08 13:24:09 följande:
    För min egen del så tycker jag att det är en skam att återinföra en symbolisk handling som är verklighet för många kvinnor i världen.
  • Tess80

Ursäkta, jag förstår precis! Som jag har sagt tidigare....så är det bästa stället att börja ändra på kvinnosynen på brudöverlämning, DÄR börjar man. Det är seg 1! När sedan den är genom, så kommer symboliken att ändras atomatiskt med tiden.

Och när den väl gjort det, så tror jag att även män också kommer att vilja bli eskorterade (om dom väljer det) på EXAKT samma grunder och förutsättningar som en kvinna!

Det spelar ju ingen roll om vad som blivit förbättrad, allt kommer alltid att finnas kvar i våran historia oavsett. Det vet ju ju vid det här laget, eller hur?

Men att inte vilja ändra och kämpa på att ändra en kvinnosyn som är så förnedrande, kan jag verkligen inte förstå

Aleta skrev 2009-10-08 21:45:35 följande:
    Jag är rädd för att du verkligen inte förstår skillnaden på en symbol och en verklig handling.Det är verkligen jättebra att du vill ändra kvinnosynen, men om du vill ändra just symbolen i brudöverlämning så måste även symbolen ändras till att spegla något jämlikt.T ex att även brudgummen eskorteras in av sin mamma eller att båda föräldrarna eskorterar både mannen och kvinnan.I annat fall blir det som att hålla upp en röd lapp och hävda för alla att den är grön (eftersom man själv är färgblind kanske?) Några kommer kanske tillslut att gå med på att den är grön, men i hur man än vänder och vrider på det så är den alltid röd ändå och den som inte har fått det förklarat för sig kommer att se den som röd (om man inte är färgblind).Man måste måla om lappen så att den blir grön, eller kanske randig som en kompromiss för att det ska funka i längden.Detta är en liknelse.Varför inte helt enkelt erkänna att det är Hollywoodromantik som härjar och istället?Ändra brudöverlämningen till något nytt, gör om symbolhandlingen till något jämlikt om nu inte den jämlika som finns duger. Har man kvar samma symbolik, man leder kvinna till man, så kan man skrika sig blå utan att det någonsin går att ändra själva symboliken. Den spelas ju upp gång på gång, precis som att den röda lappen alltid är röd hur högt jag än skriker att den är grön.Hur man än vänder sig så har man alltid rumpan bak.
  • Tess80

inte seg, utan STEG 1 menar jag ju givetvis!

Tess80 skrev 2009-10-08 22:03:55 följande:
    Ursäkta, jag förstår precis! Som jag har sagt tidigare....så är det bästa stället att börja ändra på kvinnosynen på brudöverlämning, DÄR börjar man. Det är seg 1! När sedan den är genom, så kommer symboliken att ändras atomatiskt med tiden. Och när den väl gjort det, så tror jag att även män också kommer att vilja bli eskorterade (om dom väljer det) på EXAKT samma grunder och förutsättningar som en kvinna!Det spelar ju ingen roll om vad som blivit förbättrad, allt kommer alltid att finnas kvar i våran historia oavsett. Det vet ju ju vid det här laget, eller hur?Men att inte vilja ändra och kämpa på att ändra en kvinnosyn som är så förnedrande, kan jag verkligen inte förstå
  • Aleta

Det är klart att de var och är i större delen av världen idag.
    De flesta kvinnor i världen lever under fruktansvärda förhållanden som vi inte i vår vildaste fantasi kan föreställa oss.

Tess80 skrev 2009-10-08 16:24:46 följande:
    Men du svarade inte på min fråga....tycker du inte att folk såg ner på kvinnan och att hon faktiskt var förtryckt vid brudöverlämning förr??
  • Tess80

Ja det håller jag med dig om! Fullt och fast!

Aleta skrev 2009-10-08 22:16:58 följande:
    Det är klart att de var och är i större delen av världen idag.De flesta kvinnor i världen lever under fruktansvärda förhållanden som vi inte i vår vildaste fantasi kan föreställa oss.
  • Aleta

Men det är JUST EXAKT DET vi gör genom att avråda folk från att idka brudöverlämning som används JUST I DETTA ÖGONBLICK för att gifta bort någon stackars 12-åring mot hennes vilja.

Att använda brudöverlämning blir ju som att spotta henne i ansiktet. Det ÄR inte gulligt för henne hur mycket du än vill ändra synen på brudöverlämning.

Om hon protesterar kan istället hennes man och far säga: Se på de där länderna där kvinnorna ränner omkring, de får minsann inte heller välja vem de gifter sig med, för de överlämnas också. Du kommer aldrig att kunna ändra deras syn på brudöverlämning hur du än bär dig åt. Enda sättet är att genomföra någon annan symbol, som att gå in tillsammans eller att överlämna både brud och brudgum.

Tess80 skrev 2009-10-08 16:26:15 följande:
    Jag tycker att det är skrämmande med kvinnor som inte kämpar för att ta bort hemska kvinnosyner, på kvinnoförnedring! Tacka vet jag många som är med mig och kämpar för att ta bort dessa hemska syner!
  • Aleta

?????

Men, driver du med oss?

Tess80 skrev 2009-10-08 16:34:56 följande:
    Men varför ska vi ha så? Tur att kvinnorna inte hade den inställningen när dom kämpade på att få rösträtt, att faktiskt få kunna ta plats och bestämma i samhället lika mycket som männen!Dom skulle då ha varit förtryckta av männen och gått hemma och inte fått "säga sitt" menar du? FY, vilken hemsk inställning. Att man ska låta saker vara som dom är....NEJ TACK!
Svar på tråden Lämnas över eller inte?