Jag tror att du väljer att missförstå med flit.
Jag är inte speciellt förtjust i överlämning över huvud taget (brud eller brudgum), då jag tycker att det finaste är att man går in tillsammans.
Vill man tillämpa överlämning menar jag att synen på detta ALDRIG kommer att ändras om det alltid är bruden som ska överlämnas av sin far. Det har ingenting med att pappor är hemska (var har du fått det ifrån), utan för att så länge överlämningen består av brud+manlig släkting kommer man inte att kunna sudda ut det ursprungliga betydelsen, utan det krävs att vissa överlämningar sker av brudgummen också samt att mammorna får vara med och hedras. Med detta har jag verkligen inte sagt att konstallationen brud+brudens far inte får tillämpas, men jag menar att det inte ALLTID får se ut på det sättet.
Jag vet att du inte gillar jämförelsen med hitlerhälsningen, men låt mig ta den som exempel igen. Om vi vill ändra symboliken i hitlerhälsningen är det jätteviktigt att inte bara nynazister gör hälsningen, utan alla typer av folk (judar, svarta, vita, män, kvinnor, barn....) Så länge hälsningen endast görs av nazister kommer vi inte att kunna glömma bort den ursprungliga betydelsen och jag menar att det är på samma sätt med överlämningarna.
Tess80 skrev 2009-10-09 16:00:18 följande:
Vad är det som ni är rädda för? Här kämpar man för att ändra på synen (och kvinnosynen) samt symboliken i brudöverlämningar/överlämningar, så att det i slutänden av alltihop ser ut som att både män och kvinnor som önskar att bli överlämnade ska få göra det på samma villkor, grunder/syner UTAN en inskränkt hemsk symbolisering (för den kommer att suddas ut med tiden om man väl börjar kämpa för att nå detta)Är det så fel att vilja göra överlämningen bättre? Är det fel att man strävar efter att både kvinnor och män kan få bli överlämnade med samma syn = jämlikhet.Det låter som att ni hakat upp er på att Pappan är hemsk och fel, välj INTE pappan i en överläming bla bla bla...det är dags att vakna upp och inse att pappan är ingen hemsk person som tvingar dottern i giftermål i sverige (gör han det så är det lagbrott).Som sagt, varför inte kämpa på en förbättrad syn på överläming och kämpa på att kvinnan kan få faktiskt gå med sin pappa om hon nu väljer det själv, utan att indikera och "skrika ut, NEJ STOP" du symoliserar att du är under mannen"!!!. Så mycket som behöver ändras, men som DOCK behöver ändras. För självklart kan man förbättra överläming i alla aspeker!