Den klassiska brudöverlämningen innebar (innebär för merparten av världens kvinnor) att kvinnan var omyndig. Hon lämnades från en förmyndare (fadern eller annan manlig släkting) till sin make som därmed tog över förmyndarskapet.
Om du börjar blanda in fler föräldrar och även brudgummen överlämnas, ja då ändras ju även symboliken.
Det som många reagerar på är att det är just pappan (eller annan manlig släkting) och ingen annan som ska lämnas över + att det är bruden och aldrig brudgummen.
Det hålls så otroligt strikt på att man ska genomföra handlingen exakt så - man lämnar över kvinna till man - istället för att t ex låta brudgummen gå in med sin mamma till den väntande bruden.
Chris24 skrev 2009-10-09 11:19:11 följande:
Men alla för ju diskussioner på sina egna sätt, jag tycker ingen har fört det på ett illa sätt här inne eller anklagat någon för ha "fel" eller "rätt" men som sagt, åsikter kommer ju fram.Jag sa nog fel där, jag ska nog endast gå fram med min pappa, mamma bryr sig nog inte så mycket om jag ska va ärlig, hon skulle nog inte tacka nej till att gå med heller och min fästman ska gå ner med min mamma, har han frågat henne i vart fall för han har en nära kontakt med henne.Det jag inte förstår, (observera JAG) är varför det är en sådan stor sak om detta? För kvinnoförnedrande liksom, jag tycker det är en sådan liten fjutt sak o det är därför jag inte riktigt kan förstår varför det är så himlans fel och kvinnonedtryckande för just en överlämning, vigsel i kyrka eller borgligt liksom.Men som sagt, det är min åsikt.Alexxi, förstår vad du menar!