• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Duchess

Menar du att du jämställer vilken färg man gillar mest med brudöverlämning vs att gå in tillsammans?

Återigen: Synen på kvinnan som underordnad vill jag gärna bekämpa, och där är vi överens. Skillnaden är att jag inte tror att det främjar den kampen om vi börjar tillåta brudöverlämningar, vilket du tror. Och det lär vi aldrig bli överens om.

Tess80 skrev 2009-10-09 12:05:33 följande:
    Men du, varför ska det bara finnas ett sätt att gå in på? När det börjar bli en förändring till att folk faktiskt vill gå in på andra sätt i kyrkan (överlämning)? Som du säger, folk tycker olika om olika saker. Som t.ex. en tycker att rosa är fint, men några andra gör det inte och väljer att inte ha rosa! Och på samma sätt så gäller ju det även i hur man önskar att gå in i kyrkan!. En sådan valmöjlighet är ju inge hemskt!Jag anser att när det väl finns fog för att det är många efterfrågningar i just överlämning, så är det ju lägligt att börja förändringen på det hemska synsättet för kvinnan.
  • Tess80

Men förstog du inte det där med färgen jag drog upp? Jag menar ju att folk tycker olika och väljer olika saker som PASSAR DOM.

Sedan är det faktiskt så att det är MÅNGA som vill ha överlämning, så därav är det lägligt att börja att förändra synsättet på överlämning (dvs. kvinnosynen), man får ju börja DÄR för att sedan låta det utvecklas med tiden.

För om vi säger så här:

Vad är det som är så hemskt med brudöverlämning? - Jo hur kvinnan framställdes som och var underordnad/förnedrad mm.

Många kvinnor önskar att ha överlämning av olika själv (där kommer det in att folk tycker olika om olika saker, som olika färger som var ett exempel)

Idag strävar vi efter att få fler valmöjligheter, kämpar för mer jämställdhet, och det gör vi inte i överlämningsdelen om man bara "strunar" och "blundar" i det!

För hur kan överlämingen den då bli jämställd???

Duchess skrev 2009-10-09 12:25:39 följande:
    Menar du att du jämställer vilken färg man gillar mest med brudöverlämning vs att gå in tillsammans? Återigen: Synen på kvinnan som underordnad vill jag gärna bekämpa, och där är vi överens. Skillnaden är att jag inte tror att det främjar den kampen om vi börjar tillåta brudöverlämningar, vilket du tror. Och det lär vi aldrig bli överens om.
  • Chris24

Alltså, jag är själv katolik och jag vet hur kristendomen men ännu mer katolikerna ställer sig till homosexuella över lag, inte alla självklart men många tyvärr. Ett stort NEJ liksom, i allt.

Nu har utveckligen ändå gått lite mer framåt, i vissa länder. Biblen står inget om homosexuella för enligt den ska alla följa Eva & Adam för så skapades människan osv. Jag håller inte med.
    Jag är själv katolik som sagt, just på den punkten går jag väl emot hela min familj och kultur/religion krocken där egentligen. Samma sak med min fästman, han är emot hur religionen både från hans sida (islam) och min sida (katolism igen). Vi anser att det är väldigt fel att förbjuda människor att få komma in i kyrkan pga vem dem väljer att älska. Då Jesus och Gud säger att man "ska älska alla och respektera" och det står inget om vilket kön du ska respektera mer än den andra liksom?

En sa en gång som gjorde mig väldigt upprörd då en av mina nära vänner är homosexuell o har fått ta mycket för detta. Han sa i diskussionen "homosexuella är en sjukdom som borde kunna botas med alvedon" förstår ni den människans syn??
    Och därför blir jag små irriterad över små saker enligt mig då, att tjafsa över.

• Tess80

Jag menar själ ha ha

Tess80 skrev 2009-10-09 12:33:29 följande:
    Många kvinnor önskar att ha överlämning av olika själv (
  • Tess80

Tusan, skäl! ha ha ha (lättar upp tråden lite )

Tess80 skrev 2009-10-09 12:35:16 följande:
    Jag menar själ ha ha
  • Aleta

Den klassiska brudöverlämningen innebar (innebär för merparten av världens kvinnor) att kvinnan var omyndig. Hon lämnades från en förmyndare (fadern eller annan manlig släkting) till sin make som därmed tog över förmyndarskapet.

Om du börjar blanda in fler föräldrar och även brudgummen överlämnas, ja då ändras ju även symboliken.

Det som många reagerar på är att det är just pappan (eller annan manlig släkting) och ingen annan som ska lämnas över + att det är bruden och aldrig brudgummen.
    Det hålls så otroligt strikt på att man ska genomföra handlingen exakt så - man lämnar över kvinna till man - istället för att t ex låta brudgummen gå in med sin mamma till den väntande bruden.

Chris24 skrev 2009-10-09 11:19:11 följande:
    Men alla för ju diskussioner på sina egna sätt, jag tycker ingen har fört det på ett illa sätt här inne eller anklagat någon för ha "fel" eller "rätt" men som sagt, åsikter kommer ju fram.Jag sa nog fel där, jag ska nog endast gå fram med min pappa, mamma bryr sig nog inte så mycket om jag ska va ärlig, hon skulle nog inte tacka nej till att gå med heller och min fästman ska gå ner med min mamma, har han frågat henne i vart fall för han har en nära kontakt med henne.Det jag inte förstår, (observera JAG) är varför det är en sådan stor sak om detta? För kvinnoförnedrande liksom, jag tycker det är en sådan liten fjutt sak o det är därför jag inte riktigt kan förstår varför det är så himlans fel och kvinnonedtryckande för just en överlämning, vigsel i kyrka eller borgligt liksom.Men som sagt, det är min åsikt.Alexxi, förstår vad du menar!
  • Aleta

Det står inget i den ursprungliga texten.

Notera att det finns grupper som har gjort egna översättningar och lagt ut på nätet där det står något helt annat. Antagligen eftersom de själva inte tycker om samkönade relationer. Med hjälp av religionen lurar de därmed andra som inte har kunskap om ursprungstexten. Det tycker jag är fruktansvärt!

Duchess skrev 2009-10-09 11:47:59 följande:
    Det står ingenting i Bibeln om dagens samkönade relationer. Däremot står det en hel del om t ex rituellt tempelsex, prostitution och pedofili. Eftersom det inte står något i Bibeln som förbjuder samkönade relationer så ser jag ingen anledning att kyrkan ska motsätta sig samkönade äktenskap. Jag tror att Gud är källan till all äkta kärlek, oavsett om parterna är av samma eller motsatt kön.
  • Aleta

Det finns inget som säger vad vi argumenterar för på andra ställen. På ett forum som handlar om bröllop och i en tråd om brudöverlämning är det alldeles utmärkt att diskutera det.

Jag med många anser dessutom att det är en av många små saker som leder oss tillbaka till en sämre kvinnosyn.

Det är där vi skiljer oss från Tess80.
    Tess80 anser att man kan ändra synen på brudöverlämning.
    Jag m fl anser att i och med att fler genomför brudöverlämning så försämras kvinnosynen som helhet i samhället.

Chris24 skrev 2009-10-09 11:57:38 följande:
    Jag kan försöka förstå och respektera andras åsikter även om jag inte riktigt hänger med (fortfarande, ni får kalla mig trög) varför det är så fel med överlämningen. Jag kan tycka att Sveriges feminister riktar sig för mycket på det som är "små" saker, angående vad som är kvinnonedtryckande osv, istället för att kämpa för andra saker som TEX. Homosexuellas rättigheter i kyrkan osv?Den saken kan väl jag tycka är större än denna men som sagt,min åsikt dock.Känner ni verkligen att man blir så himlans nedtryckt för att man går just med sin pappa ner? För att det är "medeltids fasader" osv, om kyrkan fortf godkänner det och tycker det är ok, även kvinnliga präster, är det då inte dags att gå vidare?Om man känner sig nedtryckt i vissa lägen,förhållande, jobb,familj, osv.. så får man väl ta det för sig eller?
  • Imma

Tack Aleta, för att du lyckades sätta fingret exakt på det som jag uppenbarligen har misslyckats med att förklara!

Aleta skrev 2009-10-09 12:43:37 följande:
    Den klassiska brudöverlämningen innebar (innebär för merparten av världens kvinnor) att kvinnan var omyndig. Hon lämnades från en förmyndare (fadern eller annan manlig släkting) till sin make som därmed tog över förmyndarskapet.Om du börjar blanda in fler föräldrar och även brudgummen överlämnas, ja då ändras ju även symboliken.Det som många reagerar på är att det är just pappan (eller annan manlig släkting) och ingen annan som ska lämnas över + att det är bruden och aldrig brudgummen. Det hålls så otroligt strikt på att man ska genomföra handlingen exakt så - man lämnar över kvinna till man - istället för att t ex låta brudgummen gå in med sin mamma till den väntande bruden.
  • Tess80

Vill bara poängtera att symboliken kan ändras ändå, oavsett om man folk blir överlämnade av andra släktingar eller inte. Men du har rätt i en sak, det kan "påskynda" att symboliken ändras om man väljer att gå in med andra än med sin pappa.

MEN det ska däremot aldrig vara "fel" för en kvinna att vilja gå in med sin pappa! Man ska väl få kunna välja själv vem man vill bli överlämnad av? Ska man inte få göra det tycker du?

Aleta skrev 2009-10-09 12:43:37 följande:
    .Om du börjar blanda in fler föräldrar och även brudgummen överlämnas, ja då ändras ju även symboliken.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?