• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • MKAB

UNDERVART sagt chris,tusen tack,kunde ej sagt det bättre.

nu tycker jag att vi lämnar den denna sida.lycka till allihopa:)

• Aleta

Nu missförstår du, precis som de flesta andra som vill ha överlämning. Vi hackar inte på er som individer, vi talar om vad vi tycker om själva fenomenet brudöverlämning.

Att just du vill ha brudöverlämning säger mig ingenting om vad du är för person eller har för bakgrund. Vi kan lära oss lite mer om varandra genom att diskutera, men ditt val är ditt val och jag tycker att det ska vara fritt att välja. MEN ordet ska också vara fritt.

Bara för att man inte håller med dig hela tiden så betyder det inte att man hackar på dig.

Sedan har jag läst om ditt förra inlägg och om jag missförstod så ber jag om ursäkt, men sättet du radade upp sakerna på med avslutningsfraser "Finns väl ändå annat i världen som är viktigare att diskutera än ÅSIKTER AV ÖVERLÄMNING I KYRKAN?"
    fick mig att uppfatta det så.

Chris24 skrev 2009-10-09 21:34:26 följande:
    Men Aleta och Katja B, läser ni o hör endast det ni vill o anser är rätt enligt er eller?Jag skrev aldrig att det var en tävling, skrev aldrig att det handla om vem som gör vad mest o bäst så skärp er med båda två för ni vet det va inte så, diskussionen spårade ur lite och det var det jag vill få fram.Man ska liksom inte "trycka" fram sina åsikter o tvinga andra på ens åsikt för just DU/NI tycker så och JA,det finns viktigare saker i livet än vad man anser är OK med överlämning men ni hackar ju direkt på dem som anser det är FINT med överlämning som en ovan nämner och nästa hackar direkt med "va din man lika lycklig över att bli överlämnad av sin kära mor?" Ska vi snacka onödiga o löjliga kommentarer nu eller?Sluta, ni är feminister,we get it. Spela inte bättre över oss,nu gör ni mig bara besviken över den "lilla" feministen jag hade i mig alltså, få det inte till att det är kvinnoförnedrande med allt som feminister anser, finns åter igen, andra åsikter. O varför ens ta upp medeltidens kvinnor? Det är 2009 nu, kolla omkring er hur det ser ut med just "starka kvinnor".Ingen drog hemlösa & barnen i Afrika kortet utan försökte få fram en "point" vilket ni inte såg, kanske såg att ni attackerade så starkt för ni vet att ni nu överdriver?Herregud, varför fortsätter jag? Sluta CHRIS!!!! (Jag då..)Godnatt mina kära feminister,hoppas ni alla får er den kvinnan/mannen ni önskar o finner rätt här i livet, menar allvar, nu slutar jag.
  • Aleta

Det du skriver får det att låta som om alla utländska kvinnor blir förnedrade, men att svenska kvinnor aldrig blir det.
    Det tror jag inte är sant.

Menar du förresten att du inte är svenska eller att du har utländskt ursprung? Jag tycker inte att svenska medborgare är utländska. Det är kanske där det blir missförstånd när jag säger att det finns kvinnor i Sverige idag som lever under förhållanden där de inte kan välja själva vem de ska gifta sig med.

MKAB skrev 2009-10-09 21:31:44 följande:
    ohh herregud..vi utländska tjejer uppskattar nog saker o ting mer i livet;) vi VET hurdet är att verkligen bli förnedrad...lycka till tjejer på den här tråden,ni behöver det!
  • JustMeAndMyLove

Oj... Nu kan jag verkligen inte hålla käften, men vem är du att påstå att utländska tjejer vet mer om att bli förnedrade än svenska? Förnedring sker väl ändå på en individuell nivå och upplevs olika av olika individer vare sig det är vanligt eller inte i det land man råkar befinna sig i?

Uppskattar saker och ting mer.... Nä jag håller nog tyst ändå.. Finns inget att säga..
    på något underligt sätt så drivs jag mer och mer mot att överlämning borde totalförbjudas inom kyrkan. Och det är inte pga det tex Aleta skriver, utan pga det ni som är för det skriver.

lite lustigt faktiskt

MKAB skrev 2009-10-09 21:31:44 följande:
    ohh herregud..vi utländska tjejer uppskattar nog saker o ting mer i livet;) vi VET hurdet är att verkligen bli förnedrad...lycka till tjejer på den här tråden,ni behöver det!
  • ario

Du e hel underbar, kan inte ha sagt bättre.

Brudöverlämning ska inte förknippas med förnedring och förstår inte kvinnor som tycker det.

Chris24 skrev 2009-10-09 21:34:26 följande:
    Men Aleta och Katja B, läser ni o hör endast det ni vill o anser är rätt enligt er eller?Jag skrev aldrig att det var en tävling, skrev aldrig att det handla om vem som gör vad mest o bäst så skärp er med båda två för ni vet det va inte så, diskussionen spårade ur lite och det var det jag vill få fram.Man ska liksom inte "trycka" fram sina åsikter o tvinga andra på ens åsikt för just DU/NI tycker så och JA,det finns viktigare saker i livet än vad man anser är OK med överlämning men ni hackar ju direkt på dem som anser det är FINT med överlämning som en ovan nämner och nästa hackar direkt med "va din man lika lycklig över att bli överlämnad av sin kära mor?" Ska vi snacka onödiga o löjliga kommentarer nu eller?Sluta, ni är feminister,we get it. Spela inte bättre över oss,nu gör ni mig bara besviken över den "lilla" feministen jag hade i mig alltså, få det inte till att det är kvinnoförnedrande med allt som feminister anser, finns åter igen, andra åsikter. O varför ens ta upp medeltidens kvinnor? Det är 2009 nu, kolla omkring er hur det ser ut med just "starka kvinnor".Ingen drog hemlösa & barnen i Afrika kortet utan försökte få fram en "point" vilket ni inte såg, kanske såg att ni attackerade så starkt för ni vet att ni nu överdriver?Herregud, varför fortsätter jag? Sluta CHRIS!!!! (Jag då..)Godnatt mina kära feminister,hoppas ni alla får er den kvinnan/mannen ni önskar o finner rätt här i livet, menar allvar, nu slutar jag.
  • ario

Hon var mycket stolt över att jag blev fans fru.

Du frågade aldrig om han blev överlämnad, utan du antydde bara det, hur kan du dra slutsater om det?

Duchess skrev 2009-10-09 20:34:55 följande:
    Var din man lika stolt över att bli överlämnad av sin kära mor?
  • ario

hahah, feminstern, fick de bestämma så skulle de låta mannen bli kvinna i huset:P

MKAB skrev 2009-10-09 21:32:57 följande:
    exakt ..bröllopstankar..hr kom feminstiska frågor o att hacka ner på de som VILL bli överlmnad in i bilden,ni påstår att jag gör personliga påhopp...men ni då??? som hackar på oss som vill bli överlämnade....
  • feministbrud

Det där var en självemotsägelse som visar att du inte har en susning om vad feminism innebär.

ario skrev 2009-10-10 02:07:35 följande:
    hahah, feminstern, fick de bestämma så skulle de låta mannen bli kvinna i huset:P
  • Aleta

Nej, min man är mer feminist än vad jag är.
    Om det vore tvärt om, att männen vore i underläge så skulle vi istället vara maskulinister och kämpa för männens rätt till jämställdhet.
    Vi kämpar för jämlikhet.
    Det du skrev tyder på att du tyvärr har gått på den propaganda som i alla tider har använts så fort kvinnor försöker få rätt.
    De förlöjligas och man pratar om kvinnor med skägg, okvinnliga kvinnor osv i all oändlighet för att trycka tillbaka dem på sin plats. (Om den överlägsna attityden med "lilla gumman" och liknande redan har misslyckats, den brukar komma först.)

Det är ett vanligt sätt att argumentera när man innerst inne vet att man inte har något på fötterna (några bra argument). Det är inte bara män som använder den tekniken, om man läser i trådarna här så dyker det upp sådant i vissa inlägg ibland när orden tar slut.

Jag erkänner villigt att jag också till viss utsträckning hade gått på detta och talade om feminister på ett sätt som inte alltid var smickrande ända tills min man fick upp ögonen på mig. När han förklarade hur sådan argumentation och personangrepp har använts genom tiderna för att stoppa kampen för jämlikhet mellan könen så skämdes jag över hur lättlurad jag hade varit.

Men, tekniken måste ändå sägas vara väldigt effektiv. Den har lyckats ställa kvinnor mot varandra istället för att man försöker nå samma mål.
    För vem vill vara en kvinna med skägg, okvinnlig, rödstrumpa, manshatare, vilja förtrycka män?
    Nej, just det, det vill varken du eller jag! På så sätt har vi systematiskt lyckats bli övertalade att motarbeta feminismen, fastän alla som vill ha jämlikhet är feminister.

När män och kvinnor är jämlika så kommer inga feminister att finnas (om några tusen år sådär) eller behövas.

ario skrev 2009-10-10 02:07:35 följande:
  • justagirl
    Tess80 skrev 2009-10-09 10:50:10 följande:
    Men du får väl skilja på lagbrott och överlämning! Det är två helt olika saker! För att jag begår inget brott mot lagen om jag har överlämning!Så den liknelsen blev lite fel tyvärr...
    Nej, det jag försökte komma fram till var att NORMALT SETT när man finner någon företeelse som bottnar i förtryck av kvinnor så brukar man försöka motarbeta/avskaffa denna företeelse, inte ändra synen på den.

Tex rösträtten då. Män hade ensamrätt på rösträtten = bottnar i ett förtryck av kvinnan. Det kvinnorna gjorde då var att TA BORT denna företeelse och se till att de också fick rösträtt. De försökte inte ändra på synen på den manliga ensamrätten så att den framstod som positiv.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?