• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • feministbrud

Med det visuella menar jag det man ser. Om det man ser får en att tänka på onda saker är det svårt att gilla det man ser, eller hur? Det behöver med andra ord inte bara handla om att man ändrar den gängse synen.

Och nej, jag ser inte att kvinnan måste ändra på sig. Jag ändrar hellre traditioner än på kvinnan.

Tess80 skrev 2009-10-09 13:53:17 följande:
    JO man kan visst ändra symboliken även utan att man går in med en annan förutom sin pappa, bara det att det kanske tar längre tid att få igenom.För att män ska få ha överläming så KRÄVS det en förändring på kvinnan också, så att det blir på lika villkor och synsätt.Vad menar du med det visuella?
  • Chris24

Oh,nu lämnar jag tråden/diskussionen brudar, ska ut o förgifta mina lungor smått med en kopp kaffe :)

Måla element ikväll med ett glas vin tänkte jag,mannen blev tvingad att jobba extra i helgen och är borta nästan hela natten,så jag passar på ;) Ni vet hur det är ibland, haha..

Men imorgon blir det inhandlning av en fin förlovnings klänning till MOI :)

Trevlig helg!

• Tess80

Jo men det är ju som en liknelse: t.ex att vissa gillar se på rysar filmer, medans andra blir förskräckta eller upprörda av det eller bara inte gillar det. Folk får ju givetvis tycka att det är fult med överlämningar (precis lika mycket som att det finns folk som tycker att färgen rosa är fult), det är inte det som det handlar om här! Folk uppfattar saker olika, men eftersom jag anser (och vet) att det än idag består det av många att kvinnan är under mannen i en brudöverlämning, så tycker jag att det är bara att fortsätta bekämpa sådana!

Man börjar att göra en förändring på kvinnosynen, sedan i vilken ordning det blir om symboliken ändras först, eller om man väljer att gå in med andra eller fler i en överläming vet jag ju givetvis inte. Men för att få igenom en överlämning för både männen och kvinnorna så måste det göras förändringar i överlämningen.

För dock så kvarstår det faktum att det finns MÅNGA som strävar och önskar att ha överlämning. Och det kommer säkerligen att bli fler och fler med tiden också. Ska dom då bara få "rätta sig i ledet" för att...vaddå??

feministbrud skrev 2009-10-09 14:12:03 följande:
    Med det visuella menar jag det man ser. Om det man ser får en att tänka på onda saker är det svårt att gilla det man ser, eller hur? Det behöver med andra ord inte bara handla om att man ändrar den gängse synen.Och nej, jag ser inte att kvinnan måste ändra på sig. Jag ändrar hellre traditioner än på kvinnan.
  • Tess80

Åh lycka till och ha en trevlig helg du med

Chris24 skrev 2009-10-09 14:15:53 följande:
    Oh,nu lämnar jag tråden/diskussionen brudar, ska ut o förgifta mina lungor smått med en kopp kaffe :)Måla element ikväll med ett glas vin tänkte jag,mannen blev tvingad att jobba extra i helgen och är borta nästan hela natten,så jag passar på ;) Ni vet hur det är ibland, haha..Men imorgon blir det inhandlning av en fin förlovnings klänning till MOI :)Trevlig helg!
  • Tess80

Med det menar jag ju den hemska förtryckta synen och symboliken i överlämningen.

Tess80 skrev 2009-10-09 14:25:48 följande:
    Men för att få igenom en överlämning för både männen och kvinnorna så måste det göras förändringar i överlämningen.
  • Tess80

VARFÖR vill man inte förbättra överlämning, när det är så många i nutid som önskar det??
    Göra det bättre och mer jämställt för både kvinnor och män som önskar att ha överlämning (tänk långsiktigt, då detta inte sker över en dag). Det kan jag omöjligt förstå. För då är det ju inget hemskt!

• feministbrud

Jo, det hemska ligger ju även i att symbolen är så visuellt tydlig. Det är därför det blir omöjligt att tala om "förbättra överlämning". Bara ordet överläm,ning gör att det inte går att förbättra. En överlämning är en överlämning och det kvittar hur mycket du försöker förändra symboliken, överlämning betyder överlämning. Att man sedan kallar det att fadern "eskorterar" bruden till brudgummen gör inte att man inte ser den tydliga symbolen.

En förändring av kvinnosynen skulle göra att fler väljer att INTE lämnas över. Det finns fortfarande inget som heter "kvinnosynen i brudöverlämning" (som du har märkt i tråden så är det fler som inte förstår detta, och då är det väldigt svårt att bemöta det).

Tess80 skrev 2009-10-09 14:32:52 följande:
    VARFÖR vill man inte förbättra överlämning, när det är så många i nutid som önskar det??Göra det bättre och mer jämställt för både kvinnor och män som önskar att ha överlämning (tänk långsiktigt, då detta inte sker över en dag). Det kan jag omöjligt förstå. För då är det ju inget hemskt!
  • Tess80

Jag anser att du har helt fel! Det kan visst bli en förbättring på överlämning!

För ju mer det blir vigslar som genomför dessa, ju mer vanligt blir det och framtida generationer kommer inte heller att se det som "något hemskt eller fult"

feministbrud skrev 2009-10-09 14:47:31 följande:
    Jo, det hemska ligger ju även i att symbolen är så visuellt tydlig. Det är därför det blir omöjligt att tala om "förbättra överlämning". Bara ordet överläm,ning gör att det inte går att förbättra. En överlämning är en överlämning och det kvittar hur mycket du försöker förändra symboliken, överlämning betyder överlämning. Att man sedan kallar det att fadern "eskorterar" bruden till brudgummen gör inte att man inte ser den tydliga symbolen.En förändring av kvinnosynen skulle göra att fler väljer att INTE lämnas över. Det finns fortfarande inget som heter "kvinnosynen i brudöverlämning" (som du har märkt i tråden så är det fler som inte förstår detta, och då är det väldigt svårt att bemöta det).
  • feministbrud

Det är en annan sak. Men "kvinnosyn i brudöverläming" kan man fortfarande inte säga. Det är där det blir konstiga slutsatser om att om man inte håller med dig så har man taskig kvinnosyn (det har jag ju upprepat 100000000 grånger).

Men synen i brudöverlämning tror jag inte ändras för att folk använder det. Det har ju använts i massor av år i andra länder. Feminister i USA jobbar exemplevis för att få bort sedan (genom att båda går in med båda föräldrarna).

Tess80 skrev 2009-10-09 14:54:54 följande:
    Jag anser att du har helt fel! Det kan visst bli en förbättring på överlämning!För ju mer det blir vigslar som genomför dessa, ju mer vanligt blir det och framtida generationer kommer inte heller att se det som "något hemskt eller fult"
  • kikel

Men snälla ge upp. Vi kommer inte ändra på vad vi tycker hur mycket du en håller på. Och det blir fler och fler som tycker som vi så ge upp. Finns lixom inget att kämpa för.

feministbrud skrev 2009-10-09 14:59:02 följande:
    Det är en annan sak. Men "kvinnosyn i brudöverläming" kan man fortfarande inte säga. Det är där det blir konstiga slutsatser om att om man inte håller med dig så har man taskig kvinnosyn (det har jag ju upprepat 100000000 grånger).Men synen i brudöverlämning tror jag inte ändras för att folk använder det. Det har ju använts i massor av år i andra länder. Feminister i USA jobbar exemplevis för att få bort sedan (genom att båda går in med båda föräldrarna).
Svar på tråden Lämnas över eller inte?