• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Det du säger tolkar jag som att du INTE vill förbättra detta! Du vill INTE förbättra den hemska kvinnosynen i brudöverlämning! Fy

Jag kan tala om för dej att det är fullt olagligt att gifta bort barn i Sverige!

För visst händer det hemska saker i andra länder! Som jag sa tidigare, vi kvinnor har rösträtt i dagens Sverige, men det har INTE alla länder där kvinnan fortfarande är förtryckt. Ska vi då ta tillbaka vår rösträtt?

Aleta skrev 2009-10-08 22:21:17 följande:
    Men det är JUST EXAKT DET vi gör genom att avråda folk från att idka brudöverlämning som används JUST I DETTA ÖGONBLICK för att gifta bort någon stackars 12-åring mot hennes vilja.Att använda brudöverlämning blir ju som att spotta henne i ansiktet. Det ÄR inte gulligt för henne hur mycket du än vill ändra synen på brudöverlämning.Om hon protesterar kan istället hennes man och far säga: Se på de där länderna där kvinnorna ränner omkring, de får minsann inte heller välja vem de gifter sig med, för de överlämnas också. Du kommer aldrig att kunna ändra deras syn på brudöverlämning hur du än bär dig åt. Enda sättet är att genomföra någon annan symbol, som att gå in tillsammans eller att överlämna både brud och brudgum.
  • Aleta

Jag tror inte att någon tror att du är förtryckt av någon.

Det vi pratar om är att symboliken som spelas upp vid en överlämning är densamma som den alltid har varit trots vår livsstil här idag i Sverige, just inom den här gruppen.
    Sedan finns det kvinnor i Sverige idag som det faktiskt är verklighet för, som blir bortgifta och säkerligen inte heller kan se att symboliken för andra bara är gullig eftersom deras verklighet är EXAKT den samma som symboliken.

kikel skrev 2009-10-08 16:57:11 följande:
    vad vet du om jag är förtyckt av min far? hhmmm vänta lite.. nä inte ett dugg. Man ska inte påstå saker och ting som man inte vet om andra och inte dra slutsatser
  • Tess80

Men skämtar du? Lägg av, vilken onödig kommentar! Tror du allvarligt att jag driver med er! Skärpning! Detta är VIKTIGA saker att kämpa för, inte att drivas med!!!!!

Aleta skrev 2009-10-08 22:23:52 följande:
    ?????Men, driver du med oss?
  • Tess80

Nä jag vet att ni inte tror det, men symboliken speglar ju det i en överlämning, och den KAN ändras!
    Men först så börjar man med att ändra kvinnosynen i en brudöverlämning!

Aleta skrev 2009-10-08 22:30:13 följande:
    Jag tror inte att någon tror att du är förtryckt av någon.Det vi pratar om är att symboliken som spelas upp vid en överlämning är densamma som den alltid har varit trots vår livsstil här idag i Sverige, just inom den här gruppen.Sedan finns det kvinnor i Sverige idag som det faktiskt är verklighet för, som blir bortgifta och säkerligen inte heller kan se att symboliken för andra bara är gullig eftersom deras verklighet är EXAKT den samma som symboliken.
  • Aleta

Om ni gifter er i Svenska kyrkan så är vigselgudstjänsten öppen för allmänheten, dvs, vem som helst får komma in och titta.

kikel skrev 2009-10-08 17:09:12 följande:
    Vad har min vigsel med någon annan att göra? Jag ser inte min vigsel som underordning alls. Utan vi blandar våra olika traditioner genom hela bröllopet och detta är en av många som vi inte valt svensk traditon. Sen tycker jag att det är vakrare att komma in med min far.vad har det med solkors att göra?
  • darkHorse

Jag vill påpeka något som många i den här tråden har berört:

Alla är överens om att kvinnosynen var sämre förr, och att den här förbättrats idag. Det är dessutom kvinnor (och män) som har kämpat hårt för att åstadkomma denna förbättring.

Vad jag skulle vilja belysa är HUR denna förbättring har skett.
    När kvinnorna för inte alltför länge sedan saknade rösträtt och var omyndigförklarade, inte angrep de då problemet genom att säga "nej, vi har ingen rösträtt och det är en hemsk kvinnosyn. vi måste arbeta så att avsaknaden av rösträtt står för en bra kvinnosyn" Nej, de försökte såklart förändra handlingar för att därigenom skapa ett samhälle där symboliken var att alla är lika (=alla hade rösträtt).

På samma sätt är den logiska förändringen att ändra på själva handlingen (brudpar som går in tillsammans etc.) vilket kommer att ändra symboliken. Ett alternativ är såklart att det blir lika vanligt för män att gå in med en förälder som för kvinnor att gå in med en förälder (såtillvida det inte alltid är pappan) även om jag personligen inte tycker att föräldrarna ska ha den rollen i en vigsel när alternativet att visa att man möter världen tillsammans faktiskt finns. Men om man skulle göra så försvinner iaf särskiljningen mellan män och kvinnor.

En kvinna som vill gå in med sin far säger lite om samhället, men just att det alltid är KVINNOR som vill så in med PAPPA visar att det finns en samhällsattityd som inte är förenlig för det jag står för, för hur jag vill att det ska se ut. Det är ingen slump utan manifesterar tyvärr kvinnans beroende av mannen(OBS: detta betyder inte att den enskilda kvinnan är beroende av sin pappa)

Pust ;)

• Aleta

Men jag förstår inte hur du kan påstå att för att man kämpar för att få bort en symbol som är ojämlik så skulle man inte tycka att kvinnor ska ha rösträtt!
    Det är ju absurt!

Tess80 skrev 2009-10-08 22:30:56 följande:
    Men skämtar du? Lägg av, vilken onödig kommentar! Tror du allvarligt att jag driver med er! Skärpning! Detta är VIKTIGA saker att kämpa för, inte att drivas med!!!!!
  • Aleta

TACK!

darkHorse skrev 2009-10-08 22:41:57 följande:
    Jag vill påpeka något som många i den här tråden har berört:Alla är överens om att kvinnosynen var sämre förr, och att den här förbättrats idag. Det är dessutom kvinnor (och män) som har kämpat hårt för att åstadkomma denna förbättring.Vad jag skulle vilja belysa är HUR denna förbättring har skett.När kvinnorna för inte alltför länge sedan saknade rösträtt och var omyndigförklarade, inte angrep de då problemet genom att säga "nej, vi har ingen rösträtt och det är en hemsk kvinnosyn. vi måste arbeta så att avsaknaden av rösträtt står för en bra kvinnosyn" Nej, de försökte såklart förändra handlingar för att därigenom skapa ett samhälle där symboliken var att alla är lika (=alla hade rösträtt).På samma sätt är den logiska förändringen att ändra på själva handlingen (brudpar som går in tillsammans etc.) vilket kommer att ändra symboliken. Ett alternativ är såklart att det blir lika vanligt för män att gå in med en förälder som för kvinnor att gå in med en förälder (såtillvida det inte alltid är pappan) även om jag personligen inte tycker att föräldrarna ska ha den rollen i en vigsel när alternativet att visa att man möter världen tillsammans faktiskt finns. Men om man skulle göra så försvinner iaf särskiljningen mellan män och kvinnor.En kvinna som vill gå in med sin far säger lite om samhället, men just att det alltid är KVINNOR som vill så in med PAPPA visar att det finns en samhällsattityd som inte är förenlig för det jag står för, för hur jag vill att det ska se ut. Det är ingen slump utan manifesterar tyvärr kvinnans beroende av mannen(OBS: detta betyder inte att den enskilda kvinnan är beroende av sin pappa)Pust ;)
  • Aleta

NEJ, jag VILL inte förbättra synen på brudöverlämning, för jag tror inte att det ÖVERHUVUDTAGET ÄR MÖJLIGT!

Jag kan lika gärna säga "fy" till dig som vill behålla en så tydlig patriarkalisk symbol.

Vi ska absolut ha rösträtt för att visa att alla kvinnor borde ha det.
    Vi ska absolut INTE ha brudöverlämning för att visa att man inte måste gifta sig mot sin vilja.

Tess80 skrev 2009-10-08 22:29:58 följande:
    Det du säger tolkar jag som att du INTE vill förbättra detta! Du vill INTE förbättra den hemska kvinnosynen i brudöverlämning! FyJag kan tala om för dej att det är fullt olagligt att gifta bort barn i Sverige!För visst händer det hemska saker i andra länder! Som jag sa tidigare, vi kvinnor har rösträtt i dagens Sverige, men det har INTE alla länder där kvinnan fortfarande är förtryckt. Ska vi då ta tillbaka vår rösträtt?
  • Tess80

Jag anser att du har helt fel syn på ändringen ang. brudöverlämning!

Det är som jag sagt innan, att man börjar med att ändra synen på kvinnan som blir överlämnad. Det är absolut steg 1! För MÅNGA har än idag kvar ett hemskt synsätt iom. att det inte blivit någon "ändring" på symboliken.

Eftersom det är många många kvinnor som vill ha överlämning i dagens samhälle, så anser jag att då finns det ännu mer anledning till att kämpa att få bort den "gamla synen".

Ser man fler o fler kvinnor som har överlämning i den svenska kyrkan, och att hon själv väljer det, att man faktiskt nu är oberoende av en man och att det inte är förnedrande, så KOMMER synen att bli bättre och en förändring att ske. En kvinna är starkare och friare idag än förr! Synen på kvinnan kommer då att förbättras, just för att ingen kvinna har brudöverlämning på det "gamla hemska kvinnosynen".

Och i och med att kvinnosynen förbättras, så kommer även den hemska symboliken att "suddas ut" med tiden eftersom man faktiskt ser att det är starka kvinnor som faktistk kan stå på egna ben.

Och jag tror ärligt talat att även män kommer att välja överlämning då allt detta är igenom. Men man måste börja någonstans, och det är synen på kvinnan

darkHorse skrev 2009-10-08 22:41:57 följande:
    Jag vill påpeka något som många i den här tråden har berört:Alla är överens om att kvinnosynen var sämre förr, och att den här förbättrats idag. Det är dessutom kvinnor (och män) som har kämpat hårt för att åstadkomma denna förbättring.Vad jag skulle vilja belysa är HUR denna förbättring har skett.När kvinnorna för inte alltför länge sedan saknade rösträtt och var omyndigförklarade, inte angrep de då problemet genom att säga "nej, vi har ingen rösträtt och det är en hemsk kvinnosyn. vi måste arbeta så att avsaknaden av rösträtt står för en bra kvinnosyn" Nej, de försökte såklart förändra handlingar för att därigenom skapa ett samhälle där symboliken var att alla är lika (=alla hade rösträtt).På samma sätt är den logiska förändringen att ändra på själva handlingen (brudpar som går in tillsammans etc.) vilket kommer att ändra symboliken. Ett alternativ är såklart att det blir lika vanligt för män att gå in med en förälder som för kvinnor att gå in med en förälder (såtillvida det inte alltid är pappan) även om jag personligen inte tycker att föräldrarna ska ha den rollen i en vigsel när alternativet att visa att man möter världen tillsammans faktiskt finns. Men om man skulle göra så försvinner iaf särskiljningen mellan män och kvinnor.En kvinna som vill gå in med sin far säger lite om samhället, men just att det alltid är KVINNOR som vill så in med PAPPA visar att det finns en samhällsattityd som inte är förenlig för det jag står för, för hur jag vill att det ska se ut. Det är ingen slump utan manifesterar tyvärr kvinnans beroende av mannen(OBS: detta betyder inte att den enskilda kvinnan är beroende av sin pappa)Pust ;)
Svar på tråden Lämnas över eller inte?