• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Vad är det som ni är rädda för?
    Här kämpar man för att ändra på synen (och kvinnosynen) samt symboliken i brudöverlämningar/överlämningar, så att det i slutänden av alltihop ser ut som att både män och kvinnor som önskar att bli överlämnade ska få göra det på samma villkor, grunder/syner UTAN en inskränkt hemsk symbolisering (för den kommer att suddas ut med tiden om man väl börjar kämpa för att nå detta)

Är det så fel att vilja göra överlämningen bättre? Är det fel att man strävar efter att både kvinnor och män kan få bli överlämnade med samma syn = jämlikhet.

Det låter som att ni hakat upp er på att Pappan är hemsk och fel, välj INTE pappan i en överläming bla bla bla...det är dags att vakna upp och inse att pappan är ingen hemsk person som tvingar dottern i giftermål i sverige (gör han det så är det lagbrott).

Som sagt, varför inte kämpa på en förbättrad syn på överläming och kämpa på att kvinnan kan få faktiskt gå med sin pappa om hon nu väljer det själv, utan att indikera och "skrika ut, NEJ STOP" du symoliserar att du är under mannen"!!!. Så mycket som behöver ändras, men som DOCK behöver ändras.

För självklart kan man förbättra överläming i alla aspeker!

• Tess80

Därför att det inte ligger mig närmast att kämpa för, du väljer ju DINA "kamper" precis lika mycket som jag gör med mina. Och jag väljer att först och främst ändra på överlämingsdelen. För att det känns för mej, mer viktigare just nu!

feministbrud skrev 2009-10-09 15:54:38 följande:
    Men varför vill du inte ändra människosynen i hitlerhäslningen! Vilken fruktansvärd människa du är som inte vill ändra på en dålig människorsyn överallt!!!!!
  • feministbrud

Tess, tack för att du tar debatten till en begriplig nivå igen!

Du får gärna kämpa för att symbolikenändras, men du kan inte vara så tvärsäker att den kommer att göra det. Så länge brudöverläming förekommer i andra delar av världen, i sedens ursprungliga mening (dvs ofrivilligt från brudens sida), så kommer många att se det negativa i handlingen. Så länge som brudar frvilligt väljer att göra en gest som andra uppfattar som kvinnoförtryck så gör de kvinnor en otjänst.

Och ja, det är ett problem att du väljer pappa och inte mamma. Det handlar om könsroller och det är något som jag vill bakämpa. Jag tycker att det är viktgit att vi alla får vara som vi är utan att någon könsmärker våra egenskaper. Därför är det ett problem att det alltid är pappa som överlämnar och inte mamma.

• feministbrud

Du ser inte det absurda i att ändra människosynen i hitlerhälsningen?

Men ok.

Isåfall väljer jag mina kamper och väljer att kämpa mot fenomenet brudöverlämning och inte synen på det.

Tess80 skrev 2009-10-09 16:01:57 följande:
    Därför att det inte ligger mig närmast att kämpa för, du väljer ju DINA "kamper" precis lika mycket som jag gör med mina. Och jag väljer att först och främst ändra på överlämingsdelen. För att det känns för mej, mer viktigare just nu!
  • Duchess

Vad är det vi är rädda för?

Själv är jag rädd för många saker. Det jag är mest rädd för är att någon som står mig nära ska bli sjuk eller t o m dö. Jag har också en lätt släng av klaustrofobi samt koskräck. Akvariefiskar är också läskiga.

Om vi bortser från ovanstående en stund så kan jag också bli rädd för människor som det inte går att nå fram till när jag försöker samtala, och just nu känns det så med dig.

För att vara övertydlig: Jag är inte rädd för människor som har åsikter som skiljer sig från mina. Sådant är för det mesta bara uppfriskande, och jag gillar att debattera. Men här är det något annat som finns med i bilden, bortsett från meningsskiljaktligheterna.

Vi är flera som försöker nå fram och förklara att synen på brudöverlämning INTE är samma sak som den generella synen på kvinnans roll. Så länge vi inte kan enas om den grundläggande premissen kommer vi aldrig att komma framåt i samtalet.

• Imma

Jag tror att du väljer att missförstå med flit.

Jag är inte speciellt förtjust i överlämning över huvud taget (brud eller brudgum), då jag tycker att det finaste är att man går in tillsammans.

Vill man tillämpa överlämning menar jag att synen på detta ALDRIG kommer att ändras om det alltid är bruden som ska överlämnas av sin far. Det har ingenting med att pappor är hemska (var har du fått det ifrån), utan för att så länge överlämningen består av brud+manlig släkting kommer man inte att kunna sudda ut det ursprungliga betydelsen, utan det krävs att vissa överlämningar sker av brudgummen också samt att mammorna får vara med och hedras. Med detta har jag verkligen inte sagt att konstallationen brud+brudens far inte får tillämpas, men jag menar att det inte ALLTID får se ut på det sättet.

Jag vet att du inte gillar jämförelsen med hitlerhälsningen, men låt mig ta den som exempel igen. Om vi vill ändra symboliken i hitlerhälsningen är det jätteviktigt att inte bara nynazister gör hälsningen, utan alla typer av folk (judar, svarta, vita, män, kvinnor, barn....) Så länge hälsningen endast görs av nazister kommer vi inte att kunna glömma bort den ursprungliga betydelsen och jag menar att det är på samma sätt med överlämningarna.

Tess80 skrev 2009-10-09 16:00:18 följande:
    Vad är det som ni är rädda för? Här kämpar man för att ändra på synen (och kvinnosynen) samt symboliken i brudöverlämningar/överlämningar, så att det i slutänden av alltihop ser ut som att både män och kvinnor som önskar att bli överlämnade ska få göra det på samma villkor, grunder/syner UTAN en inskränkt hemsk symbolisering (för den kommer att suddas ut med tiden om man väl börjar kämpa för att nå detta)Är det så fel att vilja göra överlämningen bättre? Är det fel att man strävar efter att både kvinnor och män kan få bli överlämnade med samma syn = jämlikhet.Det låter som att ni hakat upp er på att Pappan är hemsk och fel, välj INTE pappan i en överläming bla bla bla...det är dags att vakna upp och inse att pappan är ingen hemsk person som tvingar dottern i giftermål i sverige (gör han det så är det lagbrott).Som sagt, varför inte kämpa på en förbättrad syn på överläming och kämpa på att kvinnan kan få faktiskt gå med sin pappa om hon nu väljer det själv, utan att indikera och "skrika ut, NEJ STOP" du symoliserar att du är under mannen"!!!. Så mycket som behöver ändras, men som DOCK behöver ändras. För självklart kan man förbättra överläming i alla aspeker!
  • Tess80

Jo det är klart att jag är tvärsäker på att den kan ändras, för om jag inte var det....varför skulle jag då kämpa för det?? Det låter ju inte vettigt alls...

Om det är så du ser och tycker att det är så hemskt om en pappa går in med sin dotter, så tycker jag att du är fruktansvärt trångsynt och inte kan visualisera dej om framtiden alls.

Vill inte du att det ska bli jämställt i en överläming? För oavsett hur det ser ut i andra länder, så kan ju vi göra en påverkan ändå i Sverige. För kvinnan är annorlunda här i Sverige än vad kvinnan i dom länder som har kvar det gamla sättet har! Det går inte att jämföra. Dom kvinnor i andra länder tycker jag ska kämpa mer för jämställdhet (inget jag kan göra något åt)

Jag måste vara dubbelt så hemsk då i dina ögon för att jag blev överlämnad av båda mina pappor!

feministbrud skrev 2009-10-09 16:05:28 följande:
    Tess, tack för att du tar debatten till en begriplig nivå igen! Du får gärna kämpa för att symbolikenändras, men du kan inte vara så tvärsäker att den kommer att göra det. Så länge brudöverläming förekommer i andra delar av världen, i sedens ursprungliga mening (dvs ofrivilligt från brudens sida), så kommer många att se det negativa i handlingen. Så länge som brudar frvilligt väljer att göra en gest som andra uppfattar som kvinnoförtryck så gör de kvinnor en otjänst. Och ja, det är ett problem att du väljer pappa och inte mamma. Det handlar om könsroller och det är något som jag vill bakämpa. Jag tycker att det är viktgit att vi alla får vara som vi är utan att någon könsmärker våra egenskaper. Därför är det ett problem att det alltid är pappa som överlämnar och inte mamma.
  • Tess80

Vaddå väljer att missförstå med flit! Tror du att jag är dum i huvudet eller vart vill du komma??

Men herregud! Det kommer säkerligen att utvecklas med tiden att BÅDE mannen och kvinnan blir överlämnade om dom vill. Jag har pratat med min man om detta och han sade att det är ju en självklarhet att det kommer att finnas män som också vill bli överlämnade, precis lika mycket som kvinnor! Och det är jag garanterad över att det finns!

Och man behöver ju självklart inte tycka att det är fint eller charmigt med överläming. Det har jag sagt innan, ett antal gånger nu!

MEN dom som väljer att ha överläming borde få ha det utan att det är någonting dåligt i det! Och oavsett VEM som är den som överlämnar.

Imma skrev 2009-10-09 16:07:45 följande:
    Jag tror att du väljer att missförstå med flit.Jag är inte speciellt förtjust i överlämning över huvud taget (brud eller brudgum), då jag tycker att det finaste är att man går in tillsammans.Vill man tillämpa överlämning menar jag att synen på detta ALDRIG kommer att ändras om det alltid är bruden som ska överlämnas av sin far. Det har ingenting med att pappor är hemska (var har du fått det ifrån), utan för att så länge överlämningen består av brud+manlig släkting kommer man inte att kunna sudda ut det ursprungliga betydelsen, utan det krävs att vissa överlämningar sker av brudgummen också samt att mammorna får vara med och hedras. Med detta har jag verkligen inte sagt att konstallationen brud+brudens far inte får tillämpas, men jag menar att det inte ALLTID får se ut på det sättet.Jag vet att du inte gillar jämförelsen med hitlerhälsningen, men låt mig ta den som exempel igen. Om vi vill ändra symboliken i hitlerhälsningen är det jätteviktigt att inte bara nynazister gör hälsningen, utan alla typer av folk (judar, svarta, vita, män, kvinnor, barn....) Så länge hälsningen endast görs av nazister kommer vi inte att kunna glömma bort den ursprungliga betydelsen och jag menar att det är på samma sätt med överlämningarna.
  • Tess80

Vad är det som vi gör så fel i att vilja ändra överläming till något bättre och mer jämställt?

Det har jag inte fått svar på här..

• Duchess

Det är många som inte får svar här på sina frågor. Welcome to the club.

Tess80 skrev 2009-10-09 16:15:59 följande:
    Vad är det som vi gör så fel i att vilja ändra överläming till något bättre och mer jämställt?Det har jag inte fått svar på här..
Svar på tråden Lämnas över eller inte?