• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Chris24

Ja,ni brudar.. Jag anser inte att kvinnosynen försämras bara för att man överlämnar sin brud från faderns sida tyvärr, även om det kanske ansågs vara så innan på den gamla tiden så tycker jag väl annat,eller hoppas på att idag så ser man det inte på så sätt.

Men ja,jag kan väl anse att jag och min fästman ser väl ganska mycket på det här med "samma respekt" för båda i vårt förhållande, vi båda kommer från två kulturer och relgioner som tyvärr ser ner mer på kvinnor osv, tyvärr. Libanon har gjort ett JÄTTE kliv sen jag var där sist märkte jag dock, väldigt stolt över det, kan tyvärr inte säga detsamma om Marocco,beroende på vart i Marocco du befinner dig dock!

Sen är det ju frågan om varför det ska "ändras" som vissa vill, om inte människan i sig vill det själv,eller kyrkan,prästen om ni förstår vad jag menar lite? (tänk på att det är fred efterm nu o jag har varit uppe sen halv 5 idag..)

• Aleta

Jo, jag tycker att man ska få välja.
    Men jag tycker vad jag tycker om valet.
    Det är dessutom väldigt bra för den som väljer att få all information så att man vet om hur många av gästerna kommer att reagera även om de har vett att hålla mun.

Det är precis som i politik. Om jag röstar på ett parti och du på ett annat så tycker jag att du ska rösta på ditt parti, men för den skull så ska vi inte vara förbjudna att försöka förklara varför vi tycker att det är viktigt att rösta just som vi gör. Många röstar av slentrian på samma parti som föräldrarna gjorde, kanske ändrar man sig när man får veta mer?

Tess80 skrev 2009-10-09 12:55:14 följande:
    Vill bara poängtera att symboliken kan ändras ändå, oavsett om man folk blir överlämnade av andra släktingar eller inte. Men du har rätt i en sak, det kan "påskynda" att symboliken ändras om man väljer att gå in med andra än med sin pappa.MEN det ska däremot aldrig vara "fel" för en kvinna att vilja gå in med sin pappa! Man ska väl få kunna välja själv vem man vill bli överlämnad av? Ska man inte få göra det tycker du?
  • Tess80

Men vad ska gästerna reagera negativt på om kvinnosynen blir ändrad och den gamla symboliken "suddas ut"?? För då finns det ju inge "fult" längre med överlämning....

Aleta skrev 2009-10-09 13:02:18 följande:
    Jo, jag tycker att man ska få välja.Men jag tycker vad jag tycker om valet.Det är dessutom väldigt bra för den som väljer att få all information så att man vet om hur många av gästerna kommer att reagera även om de har vett att hålla mun.Det är precis som i politik. Om jag röstar på ett parti och du på ett annat så tycker jag att du ska rösta på ditt parti, men för den skull så ska vi inte vara förbjudna att försöka förklara varför vi tycker att det är viktigt att rösta just som vi gör. Många röstar av slentrian på samma parti som föräldrarna gjorde, kanske ändrar man sig när man får veta mer?
  • Aleta

Ditt mål att ändra synen på brudöverlämning är tyvärr inte uppnått ännu, så man får räkna med att många av gästerna ser och tar det för vad det är. En symbol för kvinnans ofrihet.

Tess80 skrev 2009-10-09 13:04:31 följande:
    Men vad ska gästerna reagera negativt på om kvinnosynen blir ändrad och den gamla symboliken "suddas ut"?? För då finns det ju inge "fult" längre med överlämning....
  • Imma

Vi menar ju att den gamla symboliken inte kan "suddas ut" så länge det alltid är bruden som blir överlämnad av en manlig släkting.

Först när hälften av överlämningarna är s.k. brudgumsöverlämningar finns den möjligheten, som jag ser det.

Tess80 skrev 2009-10-09 13:04:31 följande:
  • Imma

Ursäkta användandet av vi-form. Det är jag som tycker och ingen annan. Jag blev så uppspelt av att Aleta tänkte på samma sätt som jag.

Imma skrev 2009-10-09 13:08:44 följande:
    Vi menar ju att den gamla symboliken inte kan "suddas ut" så länge det alltid är bruden som blir överlämnad av en manlig släkting.Först när hälften av överlämningarna är s.k. brudgumsöverlämningar finns den möjligheten, som jag ser det.
  • Aleta

Helt OK!

Imma skrev 2009-10-09 13:09:51 följande:
    Ursäkta användandet av vi-form. Det är jag som tycker och ingen annan. Jag blev så uppspelt av att Aleta tänkte på samma sätt som jag.
  • Aleta

Om jag nu har lyckats förklara, det är inte säkert.

Imma skrev 2009-10-09 12:53:06 följande:
    Tack Aleta, för att du lyckades sätta fingret exakt på det som jag uppenbarligen har misslyckats med att förklara!
  • Sonja68
    Tess80 skrev 2009-10-09 12:55:14 följande:
    MEN det ska däremot aldrig vara "fel" för en kvinna att vilja gå in med sin pappa! Man ska väl få kunna välja själv vem man vill bli överlämnad av? Ska man inte få göra det tycker du?
    Nu ställde du iofs frågan till Aleta, men jag kan säga vad JAG tycker: Jag tycker inte det är FEL att nån vill gå fram/gå in med sin pappa, men jag tycker det är fel att göra det i kyrkan om kyrkan har en annan vigselordning och har tagit det ställningstagandet.
    Självklart sak man få välja själv vem man vill bli överlämnad av, det har man ju möjlighet att göra vid en borgerlig vigsel
    Däremot så tycker jag inte att det är speciellt fint (jag har tidigare beskrivit varför) och jag skulle själv aldrig ha velat bli överlämnad av någon, man eller kvinna, hund eller katt, för jag ville gå in tillsammans i kyrkan med min man.DET tycker jag är fint och det är en fin symbolik i det enligt min mening.
  • Sonja68
    Imma skrev 2009-10-09 13:09:51 följande:
    Och som jag.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?