• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Men herregud, det har jag redan påvisat tidigare!
    Det gör man genom att kvinnor ska få välja att ha överlämning i dagens samhälle! FÖR ATT kvinnor i nutid är myndiga, självständiga och är inte förtryckta längre i en överlämning!

Dvs. ingen blir tvingad in i giftermålet, man går inte från en förmyndare till en annan osv.

Det är inte bara JAG som kämpar på att ändra synen, vi är många många fler runt om i landet som kämpar för detta!

Aleta skrev 2009-10-08 23:51:20 följande:
    Hur man ska ändra synen, du säger hela tiden att du ska göra det, men inte hur.
  • Aleta

Men kvinnor får ju välja om de vill bli överlämnade idag, eller hur?
    Det finns ju bevisligen flera som har valt det redan. Det funkar alltså inte, synen på brudöverlämning ändras inte ändå.

Tess80 skrev 2009-10-08 23:56:07 följande:
    Men herregud, det har jag redan påvisat tidigare!Det gör man genom att kvinnor ska få välja att ha överlämning i dagens samhälle! FÖR ATT kvinnor i nutid är myndiga, självständiga och är inte förtryckta längre i en överlämning!Dvs. ingen blir tvingad in i giftermålet, man går inte från en förmyndare till en annan osv.Det är inte bara JAG som kämpar på att ändra synen, vi är många många fler runt om i landet som kämpar för detta!
  • Tess80

Ja absolut får kvinnor bli överlämnade av många präster idag. Men som med allt annat som ska förändras från något dåligt till det bättre, så tar var sak sin tid! Se bara på jämställdhetsfrågorna i samhället och i arbetslivet, det har pågått en längre tid, men man får inte ge upp!

Fortsätter detta så kommer det tillslut att bli en förändring i kvinnosynen

Aleta skrev 2009-10-08 23:58:10 följande:
    Men kvinnor får ju välja om de vill bli överlämnade idag, eller hur?Det finns ju bevisligen flera som har valt det redan. Det funkar alltså inte, synen på brudöverlämning ändras inte ändå.
  • justagirl

Tess, Hur ser du på andra saker som räkas som kvinnoförtryck? Kvinnomisshandel t ex, ska vi ändra synen på att det är något fult och istället säga att det är något vackert som en man gör mot en kvinna, och så kommer alla gå med på det och kvinnomisshandel kommer inte längre att vara något fult för att vi bestämt det?

Det är exakt så jag tolkar dina tankegångar kring överlämningen. Vi tar något fult och så SÄGER VI att det inte längre är fult utan fint och så, nu ska alla tycka att det är så!

När vi ändå håller på kan vi väl göra samma sak med våldtäkt också? Det bottnar väl i en hemsk kvinnosyn, nu måste vi ändra den synen. Våldtäkt är fint!?

OBS! OBS! OBS! Detta är endast liknelser, jag anser INTE att våldtäkt och kvinnomisshandel är fint på riktigt...

• Aleta

Jag skulle nog inte säga ett pip om brudöverlämning om det faktiskt var så att istället för att tjejer här i ganska jämlika samhällen ska "få välja" överlämning, så var det så att ALLA kvinnor i hela världen kunde välja att SLIPPA bli överlämnade mot sin vilja.
    Om det alltså inte var ett tvång för större delen av världens kvinnliga befolkning så skulle det inte vara lika hemskt. (Men symbolen skulle ändå se likadan ut och jag anser att den är ett av en mängd små myrsteg som idag tas i samhället tillbaka mot en sämre kvinnosyn.)

Tess80 skrev 2009-10-09 00:05:47 följande:
    Ja absolut får kvinnor bli överlämnade av många präster idag. Men som med allt annat som ska förändras från något dåligt till det bättre, så tar var sak sin tid! Se bara på jämställdhetsfrågorna i samhället och i arbetslivet, det har pågått en längre tid, men man får inte ge upp! Fortsätter detta så kommer det tillslut att bli en förändring i kvinnosynen
  • Chris24

Men gud, låt alla få bestämma själva om dem vill bli överlämnade eller inte och av sina fädrar/män eller inte vetja? Utan att det ska bli nedtryckning hit och nedtryckning dit.. varför skulle det va det för? Jag tycker Kikel,du ska göra precis som du vill.

Jag själv ska låta min "pappa" Jean (inte min biologiska) lämna över mig för att han har gjort så otroligt mycket för mig i livet än vad någon annan har gjort med min mamma och för min mamma att jag uppskattar honom mer än nåt annat på jorden, han blev så rörd att han grät när jag fråga honom om han ville göra mig ÄRAN.

• Aleta

Men ni får bestämma själva!
    (Trots att det finns många som känner sig nedtryckta av att det förekommer brudöverlämning.)

Om man gör något kontroversiellt så är det väl inte speciellt förvånande att det är många som tycker tvärt om. Ingen kommer att hindra er för det.

Låt din mamma följa med fram till altaret också och låt din blivandes föräldrar följa honom fram. Vad är det för fel med att hedra alla om det är det som är syftet?

Chris24 skrev 2009-10-09 07:45:49 följande:
    Men gud, låt alla få bestämma själva om dem vill bli överlämnade eller inte och av sina fädrar/män eller inte vetja? Utan att det ska bli nedtryckning hit och nedtryckning dit.. varför skulle det va det för? Jag tycker Kikel,du ska göra precis som du vill. Jag själv ska låta min "pappa" Jean (inte min biologiska) lämna över mig för att han har gjort så otroligt mycket för mig i livet än vad någon annan har gjort med min mamma och för min mamma att jag uppskattar honom mer än nåt annat på jorden, han blev så rörd att han grät när jag fråga honom om han ville göra mig ÄRAN.
  • Chris24

Men du får ursäkta mig nu men du säger att alla ska få bestämma själva hit o dit men ändå så vill ju du att man ska göra mer som du själv tycker också eller hur?

"Låt din mamma följa med till altaret också o låt din blivande föräldrar följa honom fram" - tänker jag på.

Eftersom vi alla har olika åsikter om allting här i världen så klart alla vill ha sin åsikt mest pushad för. Men vad är det nedtryckande enligt dig här? Jag har tyvärr inte följt med i hela tråden o hinner inte riktigt läsa igenom allt nu men lite nyfiken över det med just detta, överlämning trodde inte jag var en "stor deal" nämligen.

• feministbrud

Det är en big deal eftersom det är en symbol för kvinnans ofrihet. Därför är det många här som ser negativt på att brudöverlämning ökar i Sverige, där den traditionen lyckligtvis inte funnits sedan medeltiden.

Chris24 skrev 2009-10-09 09:32:38 följande:
    Men du får ursäkta mig nu men du säger att alla ska få bestämma själva hit o dit men ändå så vill ju du att man ska göra mer som du själv tycker också eller hur?"Låt din mamma följa med till altaret också o låt din blivande föräldrar följa honom fram" - tänker jag på.Eftersom vi alla har olika åsikter om allting här i världen så klart alla vill ha sin åsikt mest pushad för. Men vad är det nedtryckande enligt dig här? Jag har tyvärr inte följt med i hela tråden o hinner inte riktigt läsa igenom allt nu men lite nyfiken över det med just detta, överlämning trodde inte jag var en "stor deal" nämligen.
  • Chris24

Varför förknippas det med kvinnans ofrihet?

Svar på tråden Lämnas över eller inte?