Okej, men då tycker jag fortfarande att det är en annan sak. Du går in med din pappa och din fästman går in med sin mamma. Då visar nu ju att ni två är jämlika i ert förhållande, eftersom bådas familjer blir inblandade.
Jag har problem när det är just bruden som ska överlämnas av just sin pappa, för att det speglar det gamla patriarkatet (kvinnan har ingenting att säga till om).
Jag hade inte velat gå in med någon annan än just min man, eftersom han är mitt största stöd i livet och jag hans.
Dock anser jag att när vi har kommit så långt att hälften av överlämningarna sker genom att brudgummen kommer in tillsammans med sin far eller mor (eller båda) till den väntande bruden samt att man altinerar den förälder som ska hedras (dvs att det inte alltid ska vara just pappan), då tror jag att vi befinner oss på en plats då vi kan tvätta bort den stämpel överlämningen har idag och kommer att fortsätta att ha så länge det alltid är bruden som överlämnas av sin far.
Förstår du hur jag tänker?
Chris24 skrev 2009-10-09 11:19:11 följande:
Men alla för ju diskussioner på sina egna sätt, jag tycker ingen har fört det på ett illa sätt här inne eller anklagat någon för ha "fel" eller "rätt" men som sagt, åsikter kommer ju fram.Jag sa nog fel där, jag ska nog endast gå fram med min pappa, mamma bryr sig nog inte så mycket om jag ska va ärlig, hon skulle nog inte tacka nej till att gå med heller och min fästman ska gå ner med min mamma, har han frågat henne i vart fall för han har en nära kontakt med henne.Det jag inte förstår, (observera JAG) är varför det är en sådan stor sak om detta? För kvinnoförnedrande liksom, jag tycker det är en sådan liten fjutt sak o det är därför jag inte riktigt kan förstår varför det är så himlans fel och kvinnonedtryckande för just en överlämning, vigsel i kyrka eller borgligt liksom.Men som sagt, det är min åsikt.Alexxi, förstår vad du menar!