• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • feministbrud

Nej, grammatik är inte din starka sida. Att argumentera inte heller, uppenbarligen. Finn fem fel i meningen: Kvinnan ska i all evighet ha en hemsk kvinnosyn när det gäller brudöverlämning.

Vad är det som är ett problem, jo hemsk kvinnosyn. Vem har det, jo kvinnan. AHA! Du menar att det är kvinnor som ska se på brudöverlämning på ett nytt sätt, eller?

Tess80 skrev 2009-10-08 17:00:50 följande:
    JO jag är så sann så Nej, jag läser era inlägg, men anser att vissa inte håller. Får inte jag tycka det menar du?Och ja, i mina ögon, och i många andras, så uppfattas det så iom. att ingen vågar/vill göra något åt saken. Kvinnan ska i all evighet ha en hemsk kvinnosyn när det gäller brudöverlämningHemskt!
  • feministbrud

nej, det hoppas jag verkligen inte du ska göra för min skull men du kanske kan vara medveten om att det inte bara är jag som ser det så.

kikel skrev 2009-10-08 17:03:45 följande:
    Men det kommer inte alls se ut så på min vigsel, inte förr oss men om du tycker det, då är det inte mycket jag kan göra åt det och tänker inte göra något åt det heller.
  • Tess80

Jo jag förstår absolut! Men varför inte ändra på synen? Vad har du för anledning att INTE vilja ändra på den??

Och varför går det bra att bekämpa vissa förtryckta kvinnosaker, men inte alla??

feministbrud skrev 2009-10-08 16:54:53 följande:
    Suck och stön. Kvinnan lämnades över av fadern DÄRFÖR att hon var förtryckt. DÄRFÖR är SYNEN på brudöverlämning att det är något hemskt. Du vill ändra den SYNEN, jag vill ta bort fenomenet. Det betyder inte att jag har taskig KVINNOsyn.Förstår du nu vart jag vill komma?
  • kikel

Vad har min vigsel med någon annan att göra? Jag ser inte min vigsel som underordning alls. Utan vi blandar våra olika traditioner genom hela bröllopet och detta är en av många som vi inte valt svensk traditon. Sen tycker jag att det är vakrare att komma in med min far.
    vad har det med solkors att göra?

Duchess skrev 2009-10-08 17:03:46 följande:
    Du menar att det du gör inte påverkar någon annan? Det är i så fall rätt unikt....För övrigt har ingen här påstått att du är underordnad eller förtryckt. Däremot undrar flera av oss varför du vill tillämpa en vigselsed som uttrycker underordning när du inte är underordnad. Hur ser du för övrigt på solkors? Om jag har sådana på min jacka för att de betyder sol för mig och min familj, räcker det? Är det fel av omgivningen att uppfatta det på något annat sätt än vad jag gör?
  • Tess80

Men jag har ju redan sagt att grammatik inte är min starka sida!! (upprepning?)

Och jo, jag anser att jag visst kan argumentera, men bara för att jag inte formulerar mig korrekt enligt dig, eller kanske gör stavfel ibland, så betyder inte det att jag inte får fram min åsikt. För vad det verkar som så har dom flesta förstått vad jag kämpar för och argumenterar om.

Tycker att det liknar lite mobbing i hur man skriver här inne! Förkastligt!!

feministbrud skrev 2009-10-08 17:04:27 följande:
    Nej, grammatik är inte din starka sida. Att argumentera inte heller, uppenbarligen. Finn fem fel i meningen: Kvinnan ska i all evighet ha en hemsk kvinnosyn när det gäller brudöverlämning.Vad är det som är ett problem, jo hemsk kvinnosyn. Vem har det, jo kvinnan. AHA! Du menar att det är kvinnor som ska se på brudöverlämning på ett nytt sätt, eller?
  • feministbrud

Ok, mening 1 är korrekt och den ska jag bemöta: jag tror inte att det går och jag förstår inte poängen med det när man faktiskt kan göra på annat sätt och få ett bättre resultat (dvs INGEN får negativa vibbar av).

Mening 2 är helt obegriplig. Självklart ska alla förtryckande saker bekämpas. Att ändra en syn på något som många människor känner avsmak av, är inte detsamma som att bekämpa förtryck.

Tess80 skrev 2009-10-08 17:05:20 följande:
    Jo jag förstår absolut! Men varför inte ändra på synen? Vad har du för anledning att INTE vilja ändra på den??Och varför går det bra att bekämpa vissa förtryckta kvinnosaker, men inte alla??
  • kikel

Fult medveten är jag allt. Men jag gör det för våran skull vi gifter oss inte för någon annan. Hänger du med vad jag mena? hehe

feministbrud skrev 2009-10-08 17:05:16 följande:
    nej, det hoppas jag verkligen inte du ska göra för min skull men du kanske kan vara medveten om att det inte bara är jag som ser det så.
  • feministbrud

Nej, jag har aldrig påpekat att du stavar fel, jag gör det själv säkert hela tiden! Det handar om att du väljer att säga att jag har taskig kvinnosyn för att jag inte vill ändra synen på brudöverlämning. Det är lika mycket mobbing från din sida.

Om du skulle sluta med de slutsatserna så skulle vi kunna diskutera det jag förstår att du vill diskutera: Att ändra innebörden i brudöverläming så att det blir positivt.

Tess80 skrev 2009-10-08 17:09:27 följande:
    Men jag har ju redan sagt att grammatik inte är min starka sida!! (upprepning?)Och jo, jag anser att jag visst kan argumentera, men bara för att jag inte formulerar mig korrekt enligt dig, eller kanske gör stavfel ibland, så betyder inte det att jag inte får fram min åsikt. För vad det verkar som så har dom flesta förstått vad jag kämpar för och argumenterar om.Tycker att det liknar lite mobbing i hur man skriver här inne! Förkastligt!!
  • Duchess

Jag menar att allt vi människor gör påverkar varandra, eftersom vi inte lever isolerat på varsin liten ö. Din vigsel är inget undantag från det.

Solkorsen är en parallell. Det är inte en fulländad parallell, eftersom solkorsens ursprung var just som solsymbol. Brudöverlämningens ursprung tror jag vi kan vara eniga om, även om vi är oense om hur man ska se på det idag.

Jag undrar hur du tänker när du menar att man kan bortse från vad en handling eller sak symboliserat genom tiderna? Kan man själv bestämma att något ska ändra betydelse? Kan jag i så fall bestämma att solkors är fint för mig, och att jag kan ha solkors på ryggen till min jacka?

kikel skrev 2009-10-08 17:09:12 följande:
    Vad har min vigsel med någon annan att göra? Jag ser inte min vigsel som underordning alls. Utan vi blandar våra olika traditioner genom hela bröllopet och detta är en av många som vi inte valt svensk traditon. Sen tycker jag att det är vakrare att komma in med min far.vad har det med solkors att göra?
  • feministbrud

Ja, och det tycker jag verkar vettigt

kikel skrev 2009-10-08 17:11:10 följande:
    Fult medveten är jag allt. Men jag gör det för våran skull vi gifter oss inte för någon annan. Hänger du med vad jag mena? hehe
Svar på tråden Lämnas över eller inte?