• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Alexxxi

Oki, jag har ingen koll på Borgerliga vigslar, därav min okunnighet inom det området.

Hur kan du tycka att det är rätt inom krsitendomen att viga samkönade? Vart står det?

Duchess skrev 2009-10-09 11:36:09 följande:
    Jag tycker att det stämmer utmärkt med kristendomen att viga samkönade par, så det är på tiden att regeringen ändrade äktenskapsbalken. Jag ser av den orsaken fram emot två bröllop i vänskapskretsen inom en överskådlig framtid Att förbjuda brudöverlämning i samband med borgerliga vigslar är i praktiken omöjligt. Själva konceptet med borgerlig vigsel bygger ju på att brudparet själva ska kunna utforma vigselakten precis som de vill, så länge de båda svarar ja. Den kyrkliga vigseln har (åtminstone i Svenska Kyrkan) en sedan länge fastslagen ordning, med etablerad vigselsed.
  • Tess80

EXAKT! Och varför tycker du inte att man ska FÖRBÄTTRA det, då många kvinnor faktistk vill gå in med sin pappa???

Imma skrev 2009-10-09 11:32:50 följande:
    Jag har problem när det är just bruden som ska överlämnas av just sin pappa, för att det speglar det gamla patriarkatet (kvinnan har ingenting att säga till om).
  • Duchess

Eftersom Bibeln inte säger något om dagens samkönade relationer så ser jag ingen anledning att förbjuda vuxna människor att gifta sig med varandra.

Menar du att Bibeln skulle förbjuda samkönade äktenskap? Vad stöder du det på?

Alexxxi skrev 2009-10-09 11:39:32 följande:
    Oki, jag har ingen koll på Borgerliga vigslar, därav min okunnighet inom det området.Hur kan du tycka att det är rätt inom krsitendomen att viga samkönade? Vart står det?
  • Tess80

Det får mej att undra på lite saker,

även om man gifter sig borgerligt och har överlämning, så sitter ju symboliken kvar ändå eller har jag fel?
    Och det är väl inte okej? Det är ju fortfarande en kvinnoförnedrande handling?

Duchess skrev 2009-10-09 11:36:09 följande:
    Jag tycker att det stämmer utmärkt med kristendomen att viga samkönade par, så det är på tiden att regeringen ändrade äktenskapsbalken. Jag ser av den orsaken fram emot två bröllop i vänskapskretsen inom en överskådlig framtid Att förbjuda brudöverlämning i samband med borgerliga vigslar är i praktiken omöjligt. Själva konceptet med borgerlig vigsel bygger ju på att brudparet själva ska kunna utforma vigselakten precis som de vill, så länge de båda svarar ja. Den kyrkliga vigseln har (åtminstone i Svenska Kyrkan) en sedan länge fastslagen ordning, med etablerad vigselsed.
  • Duchess

Jag kan förtydliga. Jag tycker att brudöverlämning är helt förkastligt, oavsett om det sker vid en borgerlig eller en kyrklig vigsel. Men pga de olikheter i vigselformerna som jag beskrev så tror jag att det är omöjligt att göra något åt brudöverlämning i samband med borgerliga vigslar. Det går däremot utmärkt att påverka vissa skeenden inom den kyrkliga sfären om man har kontakter där.

Tess80 skrev 2009-10-09 11:44:21 följande:
    Det får mej att undra på lite saker, även om man gifter sig borgerligt och har överlämning, så sitter ju symboliken kvar ändå eller har jag fel? Och det är väl inte okej? Det är ju fortfarande en kvinnoförnedrande handling?
  • Annelajan
    Duchess skrev 2009-10-09 11:41:23 följande:
    Eftersom Bibeln inte säger något om dagens samkönade relationer så ser jag ingen anledning att förbjuda vuxna människor att gifta sig med varandra. Menar du att Bibeln skulle förbjuda samkönade äktenskap? Vad stöder du det på?
    Stödjer bibeln samkönade relationer eller samkönade äktenskap...?
    Eller står det helt enkelt INGENTING i bibeln om samkönade?
  • Duchess

Det står ingenting i Bibeln om dagens samkönade relationer. Däremot står det en hel del om t ex rituellt tempelsex, prostitution och pedofili.

Eftersom det inte står något i Bibeln som förbjuder samkönade relationer så ser jag ingen anledning att kyrkan ska motsätta sig samkönade äktenskap. Jag tror att Gud är källan till all äkta kärlek, oavsett om parterna är av samma eller motsatt kön.

Annelajan skrev 2009-10-09 11:46:06 följande:
    Stödjer bibeln samkönade relationer eller samkönade äktenskap...?Eller står det helt enkelt INGENTING i bibeln om samkönade?
  • Tess80

Sedan så tycker jag att det är en privatsak att kunna "hedra"(som vissa säger) dom personer som man själv önskar och vill.

Det är ju inte det som är problemet!

Problemet ligger fortfarande i att kvinnosynen var hemsk i en överlämning förr. Men man KAN göra något åt saken, då många önskar att bli överlämnade, fast med en sjysst syn på kvinnan i dagens samhälle!

Ändrar man kvinnosynen i överlämningen, så kommer symboliken att suddas ut med tiden! Det är dit jag (som fler) kämpar att komma!

• Duchess

Tänker du kämpa lika hårt för att män ska överlämnas av sina mammor?

Tess80 skrev 2009-10-09 11:49:32 följande:
    Sedan så tycker jag att det är en privatsak att kunna "hedra"(som vissa säger) dom personer som man själv önskar och vill. Det är ju inte det som är problemet!Problemet ligger fortfarande i att kvinnosynen var hemsk i en överlämning förr. Men man KAN göra något åt saken, då många önskar att bli överlämnade, fast med en sjysst syn på kvinnan i dagens samhälle!Ändrar man kvinnosynen i överlämningen, så kommer symboliken att suddas ut med tiden! Det är dit jag (som fler) kämpar att komma!
  • Annelajan
    Duchess skrev 2009-10-09 11:47:59 följande:
    Det står ingenting i Bibeln om dagens samkönade relationer. Däremot står det en hel del om t ex rituellt tempelsex, prostitution och pedofili. Eftersom det inte står något i Bibeln som förbjuder samkönade relationer så ser jag ingen anledning att kyrkan ska motsätta sig samkönade äktenskap. Jag tror att Gud är källan till all äkta kärlek, oavsett om parterna är av samma eller motsatt kön.
    Själv vet jag inte vad bibeln säger i detta avseende så jag lägger inga som helst moraliska aspekter i det du anser Det var bara en fråga.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?