Ursäkta, jag förstår precis! Som jag har sagt tidigare....så är det bästa stället att börja ändra på kvinnosynen på brudöverlämning, DÄR börjar man. Det är seg 1! När sedan den är genom, så kommer symboliken att ändras atomatiskt med tiden.
Och när den väl gjort det, så tror jag att även män också kommer att vilja bli eskorterade (om dom väljer det) på EXAKT samma grunder och förutsättningar som en kvinna!
Det spelar ju ingen roll om vad som blivit förbättrad, allt kommer alltid att finnas kvar i våran historia oavsett. Det vet ju ju vid det här laget, eller hur?
Men att inte vilja ändra och kämpa på att ändra en kvinnosyn som är så förnedrande, kan jag verkligen inte förstå
Aleta skrev 2009-10-08 21:45:35 följande:
Jag är rädd för att du verkligen inte förstår skillnaden på en symbol och en verklig handling.Det är verkligen jättebra att du vill ändra kvinnosynen, men om du vill ändra just symbolen i brudöverlämning så måste även symbolen ändras till att spegla något jämlikt.T ex att även brudgummen eskorteras in av sin mamma eller att båda föräldrarna eskorterar både mannen och kvinnan.I annat fall blir det som att hålla upp en röd lapp och hävda för alla att den är grön (eftersom man själv är färgblind kanske?) Några kommer kanske tillslut att gå med på att den är grön, men i hur man än vänder och vrider på det så är den alltid röd ändå och den som inte har fått det förklarat för sig kommer att se den som röd (om man inte är färgblind).Man måste måla om lappen så att den blir grön, eller kanske randig som en kompromiss för att det ska funka i längden.Detta är en liknelse.Varför inte helt enkelt erkänna att det är Hollywoodromantik som härjar och istället?Ändra brudöverlämningen till något nytt, gör om symbolhandlingen till något jämlikt om nu inte den jämlika som finns duger. Har man kvar samma symbolik, man leder kvinna till man, så kan man skrika sig blå utan att det någonsin går att ändra själva symboliken. Den spelas ju upp gång på gång, precis som att den röda lappen alltid är röd hur högt jag än skriker att den är grön.Hur man än vänder sig så har man alltid rumpan bak.