• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • kikel

Nä jag vill inte alls ha någon hollywoodbröllops dröm. Jag är bara halv svensk och min festman inte alls svensk och vi blandar svenskt med skottskt genom hella bröllopet. Detta är en av sakerna vi väljer att göra på ett storbritaniskt sett. Det är unjefär som när folk gnäller på min ring och säger att det är någon slags princess ring och att jag vill ha som alla i hollywodd. Det är det inte utan det är vad man har i storbritanien.

• Ore
    Alexxxi skrev 2009-10-09 10:57:29 följande:
    Jag sa inte heller att du skrev. Jag refererar till allt snack och även din kommentar! Så du menar att det är inte vad du tycker? Att Sverige ska va ett föredöme för andra länder när det gäller just detta?Om kyrkan nu har slopat detta, och det är sååå viktigt för kyrkan, varför går då vissa präster med på att genomföra brudöverlämning då? Det verkar ju inte tas på stort allvar.
    Dessa chefer följer inte sin arbetsgivares föreskrifter. Vilket skulle leda till uppsägning på många andra ställen...
  • Ore
    Tess80 skrev 2009-10-09 16:00:18 följande:
    Vad är det som ni är rädda för? Här kämpar man för att ändra på synen (och kvinnosynen) samt symboliken i brudöverlämningar/överlämningar, så att det i slutänden av alltihop ser ut som att både män och kvinnor som önskar att bli överlämnade ska få göra det på samma villkor, grunder/syner UTAN en inskränkt hemsk symbolisering (för den kommer att suddas ut med tiden om man väl börjar kämpa för att nå detta)Är det så fel att vilja göra överlämningen bättre? Är det fel att man strävar efter att både kvinnor och män kan få bli överlämnade med samma syn = jämlikhet.Det låter som att ni hakat upp er på att Pappan är hemsk och fel, välj INTE pappan i en överläming bla bla bla...det är dags att vakna upp och inse att pappan är ingen hemsk person som tvingar dottern i giftermål i sverige (gör han det så är det lagbrott).Som sagt, varför inte kämpa på en förbättrad syn på överläming och kämpa på att kvinnan kan få faktiskt gå med sin pappa om hon nu väljer det själv, utan att indikera och "skrika ut, NEJ STOP" du symoliserar att du är under mannen"!!!. Så mycket som behöver ändras, men som DOCK behöver ändras. För självklart kan man förbättra överläming i alla aspeker!
    Väljer man att bli överlämnad av sin pappa, så gör man ju EXAKT på samma sätt som det gjordes för flera hundra år sedan då döttrarna var som ägodelar som leddes av sina fäder fram till sina blivande makar.

Det är den symboliken jag ser när jag ser en brudöverlämning. Det är den jag associerar till, om jag är på ett bröllop med brudöverlämning.

Det du tror, är att om de flesta av de bröllop jag går på har brudöverlämning, så kommer den olustiga känslan jag har inför brudöverlämning att försvinna. Och symboliken suddas ut?

Tyvärr inte, säger jag. För man kan aldrig ändra på historia. Jag kommer alltid veta om symboliken, och historian bakom.

Enda sättet att ha överlämning, OCH få mig att inte känna en olustkänsla över detta, är att göra om hela överlämningsproceduren. T.ex. genom att inte framhäva far-dotter relationen så extremt. Detta kan göras genom att båda i brudparet blir överlämnade av båda sina föräldrar. Då görs inte överlämningen på samma sätt som förr, och då kan jag ju inte heller se kvinnans omyndighet i symboliken kring överlämningen. Då ser jag ju istället en man och en kvinna som vill göra sina föräldrar delaktiga i sitt val.

I och för sig skulle jag tolka det som litet "barnsligt", att vuxna människor behöver bli ledda fram till sin vigsel av sina föräldrar, som om de vore småungar som man inte vågar släppa iväg själva.

Men jag skulle i alla fall inte se symbolen som något nedvärderande för kvinnan, om både mannen och kvinnan överlämnades av båda sina föräldrar.
  • Chris24

Herregud.. hur fan avslutas denna tråden?

Folk går runt i cirklar, det märker ni va? Ni säger exakt samma sak, samma mening o samma svar för alla vill så gärna få fram sin åsikt och försöka få den andre att verkligen tycka så som DU gör.

Kan vi inte skapa en ny tråd? För tydligen,som allt annat här i världen, har alla olika åsikter och man får försöka respektera detta,jag ser förklaringar gång på gång "jag anser,jag tycker,det borde inte,det SKA inte" osv osv.. Bara gör som ni alla vill istället då?

Jag tex,ser ju verkligen inte det som om att jag är en liten barnunge som ska ledas fram av min pappa, gör det för det är en fin sak, han har alltid ställt upp för mig o jag vet att han gärna vill överlämna mig därav varför jag fråga honom, punkt slut. Inget kvinnoförnedrande, nedtryckande eller NÅT ANNAT.
    Det fokuseras för mycket på hur negativt det är, biblen hit, feminist hit, kvinnors rättigheter hit osv? Men snälla, vi lever i en värld där en kvinna BORDE nu kunna bestämma själv om hon vill att NÅGON ska överlämna henne, pappa eller mamma.
    Och OM man då gör det (som jag gör) är det ju för att, som jag sa (gå runt i cirklar var det ja..) för att JAG tycker det är en fin sak o en viss uppskattning av det hela, INGET HAN ÄGER MIG - dittan eller dittan!

Förlåt men jag håller på med ett projekt just nu där jag & min sambo försöker hjälpa barn i bla, Afrika & Indien och där ser man olyckligheter och små söta barn som inte ens har mat eller kläder på kroppen o att många fler kan hjälpa till egentligen, samtidigt som jag o fästmannen försöker ha ett bröllop också. Men då ser man denna tråden och först ler, håller med, håller inte med, blir tjötigt o nu till slut blir man ju förbannad på vuxna människor som inte kan låta andra vuxna människor ha sina egna åsikter, göra som dem själva vill utan att det ska va KVINNOFÖRNEDRANDE o SMÅBARN?? Finns väl ändå annat i världen som är viktigare att diskutera än ÅSIKTER AV ÖVERLÄMNING I KYRKAN?

Hon fråga från allra början va folk TYCKTE, hon sa inte "tjöta tills du får rätt liksom -tråden" utan ville endast ha våra åsikter, sen gör hon o alla andra som hon vill!

Skapa ny tråd -" hur ska vi/jag hjälpa till mer i mitt I-land Sverige?"

Jaja, jag vet att en massa kommer o svara mig o diktera mig osv osv, CIRKELN PEOPLE. men jag ska ta bort denna tråden för mig själv så gör jag er en tjänst o mig själv.

Lycka till brudar!

• Aleta

Djur är inte tillåtna i kyrkan. Det finns många allergiker, så överlämning av hundar och katter går bort.

Chris24 skrev 2009-10-09 13:44:13 följande:
    Okej, jag tror (o hoppas såklart) att jag har förstått dig rätt.Jo, bruden ska få göra och vilja som hon vill anser jag, precis som mannen också såklart, om man då har speciella önskemål för ens bröllop osv. Man ska ju behöva förbjudas för något, inte sånt som man själv vill och på ens egna bröllop.Om det sen handlar om att vilja att ens pappa,mamma,mormor,katt,hund,präst osv osv osv ska lämna över en!
  • MKAB

men orka diskutera en sån löjlig sak,när folk svälter o ej har tak över huvudet,SKÄMS PÅ ER!!Men det bevisar väl bara att ni är bittra o det är NI som står och stampar i det gamla..

• ario

klart man ska överlämnas!

Finns inget finare:)

• ario

håller med!

Chris24 skrev 2009-10-09 19:42:56 följande:
    Herregud.. hur fan avslutas denna tråden? Folk går runt i cirklar, det märker ni va? Ni säger exakt samma sak, samma mening o samma svar för alla vill så gärna få fram sin åsikt och försöka få den andre att verkligen tycka så som DU gör.Kan vi inte skapa en ny tråd? För tydligen,som allt annat här i världen, har alla olika åsikter och man får försöka respektera detta,jag ser förklaringar gång på gång "jag anser,jag tycker,det borde inte,det SKA inte" osv osv.. Bara gör som ni alla vill istället då?Jag tex,ser ju verkligen inte det som om att jag är en liten barnunge som ska ledas fram av min pappa, gör det för det är en fin sak, han har alltid ställt upp för mig o jag vet att han gärna vill överlämna mig därav varför jag fråga honom, punkt slut. Inget kvinnoförnedrande, nedtryckande eller NÅT ANNAT.Det fokuseras för mycket på hur negativt det är, biblen hit, feminist hit, kvinnors rättigheter hit osv? Men snälla, vi lever i en värld där en kvinna BORDE nu kunna bestämma själv om hon vill att NÅGON ska överlämna henne, pappa eller mamma.Och OM man då gör det (som jag gör) är det ju för att, som jag sa (gå runt i cirklar var det ja..) för att JAG tycker det är en fin sak o en viss uppskattning av det hela, INGET HAN ÄGER MIG - dittan eller dittan!Förlåt men jag håller på med ett projekt just nu där jag & min sambo försöker hjälpa barn i bla, Afrika & Indien och där ser man olyckligheter och små söta barn som inte ens har mat eller kläder på kroppen o att många fler kan hjälpa till egentligen, samtidigt som jag o fästmannen försöker ha ett bröllop också. Men då ser man denna tråden och först ler, håller med, håller inte med, blir tjötigt o nu till slut blir man ju förbannad på vuxna människor som inte kan låta andra vuxna människor ha sina egna åsikter, göra som dem själva vill utan att det ska va KVINNOFÖRNEDRANDE o SMÅBARN?? Finns väl ändå annat i världen som är viktigare att diskutera än ÅSIKTER AV ÖVERLÄMNING I KYRKAN?Hon fråga från allra början va folk TYCKTE, hon sa inte "tjöta tills du får rätt liksom -tråden" utan ville endast ha våra åsikter, sen gör hon o alla andra som hon vill!Skapa ny tråd -" hur ska vi/jag hjälpa till mer i mitt I-land Sverige?"Jaja, jag vet att en massa kommer o svara mig o diktera mig osv osv, CIRKELN PEOPLE. men jag ska ta bort denna tråden för mig själv så gör jag er en tjänst o mig själv.Lycka till brudar!
  • Aleta

Det är inte fel, men det GÅR inte pga av att vissa kriterier inte är uppfyllda och förmodligen aldrig kommer att bli uppfyllda.

För det första måste brudöverlämningar överallt i hela världen vara frivilliga.

För det andra måste alla vara lika villiga att bli överlämnade (både brud och brudgum).

För det tredje måste alla tänkbara konstellationer i överlämnandet förekomma. (Mamma, pappa, båda föräldrarna samtidigt osv.)

Det som händer om man börjar i andra änden, dvs att man har fler och fler överlämningar av den traditionella typen INNAN dessa tre kriterier är uppfyllda, är att man hamnar ÄNNU längre ifrån det önskade resultatet. Kvinnosynen blir bara sämre och sämre och ingen kommer ens att komma på tanken att brudgummen ska lämnas över eller att någon annan än en manlig representant ska överlämna bruden.

Det vi försöker säga är att du börjar i fel ände. Vill man förbättra kvinnosynen så tar man bort så många förnedrande symboler som möjligt (och NEJ, matlagning är ingen symbol) tills ca 4000 år av kvinnoförtryck har suddats ut. När dessa väl är utsuddade så kommer i och för sig fler att inte vilja välja att spela upp symboler som motarbetar friheten men samtidigt så har inte symbolerna samma laddade värden. Då kan du sätta igång med brudöverlämning igen. Jag gissar på att det kommer att bli om sisådär 2000-3000 år om allt går vägen.

Tess80 skrev 2009-10-09 16:15:59 följande:
    Vad är det som vi gör så fel i att vilja ändra överläming till något bättre och mer jämställt?Det har jag inte fått svar på här..
  • Chris24

Me love MKAB& ARIO!!!!! THAAAAANNNK YOUUU :)

Kände mig ensam här inne ett tag när Alexxxi också försvann.. :)

Svar på tråden Lämnas över eller inte?