• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Och en annan mycket viktig anledning till att dom faktiskt går med på överlämning,
    att dom tycker att kyrkan får hänga med i synen på kvinnan idag och faktiskt acceptera att kvinnans plats i samhället ser så mycket annorlunda ut idag än vad det gjorde förr...(för det sade min präst! Underbar präst, med samma synsätt på överlämning som en annan )

Duchess skrev 2009-10-09 11:13:19 följande:
    Det finns många skäl till att präster tillåter brudöverlämning, trots de rekommendationer som finns. Några skäl kan vara: * Prästen är mån om att brudparet, som kanske annars aldrig har kontakt med kyrkan, ska bli nöjda. Då väljer man att tumma på regelverket och tillåter t ex att man väljer bort psalmer och bibelläsning och tillämpar brudöverlämning, trots att det bryter mot vigselordningen. * Prästen är medveten om rekommendationerna men struntar i dem eftersom h*n anser att biskopen har fel. * Prästen tillåter brudöverlämning eftersom det symboliserar den syn på kvinnan som prästen själv har, dvs att kvinna är underställd mannen. Jag skulle önska att jag inte behövde nämna det alternativet, men tyvärr vet jag att det är vanligare än vad många utanför kyrkan tror.
  • Chris24

Men alla för ju diskussioner på sina egna sätt, jag tycker ingen har fört det på ett illa sätt här inne eller anklagat någon för ha "fel" eller "rätt" men som sagt, åsikter kommer ju fram.

Jag sa nog fel där, jag ska nog endast gå fram med min pappa, mamma bryr sig nog inte så mycket om jag ska va ärlig, hon skulle nog inte tacka nej till att gå med heller och min fästman ska gå ner med min mamma, har han frågat henne i vart fall för han har en nära kontakt med henne.

Det jag inte förstår, (observera JAG) är varför det är en sådan stor sak om detta? För kvinnoförnedrande liksom, jag tycker det är en sådan liten fjutt sak o det är därför jag inte riktigt kan förstår varför det är så himlans fel och kvinnonedtryckande för just en överlämning, vigsel i kyrka eller borgligt liksom.
    Men som sagt, det är min åsikt.

Alexxi, förstår vad du menar!

• Duchess

Måste erkänna att jag faktiskt aldrig har hört talas om att en präst resonerar så kring brudöverlämning. Men visst kan det finnas.

Tess80 skrev 2009-10-09 11:18:54 följande:
    Och en annan mycket viktig anledning till att dom faktiskt går med på överlämning, att dom tycker att kyrkan får hänga med i synen på kvinnan idag och faktiskt acceptera att kvinnans plats i samhället ser så mycket annorlunda ut idag än vad det gjorde förr...(för det sade min präst! Underbar präst, med samma synsätt på överlämning som en annan )
  • Imma

Okej, så här skrev du till mig ovan:

"Men varför ska du förstå det undrar jag??"

Det var det jag bemötte.

Jag ställer absolut frågor för att försöka förstå. Jag brukar annars vara ganska bra på att förstå saker. Det här förstår jag fortfarande inte (trots att vi är på över 500 inlägg ). Därför fortsätter jag att fråga.

Tess80 skrev 2009-10-09 11:11:04 följande:
    Men ni frågar ju mig hela tiden om VARFÖR si och så mm. Jag förklarar och förklarar hela tiden om varför jag kämpar för att förbättra överlämningen! Och jag frågar er frågor om vissa saker mm. Räcker inte det eller? Allt handlar ju om att förstå, annars ställer man väl inga frågor?
  • Tess80

Ja oja, visst finns dom

Duchess skrev 2009-10-09 11:23:03 följande:
    Måste erkänna att jag faktiskt aldrig har hört talas om att en präst resonerar så kring brudöverlämning. Men visst kan det finnas.
  • Sonja68

Chris24: Jag förstår också vad Alexxxi menar, och jag har ovan försökt förklara hur JAG menar och tänker.

Man tycker olika, det är inte så konstigt med det.

Men man behöver ju inte svära åt varann

• Tess80

Okej, men vad är det som du inte förstår i mitt syfte med att förbättra synen på överlämning? Jag trodde att jag hade förklarat det ganska väl här i tråden (om och om igen)...

Imma skrev 2009-10-09 11:23:42 följande:
    Okej, så här skrev du till mig ovan:"Men varför ska du förstå det undrar jag??"Det var det jag bemötte.Jag ställer absolut frågor för att försöka förstå. Jag brukar annars vara ganska bra på att förstå saker. Det här förstår jag fortfarande inte (trots att vi är på över 500 inlägg ). Därför fortsätter jag att fråga.
  • Alexxxi

Men tjejer, det finns faktiskt mkt inom kristendomen som inte stämmer med vad kyrkan gör! Därav att viga homosexuella!

Jag själv bryr mig inte ifall dem gör det eller inte. Men det är oxå enligt min tro -vilket är kristendomen, den ortodoxa- emot kyrkan.

Och en fråga till. Ni som är emot brudöverlämning, varför inte koncentrera er på att förbjuda det inom det brogerliga och inte inom det kyrkliga? Är ni alla troende kristna för att vara så engagerade? Det va 2 frågor faktiskt=P

• Imma

Okej, men då tycker jag fortfarande att det är en annan sak. Du går in med din pappa och din fästman går in med sin mamma. Då visar nu ju att ni två är jämlika i ert förhållande, eftersom bådas familjer blir inblandade.

Jag har problem när det är just bruden som ska överlämnas av just sin pappa, för att det speglar det gamla patriarkatet (kvinnan har ingenting att säga till om).

Jag hade inte velat gå in med någon annan än just min man, eftersom han är mitt största stöd i livet och jag hans.

Dock anser jag att när vi har kommit så långt att hälften av överlämningarna sker genom att brudgummen kommer in tillsammans med sin far eller mor (eller båda) till den väntande bruden samt att man altinerar den förälder som ska hedras (dvs att det inte alltid ska vara just pappan), då tror jag att vi befinner oss på en plats då vi kan tvätta bort den stämpel överlämningen har idag och kommer att fortsätta att ha så länge det alltid är bruden som överlämnas av sin far.

Förstår du hur jag tänker?

Chris24 skrev 2009-10-09 11:19:11 följande:
    Men alla för ju diskussioner på sina egna sätt, jag tycker ingen har fört det på ett illa sätt här inne eller anklagat någon för ha "fel" eller "rätt" men som sagt, åsikter kommer ju fram.Jag sa nog fel där, jag ska nog endast gå fram med min pappa, mamma bryr sig nog inte så mycket om jag ska va ärlig, hon skulle nog inte tacka nej till att gå med heller och min fästman ska gå ner med min mamma, har han frågat henne i vart fall för han har en nära kontakt med henne.Det jag inte förstår, (observera JAG) är varför det är en sådan stor sak om detta? För kvinnoförnedrande liksom, jag tycker det är en sådan liten fjutt sak o det är därför jag inte riktigt kan förstår varför det är så himlans fel och kvinnonedtryckande för just en överlämning, vigsel i kyrka eller borgligt liksom.Men som sagt, det är min åsikt.Alexxi, förstår vad du menar!
  • Duchess

Jag tycker att det stämmer utmärkt med kristendomen att viga samkönade par, så det är på tiden att regeringen ändrade äktenskapsbalken. Jag ser av den orsaken fram emot två bröllop i vänskapskretsen inom en överskådlig framtid

Att förbjuda brudöverlämning i samband med borgerliga vigslar är i praktiken omöjligt. Själva konceptet med borgerlig vigsel bygger ju på att brudparet själva ska kunna utforma vigselakten precis som de vill, så länge de båda svarar ja. Den kyrkliga vigseln har (åtminstone i Svenska Kyrkan) en sedan länge fastslagen ordning, med etablerad vigselsed.

Alexxxi skrev 2009-10-09 11:31:57 följande:
    Men tjejer, det finns faktiskt mkt inom kristendomen som inte stämmer med vad kyrkan gör! Därav att viga homosexuella!Jag själv bryr mig inte ifall dem gör det eller inte. Men det är oxå enligt min tro -vilket är kristendomen, den ortodoxa- emot kyrkan.Och en fråga till. Ni som är emot brudöverlämning, varför inte koncentrera er på att förbjuda det inom det brogerliga och inte inom det kyrkliga? Är ni alla troende kristna för att vara så engagerade? Det va 2 frågor faktiskt=P
Svar på tråden Lämnas över eller inte?