Jag anser att du har helt fel syn på ändringen ang. brudöverlämning!
Det är som jag sagt innan, att man börjar med att ändra synen på kvinnan som blir överlämnad. Det är absolut steg 1! För MÅNGA har än idag kvar ett hemskt synsätt iom. att det inte blivit någon "ändring" på symboliken.
Eftersom det är många många kvinnor som vill ha överlämning i dagens samhälle, så anser jag att då finns det ännu mer anledning till att kämpa att få bort den "gamla synen".
Ser man fler o fler kvinnor som har överlämning i den svenska kyrkan, och att hon själv väljer det, att man faktiskt nu är oberoende av en man och att det inte är förnedrande, så KOMMER synen att bli bättre och en förändring att ske. En kvinna är starkare och friare idag än förr! Synen på kvinnan kommer då att förbättras, just för att ingen kvinna har brudöverlämning på det "gamla hemska kvinnosynen".
Och i och med att kvinnosynen förbättras, så kommer även den hemska symboliken att "suddas ut" med tiden eftersom man faktiskt ser att det är starka kvinnor som faktistk kan stå på egna ben.
Och jag tror ärligt talat att även män kommer att välja överlämning då allt detta är igenom. Men man måste börja någonstans, och det är synen på kvinnan
darkHorse skrev 2009-10-08 22:41:57 följande:
Jag vill påpeka något som många i den här tråden har berört:Alla är överens om att kvinnosynen var sämre förr, och att den här förbättrats idag. Det är dessutom kvinnor (och män) som har kämpat hårt för att åstadkomma denna förbättring.Vad jag skulle vilja belysa är HUR denna förbättring har skett.När kvinnorna för inte alltför länge sedan saknade rösträtt och var omyndigförklarade, inte angrep de då problemet genom att säga "nej, vi har ingen rösträtt och det är en hemsk kvinnosyn. vi måste arbeta så att avsaknaden av rösträtt står för en bra kvinnosyn" Nej, de försökte såklart förändra handlingar för att därigenom skapa ett samhälle där symboliken var att alla är lika (=alla hade rösträtt).På samma sätt är den logiska förändringen att ändra på själva handlingen (brudpar som går in tillsammans etc.) vilket kommer att ändra symboliken. Ett alternativ är såklart att det blir lika vanligt för män att gå in med en förälder som för kvinnor att gå in med en förälder (såtillvida det inte alltid är pappan) även om jag personligen inte tycker att föräldrarna ska ha den rollen i en vigsel när alternativet att visa att man möter världen tillsammans faktiskt finns. Men om man skulle göra så försvinner iaf särskiljningen mellan män och kvinnor.En kvinna som vill gå in med sin far säger lite om samhället, men just att det alltid är KVINNOR som vill så in med PAPPA visar att det finns en samhällsattityd som inte är förenlig för det jag står för, för hur jag vill att det ska se ut. Det är ingen slump utan manifesterar tyvärr kvinnans beroende av mannen(OBS: detta betyder inte att den enskilda kvinnan är beroende av sin pappa)Pust ;)