Tess80 skrev 2009-10-09 16:00:18 följande:
Vad är det som ni är rädda för? Här kämpar man för att ändra på synen (och kvinnosynen) samt symboliken i brudöverlämningar/överlämningar, så att det i slutänden av alltihop ser ut som att både män och kvinnor som önskar att bli överlämnade ska få göra det på samma villkor, grunder/syner UTAN en inskränkt hemsk symbolisering (för den kommer att suddas ut med tiden om man väl börjar kämpa för att nå detta)Är det så fel att vilja göra överlämningen bättre? Är det fel att man strävar efter att både kvinnor och män kan få bli överlämnade med samma syn = jämlikhet.Det låter som att ni hakat upp er på att Pappan är hemsk och fel, välj INTE pappan i en överläming bla bla bla...det är dags att vakna upp och inse att pappan är ingen hemsk person som tvingar dottern i giftermål i sverige (gör han det så är det lagbrott).Som sagt, varför inte kämpa på en förbättrad syn på överläming och kämpa på att kvinnan kan få faktiskt gå med sin pappa om hon nu väljer det själv, utan att indikera och "skrika ut, NEJ STOP" du symoliserar att du är under mannen"!!!. Så mycket som behöver ändras, men som DOCK behöver ändras. För självklart kan man förbättra överläming i alla aspeker!
Väljer man att bli överlämnad av sin pappa, så gör man ju EXAKT på samma sätt som det gjordes för flera hundra år sedan då döttrarna var som ägodelar som leddes av sina fäder fram till sina blivande makar.
Det är den symboliken jag ser när jag ser en brudöverlämning. Det är den jag associerar till, om jag är på ett bröllop med brudöverlämning.
Det du tror, är att om de flesta av de bröllop jag går på har brudöverlämning, så kommer den olustiga känslan jag har inför brudöverlämning att försvinna. Och symboliken suddas ut?
Tyvärr inte, säger jag. För man kan aldrig ändra på historia. Jag kommer alltid veta om symboliken, och historian bakom.
Enda sättet att ha överlämning, OCH få mig att inte känna en olustkänsla över detta, är att göra om hela överlämningsproceduren. T.ex. genom att inte framhäva far-dotter relationen så extremt. Detta kan göras genom att båda i brudparet blir överlämnade av båda sina föräldrar. Då görs inte överlämningen på samma sätt som förr, och då kan jag ju inte heller se kvinnans omyndighet i symboliken kring överlämningen. Då ser jag ju istället en man och en kvinna som vill göra sina föräldrar delaktiga i sitt val.
I och för sig skulle jag tolka det som litet "barnsligt", att vuxna människor behöver bli ledda fram till sin vigsel av sina föräldrar, som om de vore småungar som man inte vågar släppa iväg själva.
Men jag skulle i alla fall inte se symbolen som något nedvärderande för kvinnan, om både mannen och kvinnan överlämnades av båda sina föräldrar.