• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

JO det vet jag, men jag undrar om det är någon utav er som kan svara på denna

Duchess skrev 2009-10-09 16:18:57 följande:
    Det är många som inte får svar här på sina frågor. Welcome to the club.
  • Imma

Ibland kan man välja (gärna i en diskussion) att låtsas att inte förstå. Jag skulle aldrig någonsin antyda att du är dum på något sätt. Att vi inte tycker lika gör ingen av oss till korkade tycker jag.

Jag tror, till skillnad från dig, att det krävs att även männen överlämnas för att man ska kunna ändra synen på överlämningen. Du anser att synen kan ändras även om vi fortsätter med att endast lämna över bruden, men du tror att det kommer att leda till att även männen vill bli överlämnade. Det tror inte jag.

Tess80 skrev 2009-10-09 16:15:00 följande:
    Vaddå väljer att missförstå med flit! Tror du att jag är dum i huvudet eller vart vill du komma??Men herregud! Det kommer säkerligen att utvecklas med tiden att BÅDE mannen och kvinnan blir överlämnade om dom vill. Jag har pratat med min man om detta och han sade att det är ju en självklarhet att det kommer att finnas män som också vill bli överlämnade, precis lika mycket som kvinnor! Och det är jag garanterad över att det finns!Och man behöver ju självklart inte tycka att det är fint eller charmigt med överläming. Det har jag sagt innan, ett antal gånger nu!MEN dom som väljer att ha överläming borde få ha det utan att det är någonting dåligt i det! Och oavsett VEM som är den som överlämnar.
  • Tess80

Nä nu lämnar jag er tjejer en stund, ska handla med familjen. Men jag kommer in senare i kväll och diskuterar mer med er

• Duchess

Jag erkänner förbehållslöst att när jag själv ställt massor av frågor till dig som du inte svarat på, så minskar min lust att svara på din fråga (som många redan besvarat).

Tess80 skrev 2009-10-09 16:19:46 följande:
    JO det vet jag, men jag undrar om det är någon utav er som kan svara på denna
  • feministbrud

Nej, jag har ingen åsikt om hur många pappor man har i en vigsel, överläning är fel oavsett.

Du frågar varför jag inte vill att det ska bli jämställt i överlämningen. Då ska jag säga dig att det är för att jag inte tror att det går. Eller med ditt språk: Det går inte. Därför bekämpar jag det. Vi kan göra en påverkan här i Sverige genom att föregå med gott exempel och inte använda överlämning.

Hur skulle det hjälpa kvinnor som tvingas in i äktenskap att vi har ändrat synen på det i Sverige?

Hur menar du att det är trångsynt att bekämpa könsroller?

Tess80 skrev 2009-10-09 16:11:09 följande:
    Jo det är klart att jag är tvärsäker på att den kan ändras, för om jag inte var det....varför skulle jag då kämpa för det?? Det låter ju inte vettigt alls...Om det är så du ser och tycker att det är så hemskt om en pappa går in med sin dotter, så tycker jag att du är fruktansvärt trångsynt och inte kan visualisera dej om framtiden alls.Vill inte du att det ska bli jämställt i en överläming? För oavsett hur det ser ut i andra länder, så kan ju vi göra en påverkan ändå i Sverige. För kvinnan är annorlunda här i Sverige än vad kvinnan i dom länder som har kvar det gamla sättet har! Det går inte att jämföra. Dom kvinnor i andra länder tycker jag ska kämpa mer för jämställdhet (inget jag kan göra något åt)Jag måste vara dubbelt så hemsk då i dina ögon för att jag blev överlämnad av båda mina pappor!
  • feministbrud

Därför att det inte går.

Tess80 skrev 2009-10-09 16:15:59 följande:
    Vad är det som vi gör så fel i att vilja ändra överläming till något bättre och mer jämställt?Det har jag inte fått svar på här..
  • kikel

Det hjälper inte kvinnor att ta bort överläning de kommer fortarande bli "bort gifta" mot sin vilja. Det är inte bara kvinnor som blir bort gifta

feministbrud skrev 2009-10-09 16:22:27 följande:
    Nej, jag har ingen åsikt om hur många pappor man har i en vigsel, överläning är fel oavsett.Du frågar varför jag inte vill att det ska bli jämställt i överlämningen. Då ska jag säga dig att det är för att jag inte tror att det går. Eller med ditt språk: Det går inte. Därför bekämpar jag det. Vi kan göra en påverkan här i Sverige genom att föregå med gott exempel och inte använda överlämning.Hur skulle det hjälpa kvinnor som tvingas in i äktenskap att vi har ändrat synen på det i Sverige?Hur menar du att det är trångsynt att bekämpa könsroller?
  • feministbrud

Men det hjälper dem mindre om vi anammar deras sed och spelar upp ett skådespel som är något annat än vad det visar (det visar kvinna som överlämnas av en förmyndare till en annan, det är egentligen en brud som vill förverkliga sin dröm om ett hollywoodbröllop, typ)

kikel skrev 2009-10-09 16:47:37 följande:
    Det hjälper inte kvinnor att ta bort överläning de kommer fortarande bli "bort gifta" mot sin vilja. Det är inte bara kvinnor som blir bort gifta
Svar på tråden Lämnas över eller inte?